Citat:
Ursprungligen postat av
Barf
Mm - jag vet med mig att du min gode hen verkar ha svårt att hålla 2 tankar i huvudet samtidigt (hint: om du släpper din magkänsla om att bostäder är övervärderade så kommer ditt liv att bli mycket lättare och du slipper att gå runt och vara så arg hela tiden).
Vad exakt är det jag blandade ihop? Inryms inte kostnaden för köpeskillingen i boendekostnader?
Jag vet att du antagligen levt under en sten de senaste 20 åren och du har kanske inte hållit dig uppdaterad med vad som postats i tråden så låt mig uppdatera dig.
Det är konstaterat att bostäder i förhållande till inkomst är groteskt övervärderade, du finner länkar till källor för detta några sidor bakåt. Så bespara mig din självförnekelse, du kanske vägrar ta till dig fakta men det ändrar inte något.
Och tack för att du klargör att du är för dum för att kunna hålla bostadspris och boendekostnad separat, vi kan ju klargöra skillnaden mellan de två på en nivå även något med ditt förstånd borde förstå.
Bostadspris är priset du betalar för att köpa bostaden.
Boendekostnad är vad du betalar löpande för din bostad.
En betalar du vid ett och samma tillfälle (köpet) och en betalar du så länge du behåller boendet.
Skillnaden i dessa två begrepp, som du blandar ihop, är att om bostadspriset är extremt högt i förhållande till inkomst kommer boendekostnaden också vara väldigt hög eftersom du måste låna mycket och då också har höga räntekostnader.
Enda sättet för människor idag som inte gjort bostadskarriär att få låga boendekostnader är att uppfinna en tidsmaskin och åka tillbaka i tiden till när bostäder var billiga (ungefär 20-30 år sedan) och köpa då!
Det är nog tvivelsutan lättare att uppfinna en tidsmaskin än att få dig att förstå något så simpelt som att extremt höga bostadspriser leder till extremt höga boendekostnader för de som endast har sin inkomst att utgå från.
Förstår du skillnaden på dessa två och att bostäder är övervärderade i förhållande till inkomst bjuder jag på en piggelin, det borde motivera dig!