2026-01-19, 17:40
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimfokus
Här kan man se klippet
https://tv.aftonbladet.se/video/394962/pedofiljaegarna-infoer-raetta-kan-faellas-foer-grovt-foertal

Kanon, tackar. Om vi undviker vara partiska helt, så är fallet ganska enkelt.

Precis som advokaten nämner om skador etc, det gäller ju i 700+ andra fall också. Detta är det mest intressanta fall på länge, eller snarare efterverkningarna.

Det som även kommer bli delvis intressant är om det hängs ut en ny imorgon. Som jag skrev i andra tråden, jag hade nog tagit siten offline tills man vet utgången.
Citera
2026-01-19, 17:46
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimfokus
Här kan man se klippet
https://tv.aftonbladet.se/video/394962/pedofiljaegarna-infoer-raetta-kan-faellas-foer-grovt-foertal

Oj oj sista sekunderna är väl när de lämnar. Kolla in kroppshållningen De vet att slaget är förlorat.
Citera
2026-01-19, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
För att målsägande själv väcker frågan - inte JK. Även det jag har för mig JK har sagt, om ett enskilt åtal leder till fällande dom, så kan JK tänka om kring frågan, då har Sara betydligt större problem.

Jag tror inte att du kan så mycket som du försöker ge sken av märker vid flera tillfällen i tråden att du har svårt med läsförståelsen. I inlägget jag citerade stod det alltså:

Citat:
Det är redan flertalet offer som har anmält, JK har dock valt att inte åtala.

Det är alltså många som själva anmält och det enda fall som gått till åtal är just detta.
Citera
2026-01-19, 17:48
Avstängd
Blessed81s avatar
Sara var på intervju i tv4 nyss hon rykte och såg riktigt påtänd ut i sin nya skinhead frilla.
Citera
2026-01-19, 17:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ColonelBurton
Va? Det där är ju bara verktygen för att förbli anonym, han kan ju posta det på X, sprida det på Discord TikTok osv.

Han är rätt ointressant, det finns ingen viralfaktor i konfrontationen. han ville ju inte ens ses utan de fick lura ut honom genom att säga att de hade kört på hans bil.
Citera
Medlem
Citat:
Va? Det där är ju bara verktygen för att förbli anonym, han kan ju posta det på X, sprida det på Discord TikTok osv.
Jo förvisso men tror ändå inte det får samma avsedda effekt som att hängas ut på dumpen.se men är aningen osäker på det.
Citera
Avstängd
Blessed81s avatar
Citat:
Jag tror inte att du kan så mycket som du försöker ge sken av märker vid flera tillfällen i tråden att du har svårt med läsförståelsen. I inlägget jag citerade stod det alltså:

Det är alltså många som själva anmält och det enda fall som gått till åtal är just detta.
Nu är det ju inte JK som bestämmer om det ska bli åtal eller inte JK syssslar ju mest med skadestånd
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Satanhelvete12345
På tiden väl sjukt att hänga ut särskilt när personen är död .trots anhöriga ber dom ta bort det för personen är ju död så fortsätter dom .Jag tycker att alla dom hänger ut är fel att hänga ut .
Finns det ingen rättssäkerhet då det gäller intigritet .
Det spelar ingen roll om det är skäligt det är ändå förtal .blev irriterad på ett klipp på tv4 där nån sa att man f å r göra det om det är skäligt .
Snart hängs väl alla ut lagen verkar urholkad .det finns lagstöd för att anmäla dom .det där skäliga kan man inte hitta nånstans i lagen stöd för .

5 kap. 1§ Brottsbalken:
"Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter. Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar".
Citera
2026-01-19, 17:50
Avslutad
Citat:

Nä, målsäganden har väckt enskilt åtal med hjälp av sina advokater.

När åklagare (inkl jk) väcker åtal heter det allmänt åtal.
Citera
2026-01-19, 17:50
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:

Anmäla till JK är en sak - skicka in stämningsansökan själv är en annan. JK är inte ens inblandad i dagens ärende.
Citera
2026-01-19, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blessed81
Nu är det ju inte JK som bestämmer om det ska bli åtal eller inte JK syssslar ju mest med skadestånd

Jepp tror att RallyKalle är full av skit och faktiskt inte vet vad han pratar om.
Citera
2026-01-19, 17:52
Avstängd
Blessed81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Om man blir dömd för flera brott så kan man bli dömd till mer än brottets maximala straff.
Hur mycket mer beror på maxstraffet.
T.ex. om man döms för flera brott som har maximalt straff 4år så kan man som mest få 1års extra fängelse. För brott som kan ge maximalt 8år kan man som mest få 2år extra, och slutligen för brott som kan ge mer ån 8år kan man som mest totalt få 4år extra utöver maxstraffet.

Så i det aktuella fallet är maxstraffet för grovt förtal 2år. Många fällande domar för förtal kan då i teorin ge som mest 3år fängelse.
Det är dock osannolikt med tanke på hur strafttid räknas ihop i Sverige. Vi har något som kallas asperationsprincipen, vilket innebär att man för plussar ihop strafftider men det blir avdrag för varje borr utöver det första.

T.ex. om någon döms för 4fall av förtal där varje förtal har straffvärdet ett års fängelse.
Då räknar man 1år för första, 6månader för andra(hälften), 3månader för tredje(fjärdedel) och 1,5månader för det fjärde(åttondel). Så 4st fall av förtal med straffvärde på ett år för varje skulle alltså ge 1år och 11,5månaders fängelse.
Du borde läsa på om hur straffrabbatten fungerar, som vanligt skriver du helt obegripliga inlägg som inte stämmer och ingen förstår.
Senast redigerad av Blessed81 2026-01-19 kl. 17:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in