Citat:
Ursprungligen postat av
moralhora
Dumpens största hopp är att juryn helt enkelt sympatiserar med dom och inte dömmer efter vad lagen faktiskt säger. Men det är i princip allt hopp de har.
Oavsett så målar detta fall upp en vägkarta för andra som vill stämma Dumpen och förenklar hela argumentationslinjen på det sättet. Sedan så är det klart att framtida jurygrupper oundvikligen kommer veta att det har lett till dömande dom och påverka. Därefter så blir det frågan om fler kommer att det steget. Är osäker om de fortfarande kan stämma dom för flera år gamla inlägg eller om tiden att dra det till rätten börjar räknas ned dagen Dumpen publicerar.
Preskriptionstiden för att åtala för brott ligger på 5år för grovt förtal.
Stämma civilrättsligt ligger preskriptionstiden på 10år.
Preskriptionstiden för förtal räknas från den stund informationen spridits, det anses inte vara ett perdurerande(fortgående brott). Så publiceras förtalande information 1jan 2025 räknas det som den tidpunkt brottet begicks även om informationen finns kvar 1jan 2026.
Varje delning utgör dock en ny spridning och nytt fall av förtal, men enbart för den som delar, inte den som ursprungligen lade upp informationen.
T.ex. om jag publicerar förtalande information 1jan 2010, då har jag begått brottet det datumet.
Om det sedan ligger kvar på mina sociala medier och en annan person ser det inlägget 2020 och delar inlägget, då har den personen begått förtal 2020.