2026-01-21, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
Hundratals bostadsrätter på kvarnholmen som inte gått att sälja på 1-2 år. Flera av dom är byggda av Oscar Properties och sitter nu med en belåning på 15k kvm 10 år efter uppförande.

Kraschen är nära.

Var ligger alla dessa? 69 st på Hemnet och många avslut senare månaderna. Pajas
Citera
2026-01-21, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Bostadspriserna är för låga. Därför tar det i snitt ett år eller så för en nyproducerad BRF att få alla BR sålda.

Det där blir bättre ifall betalvilja kommer ifatt produktionskostnaden för bostäder. Den senare stiger hela tiden när facket skruvar upp kostnaderna. Så det är inte säker att betalviljan någonsin kommer ifatt.

bolånetorskarna är för korkade
Citera
2026-01-21, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Så mycket oärlig argumentationsteknik tror jag inte vi har sett än så länge i den här tråden. Så verklighetsfrånvänd som du verkar vara börjar jag undra om du ens är myndig eller sitter på rättspsyk. Alternativt det bästa Ryssland kunde producera i bot-väg nu när ekonomin satsas på att bränna av furverkerier i Ukraina.

Din första fråga är ju så kollosalt idiotisk så den är obesvarbar. Fråga professorn själv vettja och förklara för honom hur landet ligger egentligen.

Din andra fråga är om möjligt än mer idiotiskt - varför den är det får du försöka luska fram själv.
Piggelin-mannen talar!
Du själv kommenterade att bostäder är extremt övervärderade med följande uttalande där du frågade "Har andelen av den disponibla lönen skenat för nuvarande hushåll?" vilket innebär att antingen är du dum nog för att blanda ihop boendekostnad och bostadspris eller så är du själv oärlig i din argumentation och försöker blanda ihop de två begreppen. Skiter lite i vilket för svaret är detsamma, det hör inte hit.

Jag ställer inte dessa frågor för att jag inte vet, jag ställer frågor för att ekbo inte vet svaret på dem. Han gissar bara och talar i nattmössan men påstår sig vara kunnig och att han utgår från fakta, varje gång han blir utmanad att faktiskt bevisa sina dumheter brukar det sluta på samma sätt. Han slinker undan och kommer aldrig med något som backar upp hans dumma påståenden för att sedan upprepa samma skit om och om igen.

Flanders vill bara diskutera bygg och hantverkarlöner, därför han alltid kretsar tillbaka till det trots att han fått påtalat för sig att det är jävligt Off-topic så är det ett evigt tjat om vad han tycker om dessa löner och tillhörande skatter. Därför han hela tiden tar upp nyproduktion trots att det inte är vad som diskuterats, det ger honom en anledning att trycka sina åsikter om hantverkarlöner i ansiktet på folk.

Föreslår att ni tre startar en privat discord istället där ni kan gaslighta varandra och lämnar plats i tråden för sakämnet.
Iväg med dig nu
Citera
2026-01-21, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Piggelin-mannen talar!
Du själv kommenterade att bostäder är extremt övervärderade med följande uttalande där du frågade "Har andelen av den disponibla lönen skenat för nuvarande hushåll?" vilket innebär att antingen är du dum nog för att blanda ihop boendekostnad och bostadspris eller så är du själv oärlig i din argumentation och försöker blanda ihop de två begreppen. Skiter lite i vilket för svaret är detsamma, det hör inte hit.

Jag ställer inte dessa frågor för att jag inte vet, jag ställer frågor för att ekbo inte vet svaret på dem. Han gissar bara och talar i nattmössan men påstår sig vara kunnig och att han utgår från fakta, varje gång han blir utmanad att faktiskt bevisa sina dumheter brukar det sluta på samma sätt. Han slinker undan och kommer aldrig med något som backar upp hans dumma påståenden för att sedan upprepa samma skit om och om igen.

Flanders vill bara diskutera bygg och hantverkarlöner, därför han alltid kretsar tillbaka till det trots att han fått påtalat för sig att det är jävligt Off-topic så är det ett evigt tjat om vad han tycker om dessa löner och tillhörande skatter. Därför han hela tiden tar upp nyproduktion trots att det inte är vad som diskuterats, det ger honom en anledning att trycka sina åsikter om hantverkarlöner i ansiktet på folk.

Föreslår att ni tre startar en privat discord istället där ni kan gaslighta varandra och lämnar plats i tråden för sakämnet.
Iväg med dig nu

Mm - jag vet med mig att du min gode hen verkar ha svårt att hålla 2 tankar i huvudet samtidigt (hint: om du släpper din magkänsla om att bostäder är övervärderade så kommer ditt liv att bli mycket lättare och du slipper att gå runt och vara så arg hela tiden).

Vad exakt är det jag blandade ihop? Inryms inte kostnaden för köpeskillingen i boendekostnader?
Citera
2026-01-21, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Mm - jag vet med mig att du min gode hen verkar ha svårt att hålla 2 tankar i huvudet samtidigt (hint: om du släpper din magkänsla om att bostäder är övervärderade så kommer ditt liv att bli mycket lättare och du slipper att gå runt och vara så arg hela tiden).

Vad exakt är det jag blandade ihop? Inryms inte kostnaden för köpeskillingen i boendekostnader?
Jag vet att du antagligen levt under en sten de senaste 20 åren och du har kanske inte hållit dig uppdaterad med vad som postats i tråden så låt mig uppdatera dig.
Det är konstaterat att bostäder i förhållande till inkomst är groteskt övervärderade, du finner länkar till källor för detta några sidor bakåt. Så bespara mig din självförnekelse, du kanske vägrar ta till dig fakta men det ändrar inte något.

Och tack för att du klargör att du är för dum för att kunna hålla bostadspris och boendekostnad separat, vi kan ju klargöra skillnaden mellan de två på en nivå även något med ditt förstånd borde förstå.
Bostadspris är priset du betalar för att köpa bostaden.
Boendekostnad är vad du betalar löpande för din bostad.
En betalar du vid ett och samma tillfälle (köpet) och en betalar du så länge du behåller boendet.

Skillnaden i dessa två begrepp, som du blandar ihop, är att om bostadspriset är extremt högt i förhållande till inkomst kommer boendekostnaden också vara väldigt hög eftersom du måste låna mycket och då också har höga räntekostnader.
Enda sättet för människor idag som inte gjort bostadskarriär att få låga boendekostnader är att uppfinna en tidsmaskin och åka tillbaka i tiden till när bostäder var billiga (ungefär 20-30 år sedan) och köpa då!
Det är nog tvivelsutan lättare att uppfinna en tidsmaskin än att få dig att förstå något så simpelt som att extremt höga bostadspriser leder till extremt höga boendekostnader för de som endast har sin inkomst att utgå från.

Förstår du skillnaden på dessa två och att bostäder är övervärderade i förhållande till inkomst bjuder jag på en piggelin, det borde motivera dig!
Citera
2026-01-22, 08:20
Medlem
Undra hur länge detta med många objekt och fortsatt höga priser varar? Ändå varit så i flera år nu.
Citera
2026-01-22, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sesamsmaland1986
Undra hur länge detta med många objekt och fortsatt höga priser varar? Ändå varit så i flera år nu.

Jag tror det kan hålla på väldigt länge.
Ingen tydlig vändning i jättemånga områden och flera fortsätter ned samtidigt som avgifterna sticker upp och kommer fortsätta stiga i högre takt än hyrorna (procentuellt).

Kan alltså bli många områden med lägenheter som är upp till -25 % från toppen och många som aldrig får tillbaka pengarna från affären 2015-2021 och blir då "osäljbara". Detta har vi sett sedan 2022 och lagret fortsätter byggas upp.

Vad som gör det värre är att det samtidigt blivit betydligt lättare att få tag i en hyresrätt i dessa områden jämfört med före 2021 (om än med hög hyra i de flesta fall).

I de mest eftertraktade områdena säljs det fort och priserna stiger.
Citera
2026-01-22, 13:19
Medlem
Elpriset för januari i Stockholm är hittills +60 % jämfört med januari förra året. (Uppvärmningen är generellt största kostnaden för BRF)
I SE1 och SE2 är det ca 250 %(!) dyrare januari 2026 vs 2025.
Citera
2026-01-22, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Och tack för att du klargör att du är för dum för att kunna hålla bostadspris och boendekostnad separat, vi kan ju klargöra skillnaden mellan de två på en nivå även något med ditt förstånd borde förstå.
Bostadspris är priset du betalar för att köpa bostaden.
Boendekostnad är vad du betalar löpande för din bostad.
En betalar du vid ett och samma tillfälle (köpet) och en betalar du så länge du behåller boendet.

Skillnaden i dessa två begrepp, som du blandar ihop, är att om bostadspriset är extremt högt i förhållande till inkomst kommer boendekostnaden också vara väldigt hög eftersom du måste låna mycket och då också har höga räntekostnader.
Enda sättet för människor idag som inte gjort bostadskarriär att få låga boendekostnader är att uppfinna en tidsmaskin och åka tillbaka i tiden till när bostäder var billiga (ungefär 20-30 år sedan) och köpa då!
Det är nog tvivelsutan lättare att uppfinna en tidsmaskin än att få dig att förstå något så simpelt som att extremt höga bostadspriser leder till extremt höga boendekostnader för de som endast har sin inkomst att utgå från.

Förstår du skillnaden på dessa två och att bostäder är övervärderade i förhållande till inkomst bjuder jag på en piggelin, det borde motivera dig!

Boendekostnaden inkluderar priset på bostäder.

En bostad med 1 miljon i lån till 10% ränta ger en boendekostnad på 100.000 per år om alla andra kostnader är 0.

En bostad med 2 miljoner i lån till 5% ränta ger en boendekostnad 100.000 per år om alla andra kostnader är 0.

Du verkar komma en bit på vägen till förståelse i ditt inlägg men faller innan full förståelse inträffar.

Bostadspriser kan stiga kraftigt utan att boendekostnaden stiger om räntan sjunker.

Kollar man boendekostnad i förhållande till disponibel inkomst kan priset på bostäder stiga ännu mer utan att boendekostnad i förhållande till disponibel inkomst stiger nämnvärt.

Detta gör att priset på bostäder har kunnat fladdra iväg utan att boendekostnaden i förhållande till inkomst gått upp nämnvärt.
Citera
2026-01-22, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Elpriset för januari i Stockholm är hittills +60 % jämfört med januari förra året. (Uppvärmningen är generellt största kostnaden för BRF)
I SE1 och SE2 är det ca 250 %(!) dyrare januari 2026 vs 2025.

Uppvärmningen för en BRF är säkert en stor kostnad för en BRF men väldigt få BRF värmer sina byggnader med el.

Dessutom säger detta inte så mycket för det är så mycket fasta avgifter som tillkommer plus överföringsavgift och energiskatt.

Om elen kostar 0 öre/kwh så kan det ändå kosta runt 140-150 öre per kWh att köpa elen.

Om priset Januari 2025 var 50 öre/kWh och priset Januari var 80 öre/kWh (60% högre) så kan det enligt ovan betyda att elpriset man betalar inklusive allt stiger från 140 öre till 170 öre - dvs en ökning med bara 20%.
Senast redigerad av poiuy1298 2026-01-22 kl. 14:11.
Citera
2026-01-22, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298

En bostad med 1 miljon i lån till 10% ränta ger en boendekostnad på 100.000 per år om alla andra kostnader är 0.

En bostad med 2 miljoner i lån till 5% ränta ger en boendekostnad 100.000 per år om alla andra kostnader är 0.

Du verkar komma en bit på vägen till förståelse i ditt inlägg men faller innan full förståelse inträffar.

Bostadspriser kan stiga kraftigt utan att boendekostnaden stiger om räntan sjunker.

Kollar man boendekostnad i förhållande till disponibel inkomst kan priset på bostäder stiga ännu mer utan att boendekostnad i förhållande till disponibel inkomst stiger nämnvärt.

Detta gör att priset på bostäder har kunnat fladdra iväg utan att boendekostnaden i förhållande till inkomst gått upp nämnvärt.

Förutsatt att personen i fråga är utan inkomst och därmed inte får ränteavdrag.

1 miljon i lån till 10% ränta ger 70k netto i räntekostnad per år.

Du kan köpa en villa med pool 25 min med buss utanför Sthlm city för 4,5msek.

Du kan köpa ett fräscht radhus i Täby, Sveriges näst rikaste kommun, eller Tyresö för lite över 5 msek.

Detta ger 11-12k i månaden netto i ränta+drift med dagens ränteläge. 17-18 med amortering förutsatt att man lånar 90%.

Två sjuksyrror eller lärare har då 16-17% av sin nettoinkomst i boendekostnad ex amortering eller runt 26-27% ink amortering.

Samtidigt kostar en hyresrätt i en närförort på 120kvm kanske 15-25 k i månaden beroende på skick.

Reallönerna är upp 50% sedan 1995 och levnadsstandarden mycket högre än då.
Citera
2026-01-22, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298

Dessutom gjorde Wallicus misstaget att tala boendekostnad. När han rimligen avsåg boendeutgifter.

Räntekostnaden vid 0% realränta är just 0. Men ränteutgiften kan ju vara större. Och för en bolåntagare måste man klara av betala ränteutgiften. Man måste ha likviditeten.

Det där var viktigt på t ex 80-talet när nominell ränta var skyhög men realränta efter skatt var negativ. Bolån var ganska ok att ta men man måste klara likviditeten.
Man fick börja som småhandlare och köpa något billigt och låna ett mindre belopp som man klarade av. Sedan efter några år fick man byta upp sig och låna upp sig. Osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in