2026-01-24, 08:09
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Du är nog inte så kunnig om du tycker att någon som skriver lite basfakta om energisystemet spelar expert.
Såg mer ut som att du skrev en saga om ett fantasiland som drivs av vindsnurror
Citera
2026-01-24, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Våra inkompetenta politiker har ju bränt oss, nya kärnkraftverk skulle ju ha påbörjats för 20 år sedan.
Innan det så förbjöds ju forskning på området i Sverige. Sen så har vi folkomröstningen 1980 med tre alternativ av nej till kärnkraft.
Det är för många verklighetsfrånvända människor i Sverige.

Dom mindre varianterna kan vara något men det bästa vore nya kärnkraftverk där det redan finns reaktorer så kan vi när dom nya är i drift avveckla dom gamla. Detta bör göras på samtliga platser där vi haft kommersiella kärnkraftverk i drift. Tillstånd för kärnkraft finns redan på dessa platser så det sparas tid för projektet.
Tillgång till billig energi är grunden till det modena samhället utan det är så det game over.

Ja jo precis, men jag tror också våra politiker inte vågade. Ämnet verkar vara väldigt infekterat beroende på hur mycket man upplevde bla. Tjernobyl. osv tror jag.

Många som inte går att vända i den frågan innan man blir galenskapsförklarad. Känsloladdat ämne.

Ja, jag tror fortfarande dock de är för dyrt och komplicerat/kantat med många problem och bygga stora kärnkraftverk men jag är inte emot ändå.
Men som sagt jag tror hoppas mer på dom mindre kärnkraften ska bli aktuella
Senast redigerad av rawjudge 2026-01-24 kl. 08:28.
Citera
2026-01-24, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Utnämningsmakten, styra i bakgrunden oavsett regering.

Precis, så har S alltid agerat, gå med på det som krävs för att få behålla statsministerposten och utnämningsmakten.

Priset får folket betala genom skyhöga elpriser när det är som kallast. Sämre tillväxt också när industrin får problem men det är inte så viktigt för vänstern.
Citera
2026-01-24, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Precis, så har S alltid agerat, gå med på det som krävs för att få behålla statsministerposten och utnämningsmakten.

Priset får folket betala genom skyhöga elpriser när det är som kallast. Sämre tillväxt också när industrin får problem men det är inte så viktigt för vänstern.
Samt ha någon att skylla på om myndigheterna gör något enligt regleringsbrevet som visar sig inte så populärt, t ex Ann-Marie Begler, försäkringskassan.
Citera
2026-01-24, 08:47
Medlem
citymormors avatar
S kommer ge MP ett löfte att på sikt "försvåra" för kärnkraften och göra fortsatta satsningar på alternativa energikällor, på sikt förbjuda förbränningsmotorer och skapa ekonomiska incitament att köpa elbil.
Så kommer MP sitta som vågmästare i en S regering igen. Sen förlorar "vänstern" igen om 8 år....

Samma skit som tidigare med variationer.
Men det spelar ingen roll, det finns inget ödesval, det är samma runk varje valår. Spelar ingen roll vem som sitter vid makten om du inte är dum nog att engagera dig i trams.
Citera
2026-01-24, 08:55
Medlem
Sextiopluss avatar
Absolut nej till ett fungerande Sverige. Visioner som inte håller, vindkraft som inte rör sig och som bara drabbar de som försöker få ihop sina liv.
Citera
2026-01-24, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Precis, varför fattar inte vanliga hederliga S-röstare detta! Förutom det du beskriver så vill ju MP backa till migrationsreglerna som gällde innan 2015, dvs i princip fri invandring utan krav på nått. Snarare så att vanliga svenskar ska bli mer "utländska" i värderingar och sinne. Vill S detta också?

Det är helt vansinnigt att det finns personer som på allvar röstar på det lilla fundamentalistiska skitpartiet. Dessutom vågar vissa vara offentliga med sin idioti. T.ex. Fredrik Wikingson och Björn Ferry. Jag skulle vilja likställa det med att vara öppen nazist. Dvs lika hemskt.

Det är för att folk inte kan politik. Då tänker dom att det inte kan vara fel att satsa lite mer på miljön. Tänk om det så vore så. Man kan ha ett parti med ett bra namn men med hur skadlig politik som helst. Det är illa.
Citera
2026-01-24, 10:53
Medlem
Miljöpartiet är ju inte ens ett miljöparti. Nedlagda kärnkraft = mer koldioxid.

Sen Mp och S "gröna satsningar" när miljarder av pensionspengar försvinner ner i rena scamprojekt. Ner i fickorna på ruttna entreprenörer och Sossar.

Det är bara att vifta med lite "grönt" framför näsan på en Mpminister så öppnar hen kranen. Per Bolund tex.

Dyrare el, mer koldioxid, mindre industri, mindre jobb, mindre skatteintäkter, mindre sk välfärd. Det är Mp, S.
Citera
2026-01-24, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talcsoft
Vad ska S göra nu? S+C? S+V?
C är kärnkraftshatare i grunden, men med lite mer verklighetsförankring så C kan acceptera ett visst behov. Eg man någon slags förståelse för företagande och ekonomi som kräver stabila energipriser.
Men det kommer inte vara svårt att få C att gå med på icke kärnkraft. Så C + MP kommer därför få
S att backa om sina kärnkraftsplaner. Det är också därför Tidö inte vill ha någon överenskommelse med S om kärnkraften. Finns många klipp på Maggan där hon sågar kärnkraften för att blidka sitt lag, dessa kommer att vara precis lika aktuella efter valet om det behövs för bilda en S regering med C och/eller MP.
Citera
2026-01-24, 11:45
Medlem
knasen79s avatar
4 förlorade år med Ebba och Uffe.
Citera
2026-01-24, 12:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Demokrati är inget för dig, förstår jag.
Det är just det jag värderar.
Det är inte demokrati när ett litet parti kan välta en majoritet.
Citera
2026-01-24, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Jag är inte sosse och inte heller SD, smått otroligt att förmågan till abstrakt tänkande är så svag här inne. Att man argumenterar för logiken i någonting betyder inte att man tycker att förloppet är eftersträvansvärt, dumsnut.

S har i sitt senaste partiprogram och i uttalanden sagt att en stram migrationspolitik ska ligga fast under överskådlig tid. Det formulerades som en kompromiss i programmet, där partiet strävar efter en ”långsiktigt hållbar migrationspolitik som behöver vara stram”.

Att de skulle överge den insikten tror jag helt ärligt är noll procents chans. Det enda som skulle få dem att avträda den inställningen är om det krävs i en eftergift till L, V, C eller MP, som alltid kommer vara för närmast öppna dörrar av ideologiska skäl.

Men det är nog fullt möjligt att S fortsätter att röra sig mot den danska versionen, inte minst för att deras kärnväljare vill ha det. Både S och SD har dessutom en stor andel invandrare som röstar på dem, det är integrerade väljargrupper som nästan uteslutande motsätter sig mer invandring.

Jag skulle säga att det inte är totalt osannolikt längre. Det är fortfarande inte troligt, men det är inte totalt osannolikt.

Inte helt med på vad du yrar om i din text. Du skriver ju själv att ”om det krävs eftergifter”. Vilket är precis min poäng. Att det kommer krävas eftergifter och invandringsfrågan kommer sossarna snabbt backa ifrån för att kunna knipa makten. Så för att upprepa min poäng. En röst på sossarna kommer innebära öppna gränser, för det är enda sättet de tar makten, genom stora eftergifter till galenskapspartierna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in