2026-01-19, 17:57
Avstängd
Blessed81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColonelBurton
Jepp tror att RallyKalle är full av skit och faktiskt inte vet vad han pratar om.
Var ju inte han som påstod JK driver de här anmälningarna
Citera
2026-01-19, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Om man blir dömd för flera brott så kan man bli dömd till mer än brottets maximala straff.
Hur mycket mer beror på maxstraffet.
T.ex. om man döms för flera brott som har maximalt straff 4år så kan man som mest få 1års extra fängelse. För brott som kan ge maximalt 8år kan man som mest få 2år extra, och slutligen för brott som kan ge mer ån 8år kan man som mest totalt få 4år extra utöver maxstraffet.

Så i det aktuella fallet är maxstraffet för grovt förtal 2år. Många fällande domar för förtal kan då i teorin ge som mest 3år fängelse.
Det är dock osannolikt med tanke på hur strafttid räknas ihop i Sverige. Vi har något som kallas asperationsprincipen, vilket innebär att man för plussar ihop strafftider men det blir avdrag för varje borr utöver det första.

T.ex. om någon döms för 4fall av förtal där varje förtal har straffvärdet ett års fängelse.
Då räknar man 1år för första, 6månader för andra(hälften), 3månader för tredje(fjärdedel) och 1,5månader för det fjärde(åttondel). Så 4st fall av förtal med straffvärde på ett år för varje skulle alltså ge 1år och 11,5månaders fängelse.

Tilläggas skall att det är ytterst ovanligt att en fällande förtalsdom leder till fängelse. Böter och villkorlig dom är det man skall räkna med här. Även om det i längden skulle kunna leda till flera fall av förtal så lär rätten beakta billighetsskälet i att Sara p.g.a dålig hälsa skulle drabbas oskäligt hårt av att döma till fängelse.
Citera
2026-01-19, 18:00
Avstängd
Blessed81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimfokus
Nä, målsäganden har väckt enskilt åtal med hjälp av sina advokater.

När åklagare (inkl jk) väcker åtal heter det allmänt åtal.
Precis hon har blivit stämmd, annars är det väldigt sällan något åtal går till rättegång angående förtal
Citera
2026-01-19, 18:05
Medlem
Sämst på rättegångsprocessar och hur det funkar så jag undrar. När får vi veta vad som händer? Varför är det fan noll mediauppmärksamhet kring detta?
Citera
2026-01-19, 18:14
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanon
Sämst på rättegångsprocessar och hur det funkar så jag undrar. När får vi veta vad som händer? Varför är det fan noll mediauppmärksamhet kring detta?
Blaskorna har ju av någon anledning bestämt sig för att vända Dumpen ryggen, men TV4 hade ett längre inslag i morse där någon expert på lag var med. Kolla om du kan hitta det klippet.
Citera
2026-01-19, 18:14
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanon

Vet inte var du läser nyheter..

https://www.tv4.se/artikel/35GvNqN7aHWRtW5ksLhXYA/dumpen-infoer-raetta-ganska-sjaelvklart-att-det-skulle-bli-en-raettssak

https://www.sverigesradio.se/artikel/man-som-pekades-ut-som-pedofil-drar-dumpen-infor-ratta

https://bulletin.nu/rattegang-inleds-mot-dumpen

https://www.vt.se/nyheter/atvidaberg/artikel/dumpen-kravs-pa-halv-miljon-av-atvidabergsbo-nu-avgors-fallet/lwoow2vj

https://tv.aftonbladet.se/video/394962/pedofiljaegarna-infoer-raetta-kan-faellas-foer-grovt-foertal

Samt mycket mer, även i TV.
Senast redigerad av rallykalle69 2026-01-19 kl. 18:17.
Citera
2026-01-19, 18:20
Medlem
rallykalle69s avatar
Saras senaste inlägg för några minuter sedan i Dumpengruppen

"Trots att motparten sexchattat med fiktiva Nellie och skickat bilder på sitt underliv till henne, handlade dagens rättegång inte om barns bristande skydd eller vuxna som vill utnyttja barn.
Istället handlade dagens rättegång om en fullvuxen man som riskerat att utsättas för andras missaktning då jag publicerat vad han skrivit till ett barn.
Motparten yrkade på 300 000 kronor i utebliven inkomst, 400 000 kronor i rättegångskostnader, 150 000 kronor i skadestånd dessutom sex månaders fängelse för att jag berättat vad som hänt.
I Sverige verkar sanningen vara farlig och tystnaden trygg."

850k .. jojo, tack för kaffet.
Senast redigerad av rallykalle69 2026-01-19 kl. 18:30.
Citera
2026-01-19, 18:20
Medlem
Citat:
Några hundra tusen klarar de säkert av, men om det blir flera miljoner?
Med tanke på antalet så kan det handla om tiotals miljoner totalt.

Utöver det är det sannolikt aktuellt med fängelse också, det är ju trots allt 2års fängelse i straffskalan och det handlar om ett tämligen extremt stort antal fall av förtal, som dessutom gjorts i kommersiellt syfte.
Är inte det irrelevant iom utgivningsbeviset? Det blir motsägelsefullt menar jag eftersom man sällan har ett utgivningsbevis utan att vilja tjäna pengar på det.
Citera
2026-01-19, 18:36
Medlem
Citat:
Finns också risken att JK väljer att åtala om det blir fällande dom.
JK sade i intervju när denna försvarade sitt beslut att inte åtala att en eventuell fällande dom i ett enskilt åtal möjligen skulle ändra deras inställning.

I det läget finns risk att det blir åtal för flera hundra fall av förtal.
Har för mig att Marie sa att det var troligt att deras inställning inte skulle ändra sig och tog paralleller med Hedemo eller vad hon hette. Där hon blev dömd för uttalanden utanför JKs område först och sedan publicerade en bok med exakt samma innehåll.

Deras beslut då var grundat i att hon redan blivit dömd för samma material i annat medium.
Med andra ord så valde de att pröva boken som gavs ut. I Dumpens fall så är deras tanke att bara för en uthängning är förtal betyder det inte att en annan är det, där med är det individuell bedömning som de inte anser sig göra något nytt beslut över.

Vilket leder till att troligen behöver fler stämma dem innan JK beslutar sig för att kliva in.
Citera
2026-01-19, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ColonelBurton
Jag är med vad var det som var speciellt med det här fallet som gjorde att det gick till åtal?

Det är enskilt åtal, det drivs alltså av en "gäddorna". JK åtalade inte i hans fall heller.
Citera
2026-01-19, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensinlukt
Är inte det irrelevant iom utgivningsbeviset? Det blir motsägelsefullt menar jag eftersom man sällan har ett utgivningsbevis utan att vilja tjäna pengar på det.

Det påverkar när det gäller straffvärde. Att man begår brott i "verksamhetsform" alltså mer eller mindre yrkesbrottslighet är en försvårande omständighet.
Citera
2026-01-19, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Tilläggas skall att det är ytterst ovanligt att en fällande förtalsdom leder till fängelse. Böter och villkorlig dom är det man skall räkna med här. Även om det i längden skulle kunna leda till flera fall av förtal så lär rätten beakta billighetsskälet i att Sara p.g.a dålig hälsa skulle drabbas oskäligt hårt av att döma till fängelse.

Sant, men det är ett synnerligen extremt fall också där en verksamhet är byggd kring att förtala andra.
I det aktuella fallet är det dock enbart ett fall av förtal det handlar om, min kommentar om fängelse var om det blir en hög fler åtal, vilket inte är osannolikt vid fällande dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in