Citat:
Ursprungligen postat av
RFT
Jag tror du har fel ang experter och straffrättsåldern. De som pekar på risker och uteblivna positiv effekter grundar ju sina uttalanden på forskning.
Strömmer väljer att inte tro på den forskningen. Eller kanske rättare; han väljer att bortse från den av två anledningar.
1. Det finns en stor opinion som ropar ”lås in dem” helst på livstid eller t o m ”de borde få dödsstraff”. Han går opinionen delvis till mötes; det är ju valår.
2. Moderaterna (och KD och SD) vill inte satsa på preventiva åtgärder, de kostar samhället mycket pengar och det är svårt att mäta effektiviteten. Man vinner inga val med preventiva åtgärder som visar sig ge resultat 10-20 år fram i tiden.
När det gäller kärnkraft så har vi ändå ett rätt bra underlag i sverige 50 år plus utan några problem alls, och enorma mängder "sparad" koldioxid jämfört med olja eller gas som alternativ(vind duger inte till mycket).
När det gäller det här med 13 år så kan du ha rätt, men jag känner en liten tvekan, är forskningens data baserad på samma fenomen?
Jag misstänker att forskningen är baserad på "vanliga" brott, 12-13 åringar där något gått fel med vänner/familj eller så. Medans det här med barnsoldater som agerar torpeder åt maffia är så nytt/ovanligt i länder som ens håller på med forskning och statistik att det inte blir riktigt samma sak?