2026-01-20, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
Här är en lista jag hittade:
https://nyheter24.se/nyheter/teknik/1371219-mobilerna-som-slutar-fungera-2025-hog-tid-att-byta

Den där listan uppdaterades i januari 2025 så den kanske inte visar alla modeller. Oavsett tror jag att om man köper en modern smartphone snarare än nån sån där Doro så bör man vara säker.

Ni som har äldre xiaomi Mobil: Here's the way to turn on/off Volte and Vowifi function, Please dial the following code,
Volte:*#*#86583#*#*
Vowifi:*#*#869434#*#*

Fungerar på min Xiaomi Mi A1 från 2017
Citera
2026-01-20, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pOXE
Vilket nummer ska man ringa för att kolla om mobilen klarar av 4g volte?

Ni som har äldre xiaomi Mobil: Here's the way to turn on/off Volte and Vowifi function, Please dial the following code,

Citera
2026-01-20, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flonned

Kan du förklara hur det hjälper?
Menar du man ska hadet av eller på?
Citera
2026-01-20, 19:19
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av hitler-gg
Inte jag som skrev ovanstående, men: Du ska ha VoLTE på. Den där koden växlar mellan två lägen, och ger ett meddelande om hur det blev efter växlingen. Det handlar egentligen om att telefonen kontrollerar med operatören om det är OK att köra VoLTE på nätet ("VoLTE carrier check"). Ibland säger inte operatören att det är OK trots att telefonen klarar VoLTE. Det som då kan hjälpa är att stänga av kontrollen, så att telefonen alltid kör VoLTE. Har ingen sådan telefon själv, men enligt uppgift ska meddelandet som bekräftar detta vara "VoLTE carrier check was disabled".
Senast redigerad av vgebler 2026-01-20 kl. 19:26.
Citera
2026-01-20, 23:52
Medlem
UncaScroogies avatar
Citat:

Det hjälper inte alls om mobilen inte har stöd för 112 med 4G.
Citera
2026-01-21, 01:18
Medlem
Citat:

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Inte jag som skrev ovanstående, men: Du ska ha VoLTE på. Den där koden växlar mellan två lägen, och ger ett meddelande om hur det blev efter växlingen. Det handlar egentligen om att telefonen kontrollerar med operatören om det är OK att köra VoLTE på nätet ("VoLTE carrier check"). Ibland säger inte operatören att det är OK trots att telefonen klarar VoLTE. Det som då kan hjälpa är att stänga av kontrollen, så att telefonen alltid kör VoLTE. Har ingen sådan telefon själv, men enligt uppgift ska meddelandet som bekräftar detta vara "VoLTE carrier check was disabled".

Koden gör att det gör att det gör VoLTE-inställningen synlig i inställningarna, således går man in i inställningarna och aktiverar VoLTE efter att man slagit in koden.

Men som sagt, bara för att man kan aktivera VoLTE så betyder det inte att ens telefon stödjer nödsamtal över VoLTE.
Citera
2026-01-21, 08:53
Medlem
Sms verkar fungera som vanligt. Eller?

Och kommer även röstsamtal på whatsapp att blockeras?

Och funkar det att ringa 112 via deras app även efter blockering??
Citera
2026-01-21, 12:45
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Sms verkar fungera som vanligt. Eller?

Och kommer även röstsamtal på whatsapp att blockeras?

Och funkar det att ringa 112 via deras app även efter blockering??
Ingenting kommer att fungera om inte telefonen kan koppla upp sig mot en mobilmast.
Eller rättare sagt du kan ta ur sim kortet och använda den via wifi och använda whatsapp
Citera
2026-01-21, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ingenting kommer att fungera om inte telefonen kan koppla upp sig mot en mobilmast.
Eller rättare sagt du kan ta ur sim kortet och använda den via wifi och använda whatsapp

ok. enligt sms:et jag fått står det att enbart samtal kommer att blockeras...

har en annan telefon och där funkar sms men inte samtal längre...surf och liknande funkar.
Citera
2026-01-21, 16:24
Medlem
chairmanmjaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
vilka modeller kan du säga ?

Tänker på HMD och Nokias olika 4G feature-phonemodeller
Citera
2026-01-21, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chairmanmjau
Tänker på HMD och Nokias olika 4G feature-phonemodeller
Det där är inte hela sanningen - många operatörer skiter blankt i vad som verkligen kommer funka och inte och slänger flera olika telefoner rakt i skräp tunnan trots att dom kommer fungera som det ska (bla flera telefoner från HMD/Nokia av nyare slag, plus flera andra).
Operatörer skiljer sig tom åt sins i mellan - en del kommer blocka en telefon medan en annan operatör kommer tillåta den.
Operatörerna har koll, men lååångt ifrån ordentlig koll på vilka telefoner som kommer funka och inte!

Hela den här soppan med det här är ett stort mega fiasko och operatörerna har nära på givits fria händer att döma ut telefoner lite som dom vill - och till det försöka få folk att förlänga abbonemang och ny telefon iom detta...Extra cash in till operatörerna!
Citera
2026-01-22, 19:41
Medlem
Vilken är den modernaste/dyraste mobilen som blev värdelös?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in