Citat:
Du har så klart fel. Mäns biologiska, och som en följd därav andliga, inblandning i fortplantningsprocessen ser annorlunda mellan könen. Den ordning vi har i Väst numera, bygger på förändrade tekniska förutsättningar, och delvis därmed sammanhängande ekonomiska förutsättningar. Det är en slags lyxtillvaro, där vi som samhället samtidigt offrar våra barn och deras deras trygghet.
"andliga inblandning"
Män är kåta/ kära etc.., de har sex, deras sexuella aktiviteter skapar då och då en befruktning, frivilligt eller ofrivilligt.
Kvinnor är kåta/ kära etc, de har sex.....
Män vill ha barn eller de vill inte ha barn....
Kvinnor vill ha barn eller.....
Män kan bli/ vara dugliga, fullt kapabla, omsorgsfulla föräldrar eller de kan bli sämre dito ibland helt hopplösa.
Kvinnor kan bli/ vara .........
SAMMA!
Fattar du?
Det jag anar att du tänker på som skiljer i den biologiska processen, är att män för att de ska få den där hormonduschen de behöver för att komma i sitt rätta mode för föräldraskap så behöver de aktivt utsättas för närheten av en livs levande bebis, alt. gravid kvinna.
Och den "ordning" vi haft Uven, i vår moderna och tekniska historia, och den som du önskar aktivt ska återtas, är att män INTE ska hamna i närhet av nyfödda.
Din sidas resonemang löper alltså i en evigt cirkelresonemang....vi ska inte kräva av män att de ska bli vårdnadstagare för män blir bara bra föräldrar om de får vårdnaden.....
Say no more.
Citat:
Det vill jag inte. Jag har förklarat det vid ett stort antal tillfällen.
Så? du har alltså då ändrat dig, nu vill du att BÅDA föräldrarna till alla dessa oönskade barn du vill ska tvångsfödas mot båda föräldrarnas vilja, ska ges vårdnadsansvar?
Citat:
Jag har svarat på alla Dina frågor hundratals gånger. Men, så klart inte alltid med de svar Du kräver.
Jag tycker Du skall svara på frågan därför att den är avgörande. Anser Du att både män och kvinnor skall kunna avsäga sig föräldraansvaret för det födda barnet, och modern enbart för det ofödda barnet?
Jag tycker Du skall svara på frågan därför att den är avgörande. Anser Du att både män och kvinnor skall kunna avsäga sig föräldraansvaret för det födda barnet, och modern enbart för det ofödda barnet?
Nej Uven så fort vi kommit till de punkterna där DIN Ideologi/ DITT resonemang inte har några svar så duckar du, byter ämne, slingrar dig, bygger halmdockor och allmänt tramsar dig.
Och din fråga här är JUST ett sådant exempel.
har vi fri aborträtt, så som JAG VILL, så kommer det ytterst sällan födas några av modern oönskade barn.
I de fall, där det nu ev. går så långt över tiden innan modern upptäcker att hon är gravid, för det har ju hänt, att tiden gått ut för abort, så finns ju i sånt fall adoptionsmöjligheter.
Och möjligheten att adoptera bort barn man av de skäl som nu finns inte klarar av ta hand om, finns ju alltid för båda föräldrarna...men? låt mig gissa....du önskar säkert en lag som ska FÖRBJUDA denna möjlighet för kvinnor men inte för män, eller hur?
Och det heter fortsatt inte "föräldraansvar" det heter VÅRDNADSANSVAR eller "ha VÅRDNADEN om" som juridisk term. Och det är just juridiken vi pratar om. Vilka/ vem som ska hållas juridiskt ansvarig för barn.
Citat:
Hur kan det Du säger vara sant, när det i "frihetskulturer" föds avsevärt färre barn än i "tvångskulturer"? Är det inte tvärtom sannolikt att mer ännu mer frihet, bättre villkor etc, så skulle ännu färre barn födas?
Menar du att Sverige ex. 1990, om jag nu minns rätt senaste tiden vi födde över 2,1 barn..., hade mindre frihet än ex Italien eller Japan samma tid, som födde typ 1,3 barn?
Och? varför tänker du inte ett skit på män i ditt resonerande kring "frihet" kontra "tvång"?
För...dina idéer handlar ju hela tiden ENDAST om kvinnor.
Hur långt är du villig att gå med ditt "TVÅNG AV KVINNA" Uven?
Ska vi återigen låsa in kvinnor i totalt beroende, skriva in garanterade våldtäkter = våldtäktskultur i systemen, och förbjuda alla preventivmedel? Hade det varit tillräckligt "bra" för dig?
Citat:
Och likafullt är vår tids svenska män i påfallande liten utsträckning av sådant slag. Överlag skulle jag säga att det finns också betydande kvalitetsproblem med svenska kvinnor; karriärhetsare, feminister, relationsproblematiska, invandrarfaiblesse, hysteriska. Det är inte utan att det är ett underskott på kvinnor som är hustrumaterial nuförtiden, så jag kan inte alltid klandra svenska män som avstår de problem som alltför många kvinnor för med sig.
Män dras med sådan problematik i ungefär samma utsträckning som de flesta män i dito samhällen i världen, dvs fortsatt överrepresentation av alla detta än hos kvinnorna.
Vilket leder till att om kvinnor och män i fertil ålder är lika många, så har kvinnor färre att välja mellan, än män. A fact.
Och kul du alltså likställer ex. kriminalitet med att vara intresserad av att göra karriär.
Citat:
Står det där tramset i någon feministbok? Undrar om det någonsin slagit kvinnor och feminister, att det är en påtaglig uppoffring för en man att bilda ett fast par med en kvinna. Det är verkligen inte bara kvinnor som får uppoffra sig. Jag vet, som varit gift en god stund nu.
Inget trams, det blir konsekvenserna av din politk, att kvinnor FRÅNTAS självbestämmande.
Förbjuder du fir aborträtt, så FRÅNTAS kvinnor makten över sina egna kroppar.
Inrätter du juridiskt och normerande vårdnadsasnvars tvång enkom för kvinnor så fråntas kvinnor valmöjligheter.
Och inrättar du ekonomiska "sanktioner" mot kvinnor...så FRÅNTAS kvinnor valmöjligheter.
Och alla dessa 3! politisk förslag....Abortförbud, ta bort barnbidraget, endast vårdnadsasnvar för ogifta kvinnor är DINA förslag.
Men låt mig gissa Uven, du kommer återigen inte svara FÖR de negativa konsekvenserna DIN politk för med sig...du kommer ÅTERIGEN kåtas som de inte existerar.....
Citat:
Nej, jag avtvingar även mannen ett straffrättsligt föräldraansvar, men inte i alla detaljer reglerat hur.
Ja, hujeda mig mannen ska avkrävas ansvar över val av skola.....ENORMT navarsfullt och tidskrävande arbete.
Citat:
Det är självklart att båda könen har en roll i fortplantning och reproduktion. Av det följer emellertid inte att könen har exakt samma roller i detta. Det är det Du och destruktionsfeministerna behöver begripa.
Ja det är fan uppenbart att båda är lika ansvariga för att barn blir till, tom så att män som grupp de facto är MER ansvariga eftersom de så ofta tenderar använda våld, tvång, utnyttjande m.m.
Men i DIN "värdekonservativa" värld så ska ENKOM kvinnan åläggas/ tvingas på konsekvenserna och ansvaret....medan män ska slippa undan så billigt som möjligt.
Svaret och den enda värdiga lösningen på allt ovan Uven.
Är att BÅDA könen ska ha så nära samma möjligheter, rättigheter och skyldigheter som det är möjligt att ge dem.
Vilket leder till att de som VILL och KAN ha barn, och därför är de RÄTTA personer att just skaffa barn, kan göra just det.
Samhället kan hjälpa de som VILL men inte kan, vad den nu än handlar om.
Men de bör låta alla de som INTE VILL, få slippa oönskat förädlraksap, och det ska gälla alla OAVSETT vad man har mellan benen.
Senast redigerad av Merapi 2026-01-15 kl. 09:49.
Senast redigerad av Merapi 2026-01-15 kl. 09:49.