2026-01-23, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallopsen
Koden gör att det gör att det gör VoLTE-inställningen synlig i inställningarna, således går man in i inställningarna och aktiverar VoLTE efter att man slagit in koden.

Men som sagt, bara för att man kan aktivera VoLTE så betyder det inte att ens telefon stödjer nödsamtal över VoLTE.

Ni som har äldre xiaomi Mobil: Here's the way to turn on/off Volte and Vowifi function, Please dial the following code,
Volte:*#*#86583#*#*
Vowifi:*#*#869434#*#*

Funkar på min Xiaomi mi a1 , ska även funka på andra Xiaomi mobiler .
"VoLTE carrier check was disabled". gå sedan in i inställningar aktivera 4g LTE mode.
nätverkstyp att föredra -4G .
OBS !! Gör man samma kod en gång till blir det "VoLTE carrier check was enabled
Har även ringt nödsamtal (112) funkar, men bad om ursäkt sen !!!
Senast redigerad av Flonned 2026-01-23 kl. 17:54.
Citera
2026-01-23, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flonned
Ni som har äldre xiaomi Mobil: Here's the way to turn on/off Volte and Vowifi function, Please dial the following code,

"VoLTE carrier check was disabled". gå sedan in i inställningar aktivera 4g LTE mode.
Att du har ringt efter det där innebär inte per automatik att samtalet går via 4g nätet iom att Telia har kvar annat.
Plocka ur simkort och prova ringa 112 sen (edit: busringa dit är inte nått man ska göra så prova med något annat), va observant på hur lång tid själva uppkopplingen tar då det kan ta lite längre tid för uppkopplingen om det går över tidigare näten vad jag läst om.
Senast redigerad av Krockobil 2026-01-23 kl. 19:19.
Citera
2026-01-23, 18:46
Medlem
Hackergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krockobil
Att du har ringt efter det där innebär inte per automatik att samtalet går via 4g nätet iom att Telia har kvar annat.
Plocka ur simkort och prova ringa 112 sen, va observant på hur lång tid själva uppkopplingen tar då det kan ta lite längre tid för uppkopplingen om det går över tidigare näten vad jag läst om.
NEJ, man ska INTE provringa 112! Jag hoppas du förstår allvaret och varför man inte ska göra det.
Citera
2026-01-23, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackergirl
NEJ, man ska INTE provringa 112! Jag hoppas du förstår allvaret och varför man inte ska göra det.
Du har helt rätt, fel av mig att uppmana/uppmuntra till detta
Citera
2026-01-23, 19:35
Medlem
Hackergirls avatar
Citat:
Du har helt rätt, fel av mig att uppmana/uppmuntra till detta
Verkligen!

När man ringer 112 så handlar det om liv och död, gör man det på skämt eller för att provringa och se om sin mobil funkar så kan man i värsta fall hindra att någon med hjärtstopp får hjälp.
Citera
2026-01-24, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flonned

Jojo, men att du aktiverat VoLTE betyder som sagt inte att din telefon stödjer specifikt nödsamtal över detta. Får vänta och se till februari antar jag.
Citera
2026-01-25, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallopsen
Jojo, men att du aktiverat VoLTE betyder som sagt inte att din telefon stödjer specifikt nödsamtal över detta. Får vänta och se till februari antar jag.

Jag ringde nödsamtalet medan jag hade comviq o. deras 2g och 3g var nedlagt. På deras device check
stod det att hårdvaran stödde surf men inte samtal. lika förbannat kunde jag ringa samtal över 4G o. även nödsamtal
Eftersom jag inte kunde få något svar från comviq om min mobil skulle bli blockerad eller inte efter 2 februari, så bytte jag till 55+ abonnemang hos Fello 110 kr /månad ingen uppsägningstid. Går på Telias nät har stöd för Volte o.Wowifi. Ringer nu med 4G o. deras 2G nät finns ju också kvar till slutet av 2027.
Fick dåligt bemötande av comviq, vill väl bara pracka på folk nya telefoner !!!
Citera
2026-01-25, 14:17
Medlem
Citat:
Plocka ur simkort och prova ringa 112 sen (edit: busringa dit är inte nått man ska göra så prova med något annat), va observant på hur lång tid själva uppkopplingen tar då det kan ta lite längre tid för uppkopplingen om det går över tidigare näten vad jag läst om.

Jag ringde nödsamtalet medan jag hade comviq o. deras 2g och 3g var nedlagt. På deras device check
stod det att hårdvaran stödde surf men inte samtal. lika förbannat kunde jag ringa samtal över 4G o. även nödsamtal
Eftersom jag inte kunde få något svar från comviq om min mobil skulle bli blockerad eller inte efter 2 februari, så bytte jag till 55+ abonnemang hos Fello 110 kr /månad ingen uppsägningstid. Går på Telias nät har stöd för Volte o.Wowifi. Ringer nu med 4G o. deras 2G nät finns ju också kvar till slutet av 2027.
Fick dåligt bemötande av comviq, vill väl bara pracka på folk nya telefoner !!!
Citera
2026-01-26, 10:59
Medlem
chairmanmjaus avatar
Har också bytt till Telia nu. Tänker inte slänga en mobiltelefon från 2025 (HMD 2660 Flip) pga att den ska blockeras av Tre
Citera
2026-01-26, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chairmanmjau
Har också bytt till Telia nu. Tänker inte slänga en mobiltelefon från 2025 (HMD 2660 Flip) pga att den ska blockeras av Tre

Klokt beslut !
Citera
2026-01-27, 23:03
Medlem
snabeldjuret1s avatar
Hur ska man använda gamla knappmobiler? Jag gillar att använda de och nu kan jag inte använda de för att de har stängt ner 2G och 3G.
Citera
2026-01-27, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snabeldjuret1
Hur ska man använda gamla knappmobiler? Jag gillar att använda de och nu kan jag inte använda de för att de har stängt ner 2G och 3G.
Går att använda som vanligt t.o.m. 2027 om du byter till Telia/Halebop/Fello som operatör, eftersom Telias 2G-nät kommer att drivas vidare tills dess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in