2026-01-30, 19:37
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Vad får dig att tro att utfallet blivit annorlunda med fler kvinnor i juryn?
Bra tillfälle att använda ChatGPT; men den tanken grundas nog i det jag tog reda på för länge sedan, men ChatGPT hade makulerat det, så gjorde en ny. Klistrade in 375 poster från Dumpens facebook, och bad den sortera ut män/kvinnor.

Totalt räknade poster: ≈375

Kvinnliga namn: ≈243
Manliga namn: ≈122
Oklara/alias: ≈10

Om vi bara räknar könsbedömbara:

👉 Kvinnor: ~66,6%
👉 Män: ~33,4%

Därför tror jag hen gissar på en annan utgång med damlaget i juryn.

Not. gjorde samma sak tidigare, men med en ohygglig mängd data, från nutid, halvår sen, 3 år sen. Blev ungefär samma procentsats. Det avvek med +/- 5% över tid. Intressant ändå.
Citera
2026-01-30, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Bra tillfälle att använda ChatGPT; men den tanken grundas nog i det jag tog reda på för länge sedan, men ChatGPT hade makulerat det, så gjorde en ny. Klistrade in 375 poster från Dumpens facebook, och bad den sortera ut män/kvinnor.

Totalt räknade poster: ≈375

Kvinnliga namn: ≈243
Manliga namn: ≈122
Oklara/alias: ≈10

Om vi bara räknar könsbedömbara:

👉 Kvinnor: ~66,6%
👉 Män: ~33,4%

Därför tror jag hen gissar på en annan utgång med damlaget i juryn.

Not. gjorde samma sak tidigare, men med en ohygglig mängd data, från nutid, halvår sen, 3 år sen. Blev ungefär samma procentsats. Det avvek med +/- 5% över tid. Intressant ändå.

Det betyder ju inte att kvinnor skulle rösta annorlunda i en jury bara att kvinnor varit mer aktiva bland de posterna på Facebook.
Kvinnor är generellt mer aktiva på Facebook än män också.
Citera
2026-01-30, 22:23
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Det betyder ju inte att kvinnor skulle rösta annorlunda i en jury bara att kvinnor varit mer aktiva bland de posterna på Facebook.
Kvinnor är generellt mer aktiva på Facebook än män också.
Jojo, men jag är ganska säker på att "många" antar att en jury av mest kvinnor skulle friat istället, just pga "den goda saken att hänga ut folk"

Det var bara en teori jag kom med, angående "Om juryn bestått av fler kvinnor hade nog utfallet blivit betydligt annorlunda."
Citera
2026-01-30, 22:43
Medlem
Citat:
Jojo, men jag är ganska säker på att "många" antar att en jury av mest kvinnor skulle friat istället, just pga "den goda saken att hänga ut folk"

Det var bara en teori jag kom med, angående "Om juryn bestått av fler kvinnor hade nog utfallet blivit betydligt annorlunda."

Kvinnor är mycket mindre benägna att bryta mot lagar och regler än män.
Kvinnor är också mindre benägna att ursäkta kvinnliga brottslingar än män, som åtalad kvinna är det bättre att ha män som domare än kvinnor.
Citera
2026-01-31, 00:58
Medlem
Citat:
Kvinnor är mycket mindre benägna att bryta mot lagar och regler än män.
Kvinnor är också mindre benägna att ursäkta kvinnliga brottslingar än män, som åtalad kvinna är det bättre att ha män som domare än kvinnor.
Oavsett hur det går överklagas domen
Citera
2026-01-31, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanRepes
Oavsett hur det går överklagas domen

Sant. Lär bli fällande dom TR, fällande dom HR, ingen prövning HD.
Citera
2026-01-31, 08:53
Medlem
Citat:
Sant. Lär bli fällande dom TR, fällande dom HR, ingen prövning HD.
Om inte HD går in direkt. Det behöver ju inte mellanlanda i HR. Ex pga uttalande om att de kommer överklaga så långt de kan.

Samt om HR höjer straffet och ex ökar eller lägger till fängelse måste väl HD pröva ärendet?

Tror iaf TR kommer döma försiktigast och ta hänsyn till henne och vad hennes tanke var mer än vad högreinstanser kommer göra.

Det är även lustigt hur hon varit i tidningar och gnällt om att hennes straff kan bli ett tystande för andra ansvariga utgivare och sedan säger hon skall fortsätta överklaga, vilket leder till praxis.
Citera
2026-01-31, 12:00
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Det är även lustigt hur hon varit i tidningar och gnällt om att hennes straff kan bli ett tystande för andra ansvariga utgivare och sedan säger hon skall fortsätta överklaga, vilket leder till praxis.
Ja, det är som jag nämnt tidigare väldigt märkligt hur dom anser sig stå över rättssamhället. Inte något dom ligger lågt med heller. Från en text i förrgår

"Den här rättegången är inte en vägg.
Den är ett farthinder.
Och vi kör rakt över det.
Vi kommer överklaga.
Oavsett domslut kommer Dumpen stå kvar."

Hon har redan bytt advokat, ingen mening att byta om man inte tänkt överklaga som sagt. Faktum är att dessa 2 gör precis som dom vill, kan nästan garantera att #342 inte kommer tas bort oavsett domslut. Än så länge är han kvar, det enda som hänt honom är väl ännu mer förtalad efter juryn sade sitt.

Det är en högst märklig situation, hela cirkusen med att Dumpen kör sitt race utanför lagboken spårar ur mer och mer över tid. Kan tycka rättsväsen / myndigheter borde se det som alarmerande.

Det urholkar systemet vill jag påstå. Det vi vet nu som medborgare är att har vi utgivningsbevis och kallar oss för nyheter, så är det fritt fram att göra egentligen vad vi vill.

Vidare, något jag tänkte på nu, risken för "fortsatt brottslighet" är väldigt uppenbart, det rullar på precis som vanligt.
Senast redigerad av rallykalle69 2026-01-31 kl. 12:28.
Citera
2026-01-31, 12:48
Medlem
Citat:
Ja, det är som jag nämnt tidigare väldigt märkligt hur dom anser sig stå över rättssamhället. Inte något dom ligger lågt med heller. Från en text i förrgår

"Den här rättegången är inte en vägg.
Den är ett farthinder.
Och vi kör rakt över det.
Vi kommer överklaga.
Oavsett domslut kommer Dumpen stå kvar."

Hon har redan bytt advokat, ingen mening att byta om man inte tänkt överklaga som sagt. Faktum är att dessa 2 gör precis som dom vill, kan nästan garantera att #342 inte kommer tas bort oavsett domslut. Än så länge är han kvar, det enda som hänt honom är väl ännu mer förtalad efter juryn sade sitt.

Det är en högst märklig situation, hela cirkusen med att Dumpen kör sitt race utanför lagboken spårar ur mer och mer över tid. Kan tycka rättsväsen / myndigheter borde se det som alarmerande.

Det urholkar systemet vill jag påstå. Det vi vet nu som medborgare är att har vi utgivningsbevis och kallar oss för nyheter, så är det fritt fram att göra egentligen vad vi vill.

Vidare, något jag tänkte på nu, risken för "fortsatt brottslighet" är väldigt uppenbart, det rullar på precis som vanligt.
"Min klient säger att hon är oskyldig, så därför kommer jag att driva det så långt jag kan."
Advokat för "Jag tar ingen ställning utan bara representerar" Möjligen "Vi har inget nytt att tillägga idag"

Får se vad han kommer på för intressanta strategier för att få henne friad.
Vissa duktiga advokater kan ju tydligen få mördare tagna med blodiga händer att se oskyldiga ut, tror dock inte att han kommer lyckas i detta ärende. Krävs ju en riktigt bra försvarlighet till varför de valt att publicera vad de gjort. Dessutom försvara uttalandena de gjort i samband med rättegång. Det är ju iaf tur att de inte publicerat lätt sökbara uppgifter om 342 iaf. Ungefär som ansikts bild i samband med en linked in där namn och arbete står så att det enkelt gick att söka upp honom via jobb och namn. Det är ju tur för den biten är nog lite knepig att försvara.

Sara har lite tur iaf, det har inte framkommit att någon skjutit emot hans bostad, vandaliserat den eller misshandlat honom pga vad som hänt.
Citera
2026-01-31, 14:32
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Får se vad han kommer på för intressanta strategier för att få henne friad.
Jadu, det är tämligen svårt om inte omöjligt att påstå att det inte skett (och pågår). Inklusive nya män Tisdag, Torsdag, Söndag enligt schema => systematiskt - check, ignorera domstol - check, agera efter eget tyckande - check, klanka ner på rättsväsen - också check.

Ser fram emot överklagan faktiskt.

Citat:
Sara har lite tur iaf, det har inte framkommit att någon skjutit emot hans bostad, vandaliserat den eller misshandlat honom pga vad som hänt.
Faktiskt, lite övergrepp i rättssak vore ändå pricken över i'et. Detta är vad vi vet ja - men ganska så säker på att han fått skällsord och dyl. Bör uppmärksammas vid en överklagan isåfall.
Citera
2026-01-31, 20:06
Medlem
Citat:
Om inte HD går in direkt. Det behöver ju inte mellanlanda i HR. Ex pga uttalande om att de kommer överklaga så långt de kan.

Nej HD kan inte gå in före HR.

Citat:
Samt om HR höjer straffet och ex ökar eller lägger till fängelse måste väl HD pröva ärendet?

Nej HD måste inte pröva fallet oavsett vilken dom det blir.

Citat:
Tror iaf TR kommer döma försiktigast och ta hänsyn till henne och vad hennes tanke var mer än vad högreinstanser kommer göra.

TR i det här fallet består enbart av en lagfaren domare.
Finns inget skäl att tro att denna skulle vara mildare(eller hårdare) än HR.
Citera
2026-01-31, 22:34
Medlem
Citat:
Jag tror att sidor som Dumpen och Lexbase kommer innebära döden för utgivningsbeviset som det fungerar idag och det extremt starka medieskydd vi haft i Sverige. Det missbrukas helt enkelt för mycket och nu har det börjat komma upp i Europadomstolen.
Det är helt enkelt inte kompatibelt med EKMR och GDPR.

Finns ju intressantare anledningar till att Sverige kan hamna i Europadomstolen, nämligen vår unikt absurda förtalslag (vad är vi för land när välunderbyggda påståenden inte får yttras?).

https://www.parabol.press/darfor-stammer-vi-svenska-staten/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in