Citat:
Ursprungligen postat av
Mosquitoseven
Våra inkompetenta politiker har ju bränt oss, nya kärnkraftverk skulle ju ha påbörjats för 20 år sedan.
Innan det så förbjöds ju forskning på området i Sverige. Sen så har vi folkomröstningen 1980 med tre alternativ av nej till kärnkraft.
Det är för många verklighetsfrånvända människor i Sverige.
Dom mindre varianterna kan vara något men det bästa vore nya kärnkraftverk där det redan finns reaktorer så kan vi när dom nya är i drift avveckla dom gamla. Detta bör göras på samtliga platser där vi haft kommersiella kärnkraftverk i drift. Tillstånd för kärnkraft finns redan på dessa platser så det sparas tid för projektet.
Tillgång till billig energi är grunden till det modena samhället utan det är så det game over.
Ja jo precis, men jag tror också våra politiker inte vågade. Ämnet verkar vara väldigt infekterat beroende på hur mycket man upplevde bla. Tjernobyl. osv tror jag.
Många som inte går att vända i den frågan innan man blir galenskapsförklarad. Känsloladdat ämne.
Ja, jag tror fortfarande dock de är för dyrt och komplicerat/kantat med många problem och bygga stora kärnkraftverk men jag är inte emot ändå.
Men som sagt jag tror hoppas mer på dom mindre kärnkraften ska bli aktuella