2026-01-24, 08:22
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Det är människor som är antikrist, människor som inte tror på ödmjukhet och barmhärtighet.

Människorna är de förlorade svarta fåren som Gud uppmärksammar och sänder profeter till därför att vi annars är hjälplöst förlorade. Det började med svek och nyfikenhet och slutar med svek och nyfikenhet när kunskapen fört oss fram till den punkt fär vi sätter bekvämlighet och möjlig vinst före ansvar och besinning.

Jerusalem är ingen helig stad utan staden där man dödar profeter.
Citera
2026-01-25, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det är människor som är antikrist, människor som inte tror på ödmjukhet och barmhärtighet.

Människorna är de förlorade svarta fåren som Gud uppmärksammar och sänder profeter till därför att vi annars är hjälplöst förlorade. Det började med svek och nyfikenhet och slutar med svek och nyfikenhet när kunskapen fört oss fram till den punkt fär vi sätter bekvämlighet och möjlig vinst före ansvar och besinning.

Jerusalem är ingen helig stad utan staden där man dödar profeter.
Well, det står ju skrivet att det är ett människotal (666), men ändå ..det kan säkert kokas ner till någon specifik, de flesta är ju bara en skock får som följer vad dom matas, vem är vallhunden, vem är fårbonden…osv
Citera
2026-01-25, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Well, det står ju skrivet att det är ett människotal (666), men ändå ..det kan säkert kokas ner till någon specifik, de flesta är ju bara en skock får som följer vad dom matas, vem är vallhunden, vem är fårbonden…osv
666 handlar om odjur, dvs riken och olika styrelseskick, inte om antikrist. Ingen kan köpa eller sälja utan odjurets märke = pengar med bild av kung/president osv, och/eller statsvapen på.
Citera
2026-01-25, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Svårt att veta säkert vad i mitt inlägg du kritiserar, men jag anar att du missförstår det jag skrev om att Johannes inte syftade på de människor de kristna skulle missionera bland.

Johannes syftar på desamma som Paulus syftar på, oavsett levande eller onda andar. Det handlar inte om människor på tex brittiska öarna, utan det handlar om dem som försökte förleda de kristna att hålla sig till lagförbundet: judarna.

"18Mina barn, nu är den yttersta tiden. I haven ju hört att en antikrist skall komma, och redan hava många antikrister uppstått; därav förstå vi att den yttersta tiden är inne. 19Från oss hava de utgått, men de hörde icke till oss, ty hade de hört till oss, så hade de förblivit hos oss. Men det skulle bliva uppenbart att icke alla höra till oss. 20I åter haven mottagit smörjelse från den Helige, och I haven all kunskap. 21Jag har skrivit till eder, icke därför att I icke kännen sanningen, utan därför att I kännen den och veten att ingen lögn kommer av sanningen. 22Vilken är »Lögnaren», om icke den som förnekar att Jesus är Kristus? Denne är Antikrist, denne som förnekar Fadern och Sonen. 23Var och en som förnekar Sonen, han har icke heller Fadern; den som bekänner Sonen, han har ock Fadern. "
(1 joh 2)

Det var inte tex romarna eller perserna som menade sig ha tillträde till Fadern. Det var judarna som menade att de hade förbundet med Gud, genom tempeltjänsten och lagen, och men samtidigt förnekade att Jesus är Kristus- och det är samma idag nu när det åttonde vilddjuret i Uppenbarelseboken, antikrist som skulle komma, har uppstått.
Det är inte bara andeVARELSER han syftar till.

Du HAR en ande.

1 Korinthierbrevet 2
[11] Vem utom anden i människan vet vad som finns i människan? Ingen utom Guds ande vet heller vad som finns i Gud.

Med din ande utforskar du ditt inre.

1 Korinthierbrevet 2
[10] Och för oss har Gud uppenbarat det genom Anden, ty det är anden som utforskar allt, också djupen hos Gud.

Du vet vad som finns i ditt inre, i dina tankar, vad du känner m m. Så vad är din ande? Your mind.

När du väl har förstått det är det inte svårt att fatta att Johannes varnar för ALLA andar, inte bara andevarelser. Det är människors lära han varnar för.

1 Korinthierbrevet 2
[16] Vem känner Herrens tankar så att han kan upplysa honom? Men vi tänker Kristi tankar.

Vi som leds av Guds ande tänker Kristi tankar. Ande = tankar. Antikrists ande = världsliga tankar, som Gud finns inte, dejting är inte otukt m m. En okristlig, falsk lära.
Citera
2026-01-25, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
666 handlar om odjur, dvs riken och olika styrelseskick, inte om antikrist. Ingen kan köpa eller sälja utan odjurets märke = pengar med bild av kung/president osv, och/eller statsvapen på.
Ja tack för förtydligandet, riken/styrelseskick kräver ju sina fårskckar och ledare/skapare, det var ju det jag ville förmedla i min kommentar till AMAJ inlägg, att mänskligheten som grupp inte är antikrist
Citera
2026-01-25, 12:44
Medlem
Rebali179s avatar
Som det ser ut nu så skulle jag nog vilja säga att Donald Trump är Antikrist.
Med tanke på att han redan är en Messiasgestalt för både Höger & MAGA.

Men för all del, Jag Kan Ha Fel
Citera
2026-01-25, 13:19
Medlem
Citat:
Ja tack för förtydligandet, riken/styrelseskick kräver ju sina fårskckar och ledare/skapare, det var ju det jag ville förmedla i min kommentar till AMAJ inlägg, att mänskligheten som grupp inte är antikrist
Det har du rätt i . Många men inte alla är antikrister.
Citera
2026-01-25, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Som det ser ut nu så skulle jag nog vilja säga att Donald Trump är Antikrist.
Med tanke på att han redan är en Messiasgestalt för både Höger & MAGA.

Men för all del, Jag Kan Ha Fel
Det finns många antikrister.

1 Johannesbrevet 2
Många antikrister i den sista tiden
[18] Mina barn, detta är den sista tiden. Ni har hört att en antikrist skall komma, och nu har också många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att det är den sista tiden.

Och dessa antikrister började dyka upp redan för närmare 2000 år sedan, som Johannes skriver. Vilken antikrist väntar du på? Det är en falsk lära!
Citera
2026-01-25, 15:03
Medlem
Citat:
Det finns många antikrister.

1 Johannesbrevet 2
Många antikrister i den sista tiden
[18] Mina barn, detta är den sista tiden. Ni har hört att en antikrist skall komma, och nu har också många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att det är den sista tiden.

Och dessa antikrister började dyka upp redan för närmare 2000 år sedan, som Johannes skriver. Vilken antikrist väntar du på? Det är en falsk lära!
Det är vid änden av de [lite drygt] 2000-åriga tidsåldrarna antikrister i riktig mening dyker upp. Dessa tidsåldersövergångar är omvälvande i sig vilket maktpersonligheter/grupperingar hoppas utnyttja till sin fördel att bibehålla och utöka sin makt position.

Tidsåldrarna är tolv, civilisationen är på gång att äntra sin sjunde ålder - Vattumannens ålder, Jesus förtäljde om det inför sista måltiden
Citera
2026-01-25, 15:50
Medlem
Citat:
Det är vid änden av de [lite drygt] 2000-åriga tidsåldrarna antikrister i riktig mening dyker upp. Dessa tidsåldersövergångar är omvälvande i sig vilket maktpersonligheter/grupperingar hoppas utnyttja till sin fördel att bibehålla och utöka sin makt position.

Tidsåldrarna är tolv, civilisationen är på gång att äntra sin sjunde ålder - Vattumannens ålder, Jesus förtäljde om det inför sista måltiden
Inte enligt aposteln. Antokrister har funnits sedan Guds rike började förkunnas.

1 Korinthierbrevet 16
[9] Här står dörren på vid gavel för mig: det är gott om uppgifter och motståndarna är många.
Citera
2026-01-25, 21:39
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det är inte bara andeVARELSER han syftar till.

Du HAR en ande.

1 Korinthierbrevet 2
[11] Vem utom anden i människan vet vad som finns i människan? Ingen utom Guds ande vet heller vad som finns i Gud.

Med din ande utforskar du ditt inre.

1 Korinthierbrevet 2
[10] Och för oss har Gud uppenbarat det genom Anden, ty det är anden som utforskar allt, också djupen hos Gud.

Du vet vad som finns i ditt inre, i dina tankar, vad du känner m m. Så vad är din ande? Your mind.

När du väl har förstått det är det inte svårt att fatta att Johannes varnar för ALLA andar, inte bara andevarelser. Det är människors lära han varnar för.

1 Korinthierbrevet 2
[16] Vem känner Herrens tankar så att han kan upplysa honom? Men vi tänker Kristi tankar.

Vi som leds av Guds ande tänker Kristi tankar. Ande = tankar. Antikrists ande = världsliga tankar, som Gud finns inte, dejting är inte otukt m m. En okristlig, falsk lära.
Ja?
Citera
2026-01-25, 21:44
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jireh
Vilddjuret/AK kommer att lura judarna med fredsförbund först (och de kanske tom misstar honom för att vara messias, även om det inte tydligt står att så kommer vara fallet) men sedan vända sig emot dem och avskaffa tempel-offren (Daniel 9:27). Två tredjedelar utav judarna kommer förintas under vedermödorna (Sakarja 13:8).
Den sista antikrist kommer alltså att vara en anti-semit som kommer att förfölja både kristna och judar.

666 är inte "Salomos nummer", även om det kan associeras med honom då det var antalet guldtalenter som han tog emot årligen. Rikedom, avgudadyrkan och sexuell omoral fick Salomo att avfalla från Gud (YHWH) och börja dyrka de gudar som hedningarna omkring dyrkade.

Det betyder mer troligen att antikrist också kommer vara en härskare med liknande rikedom, avgudadyrkan, avfall m.m. Inte att han måste vara en judisk kung eller präst. Salomo var ingen överstepräst förövrigt.

Antiochos IV Epifanes gjorde precis det, han vanhelgade Guds-templet i Jerusalem, offrade en gris i det (förödelsens styggelse) och påstod att han själv var en inkarnation utav Zeus (alltså påstod att han själv var gud i templet).
En tydlig profetisk bild utav det som den sista anti-krist också kommer att göra (om man tolkar profetiorna så), och Antiochos var ingen judisk överstepräst utan en hednisk kung som plundrade Jerusalem och gjorde dessa saker i templet.
666 är vilddjurets nummer. Ett vilddjur är hela Bibeln igenom ett rike, inte en man. Vilddjurets nummer är däremot en mans.
Numret är alltså Salomos, men det är inte Salomos rike som är Vilddjuret. Däremot kan den som har vishet genom Skriften förstå vilket rike Vilddjuret är eftersom att vilddjurets nummer är en mans nummer.

Det stämmer att profetior går i cykler. Däremot inte så att cyklerna ser exakt likadana ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in