[quote=Pelle-snabb|89886219]
Citat:
Artikel 2 existerar och är tillämplig även i Sverige. Sverige har faktisk förbundit sig att följa EKMR. Jag har inte uttalat mig tvärsäkert på något sätt om ett eventuellt utfall. Jag har bara sagt att det ska finnas en väg att gå genom svensk lagstiftning. Vilken svensk lag man skulle använda sig av i det fallet eller var i brottsbalken saknar betydelse. Sverige kan ju knappast skylla ifrån sig med att säga att de inte kan pröva frågan för att vi saknar lagar.
Jag är mycket väl medveten om att artikel 2 existerar, är tillämplig i Sverige samt att Sverige har förbundit sig att följa EKMR - artikel 2 är, likt övriga EKMR, svensk lag.
Du skrev explicit att om ”…utrymme i svensk lag att lagföra” på grund av vållande inte finns eller att utrymme för att ”sätta stopp för verksamheten” inte finns, bryter Sverige mot EKMR. Det var detta, vad jag uppfattade som ett kategoriskt uttalande, jag vände mig emot. Att det ska finnas en rättslig väg att gå och vilken lag man använder sig av, är en annan fråga som hakar i vad du nu anför, ”att Sverige kan ju knappast skylla ifrån sig med att säga att de inte kan pröva frågan för att vi saknar lagar”.
Då inställer sig frågan vad det innebär att ”pröva” och att ha lagar för denna prövning. Om du är så bevandrad i Europadomstolens praxis, vet du att prövning av en fråga med stöd av lag kan ske på olika sätt och ändå kan kraven i EKMR bedömas vara uppfyllda.
När du skriver, som jag tolkar det, att utebliven lagföring för vållande skulle innebära brott mot artikel 2, är det som sagt en väl djärv tolkning av artikel 2. ”Pröva frågan” skulle exempelvis i det här sammanhanget betyda utredning och eventuellt åtal (polis/åklagare) och dom (domstol) efter att anmälan mot Sara Nilsson för vållande på grund av självmord har inkommit.
Då ”prövas frågan” och om utredningen läggs ner eller det blir en friande dom är det alltså att ha prövat frågan i EKMR-mening. Därmed går det att hävda att Sverige ”har lagar” för detta. EKMR och Europadomstolens praxis ställer inte upp så specifika krav på vad som ska vara brottsligt och inte enligt nationell strafflag.
Citat:
EKMR arbetar lite olika jämfört med vad en Svensk domstol gör. Första frågan är så klart "victim status" och i vissa fall finns det anhöriga som "victims" till någon som har begått självmord. Den andra problemet är att om det är ett enskilt fall av självmord kan det vara svårt att tillräckligt starkt visa på kausalitet. I övrigt när det gäller vissa artiklar så har inte staten någon "Margin of appreciation". Funderar man på frågan om kausalitet lite mer så finns det i alla fall en utredningsskyldighet av svenska staten.
Margin-doktrinen är definitivt relevant för de spörsmål vi här avhandlar: Specifika krav på vad som ska utgöra brott är som sagt inte vad EKMR handlar om i det här sammanhanget.
Kausalitet, ja, det är absolut en central fråga, och ja, det är extremt svårt att på ett straffrättsligt relevant vis etablera kausalitet i den aktuella Dumpenkontexten, vilket jag skrev om i tråden igår. Utredningsskyldighet har att göra med att ”pröva frågan” på det sätt jag nämnde strax ovan.
Om det vore så, att så snart lagföring för vållande från Dumpens sida inte sker innebär brott mot artikel 2, skulle det principiellt betyda att exempelvis samtliga friande domar i mordmål (eller nerlagda mordutredningar) innebär brott mot artikel 2. Så fungerar det inte. Om anmälan kommer in, måste myndighet ta tag i den, visst - där har du utredningsskyldigheten, vilket inte betyder krav på fällande dom.
Citat:
Rörande självmord är det artikel 2 "Rätt till liv" i EKMR. Kom ihåg att det måste finnas ett "victim status". En anhörig lär få mycket svårt att hävda "victim status" när det gäller artikel 10 "Yttrandefrihet". Möjligen artikel 8 "Rätt till privatliv" men även den är tveksam.
Jag vet att självmord rör artikel 2. Jag skrev ”apropå artikel 10” för att du tog upp den och för att den är högst relevant när vi diskuterar Dumpen. Det handlar om en grundlagsskyddad mediekanal som allmänt, även i ljuset av EKMR, utnyttjar sin yttrandefrihet enligt artikel 10. Mediers möjlighet att fritt få rapportera, granska, kritisera etc. måste vara synnerligen stor:
Myndighetsingripande mot att generellt publicera innehåll för att den som innehållet berör kan skadas fysiskt (av egen eller annans handaverkan) till följd av innehållet, vore att beskära yttrandefriheten på tok för mycket. Det kan inte anses vara ”godtagbart i ett demokratiskt samhälle”, för att tala med EKMR.
Citat:
I flertalet fall som du säger finns det utrymme i arbetsmiljölagen för att dömma någon till ansvar och i exemplen ovan är det en väg att gå. Jämför med polischefen som tog livet av sig. Här skedde det en utredning i alla fall. Finns det ingen "Arbetsmiljö" så måste det finnas en annan väg. Artikel 2 upphör inte att gälla för att det är en privat natur.
Återigen, det finns i EKMR-bemärkelse en möjlighet att utreda enligt lag när det gäller huruvida Dumpen-företrädare (närmast Sara Nilsson) är att betrakta som vållande till annans död på grund av självmord. Utfallet av denna utredning är, som nämnts, en annan fråga: Det är inte brott mot artikel 2 per se för att svensk rättstillämpning landar i slutsatsen att Sara Nilsson som ansvarig utgivare icke kan lastas för vållande på det sätt du inledningsvis gjorde gällande (som jag uppfattade det).
Citat:
Jag är inte riktigt med på vad du menar här. Artikel 2, 8 och 10 berör helt olika frågor. De fungerar enskilt var för sig. Det är klart att det finns många frågor då man måste göra en avvägning och vanlig är just artikel 8 och 10 nedan.
Det står klart för mig att de berör helt olika frågor. Vad jag menade var att artikel 10 kommer vi inte undan i en diskussion om eventuellt nationellt straffansvar när vi har att göra med rena yttranden.
Citat:
Det är mycket svårt att baxa igenom något i EKMR. Det är inget jag tror på och inget jag rekommenderar. Faktum kvarstår dock, artikel 2 existerar, den är tillämplig även på självmord och Sverige måste kunna hantera det om frågan kommer upp. Notera att jag inte har skrivit något om hur en eventuell bedömning slutar. Jag bara påstår att de måste kunna göras en bedömning på ett eller annat sätt!
Artikel 2 existerar - där är vi trots allt överens. 😉 I övrigt, ja precis, det är möjligheten - på ett eller annat sätt - till bedömning/prövning som träder i förgrunden enligt EKMR, inte nödvändigtvis utfallet av den bedömningen (jag anknyter här till mina inledande kommentarer i denna post).
Rätta mig då om jag har fel, men jag kunde inte undgå att tolka ditt påstående att ”Finns det inte utrymme i svensk lag att lagföra dem för vållande eller sätta stopp för verksamheten så bryter Sverige mot EKMR” som ett krav från EKMR att svenska staten antingen måste straffa Sara Nilsson med anledning av självmorden eller förbjuda Dumpen i dess nuvarande form:
”…utrymme i svensk lag att lagföra” - fälla till ansvar eller möjlighet att utreda/bedöma/pröva saken efter anmälan oavsett resultat? Det förra - EKMR-krav? Nej. Det senare - EKMR-krav? Ja.