2026-01-21, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
Går det att få henne vidare åtalad för vållande till annans sls nu? Efter alla självmord hon orsakat.
Det är inte helt enkelt. Tänkt på den i Kumla som dömdes då han hotade en tjej med att hänga ut foton och hon ställde sig framför tåget
Citera
2026-01-21, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
En dom är dock inte klassad som känslig personuppgift enligt GDPR, utan behandlas i GDPR Artikel 10 som är lite mer flummig än "generell GDPR". Tex tillåts nationella frånsteg vilket generell GDPR inte tillåter.

Nu har förvisso Sverge inga sådanna frånsteg.
Men jag skulle nog tolka definitionen som att EU kommer skita i fall som faller under artikel 10 och låter varje medlemsland sköta det själv.

Men visst jag håller med om att det är "risky" att utgå från det endå.

Om du tittar på domslut från EU-domstolen så ser du att domar klassas som personuppgifter som skyddas av GDPR enligt artikel 2.1, 4, 6.1 och 10.
Enligt förhandsbeslut från EU-domstolen skall domer inte ens få lämnas ut till vem som helst utan enbart till den som kan visa att de har ett särskilt intresse av att erhålla dessa uppgifter.

Så om det inte ens är fritt för domstolar att lämna ut domar till vem som helst så kan jag lova att de knappast accepterar att domar publiceras öppet till allmänheten.
Finns ingen chans.
Citera
2026-01-21, 23:12
Avslutad
Finns det en liten sammanfattning över vad som har hänt osv? både innan och under rättegången
Citera
2026-01-21, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino

Men det finns en sak man inte kommer runt. Hur lite man än gillar det. Gäddan har varit synnerligen klandervärd, MEN har samtidigt varken haft sex med en minderårig eller fällts för brott. Även om dito gädda givetvis självklart inte skulle tveka att hoppa i säng med en 13-åring.

Det är väl ingen som har påstått att gäddan har haft sex med en minderårig eller fällts för brott? Ej heller Dumpen har påstått detta. Alltså halmgubbe... Faktum är att Dumpen har påstått väldigt lite om gäddan. En annan sak är ju vad gäddan själv har skrivit. Läser man hans chatt så säger det väldigt mycket om gäddan och hans preferenser. Men det är ju inte Dumpen som har påstått något här. De har ju bara publicerat hans egna text.
Citera
2026-01-22, 02:30
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
Går det att få henne vidare åtalad för vållande till annans sls nu? Efter alla självmord hon orsakat.
Finns några siffror på hur många självmord gäddorna har orsakat? Har några av gäddorna åtalats för vållande till annans död?
Citera
2026-01-22, 09:53
Avstängd
ZebranJannes avatar
Rapporterades det inte försvinnande lite om och från rättegången i media? Hittar inget alls? Detta bör ju trots allt ses som en ganska stor och vägledande rättegång? Allmänhetens intresse för Dumpen är ju rätt stor, trots allt.
Citera
2026-01-22, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Rapporterades det inte försvinnande lite om och från rättegången i media? Hittar inget alls?

Dom väntar nog på att domen blir officiell.
Citera
2026-01-22, 09:55
Avstängd
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvargman

Kan vara så. Är datum satt, när den faller?
Citera
2026-01-22, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Kan vara så. Är datum satt, när den faller?

Det kommer bli fällande dom 6e feb.
Juryn är redan enig, otippat att domaren går över det.
Citera
2026-01-22, 10:00
Avstängd
ZebranJannes avatar
Citat:

Okej, ja risken är väl överhängande att det blir fällande. Inte mig emot. Vi får väl hålla tummarna att detta blir spiken i kistan för Dumpens verksamhet.
Citera
2026-01-22, 10:59
Medlem
Citat:
Det kan vara så, men tycker det ändå är konstigt att de inte rapporterat om saker som Dumpen gjort pga rätten, fortsätter i samma spår och framförallt den rent av odemokratiska och rättsosäkra metoden att svartmåla sin motpart.

Men som du säger, när domen faller och om den säger är skyldiga och till vilken summa de skall betala kommer det nog mer artiklar.
"Trotts domen om förtal fortsätter Dumpen i samma spår precis som förut, vi har sökt Sara om kommentar för hur de tänker och hur de ser på saken. Vi har tyvärr inte fått någon kommentar." - Aftonbladet
Citera
2026-01-22, 11:01
Medlem
Citat:
Var den enig? Enig anser jag 9 av 9 röster för fällande.
Det har ju rapporterats om att minst 2 gjort sig skyldiga till jäv. Kan inte tänka mig att alla röstat för fällande dom, det krävs 6 röster för att fälla. Så 1-3 röster för att fria skulle vara rimligt, vilket isf jag inte skulle beskriva som enig. 9 av 9 är enig enligt mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in