2026-01-19, 12:23
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Köp en gammal lägenhet för maximal lyhörbarhet.

Det skall höras när grannen lyssnar på nyheterna och tassar på natten!
Citera
2026-01-19, 12:56
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Ja, vetefan. Men tanten och jag har ju vant sig vid stora utrymmen. Var för sig, helt naturligt. Visst måste vi skala ner. Jag tror jag grejar det, men vettefan med tanten, Jag gillar henne skarpt, men hon är inne på hoarder-banan.

Har samma problem, men även jag samlar saker. Lättare att hålla rent och mindre problem med mindre grejjor liggandes. Hur mycket kläder har man inte som i bästa fall kommer amvändas igen efter en donation till stadsmissionen om jag dör?

Citat:
Jovisst. Men det är de egna utrymmena. Hon kollar på TV4, jag kollar PL på Viaplay. Jag har mitt kontor hemma, jobbar vid datorn. Vi har gästrum för son och sambo och barnbarn nu i villan. Det ryker.
OK, vi kan ta en BRF fyra. Men helst en 5:a så frun och jag kan ha vårt eget kryp-in. Eller hobbyplace. Ja, förutom sovrummet dårå.

Det var inte ett ifrågasättande av erat behov, mer bara en tanke om att en av de stora fördelarna med att bo i lägenhet. Jag tänker att mindre utrymme skapar mindre underhåll. Men man ska ju försöka bo så man är nöjd såklart.
Citera
2026-01-19, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Jag ska sälja radhuset iår. Jag funderar faktiskt på att prova på att köpa husbil för att bo i på heltid.
Fricampa och hyra campingplatser ibland.
Använda mer pengar till resor och nöjen.

Intressant. Gissar att du har ett bohag modell större - eller i alla fall så stort att det inte får plats i husbilen - tänker du göra dig av med rubbet eller magasinera?

Jag tänker ibland att det vore grejen att göra, för min del ekonomisk down shifting i stor skala. Ångrar man sig och det inte funkar med trivsel och liknande får man väl sälja sitt fordon och återgå till något mer Svenssonliknande liv igen.
Citera
2026-01-19, 14:04
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daninho
Intressant. Gissar att du har ett bohag modell större - eller i alla fall så stort att det inte får plats i husbilen - tänker du göra dig av med rubbet eller magasinera?

Jag tänker ibland att det vore grejen att göra, för min del ekonomisk down shifting i stor skala. Ångrar man sig och det inte funkar med trivsel och liknande får man väl sälja sitt fordon och återgå till något mer Svenssonliknande liv igen.
Min ex-fru tar ju en stor del av möblerna.
Jag har redan börjat sälja så mycket jag kan av allt.
Men jag kommer nog behöva hyra ett magasin, eller eventuellt köpa en superbillig stuga någonstans. Det kanske blir billigare. Finns många objekt runt om i landet för under 200.000. En sådan kan man möblera och hyra ut.
Senast redigerad av Talking-Donkey 2026-01-19 kl. 14:15.
Citera
2026-01-19, 14:21
Medlem
Citat:
Jag är 70+. Och kärringen likaså. Stor villa och trädgård i Stockholms-förort. Vi snackar om det. Vi snackar en 4:a eller en 5:a. Kostar? Bara en brf är aktuellt förstås. Helst en stor balkong högt upp.
OK, villan har ett värde, säg 8 MSEK. Men också en reavinst på typ 1,2 MSEK. Netto alltså 6,8 MSEK.
Nästa krav: nära affärer, vårdcentral etc.
Kanske grejar vi det men då helst en 5:a. Så man gå undan från tanten och kolla Premier League på egen TV. Och hon måste ju ha ett eget ställe/rum också. Gästrum som vi har nu får man glömma.
Kommer att sakna trädgården och uteplatserna nåt enormt. Men slipper gärna gräsklippningen och snöskottningen. Och underhållet. 70 papp per år.
Jävligt svårt beslut. Alla jävla grejer man samlat på sig. Hur fan ska de få plats i ett ynkligt källarförråd? Och dyrare blir månadskostnaden. (Kåken är utan skulder.) Och 2 garageplatser lär kosta skjortan. Tantens bil ryker och så får jag vara nån slags chaffis.
Ja, fyfan. Men måste börja agera snart.

Du får en fast månadskostnad (och en påse pengar?) - men blir verkligen månadskostnaden högre om du räknar på det rättvist?

Säg att du får en avgift på 5000-10000 kr - det är nog rimligt med en så stor lägenhet. Det ingår ju en hel del i denna avgift. VA brukar ingå. Värme ingår i många fall. Lägre försäkring. Lägre underhåll. Soptömning. Hushållselen blir lägre.

Har säkert missat mer saker som är mycket lägre i BRF.

Har man bara mycket pengar kan man bo väldigt billigt.

15 miljoner för 110 m2 i Östermalm - 4000 kr/månad.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-5rum-ovre-ostermalm-stockholms-kommun-ostermalmsgatan-61-21663227

9 miljoner för 71m2 i Vasastaden - 1970 kr/månad.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-vasastan-stockholms-kommun-rorstrandsgatan-33a-21661544

Det börjar bli ovanligt men om man bara är intresserad av så låg månadskostnad som möjligt (och har en påse pengar) så finns det BRF-lägenheter med löjligt låg månadsavgift. Perfekt om man vill ha låga månadskostnader (pension kanske?) och har pengar.
Senast redigerad av poiuy1298 2026-01-19 kl. 14:23.
Citera
2026-01-19, 15:50
Medlem
HugoZHackenbushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Köp en gammal lägenhet för maximal lyhörbarhet.

Det skall höras när grannen lyssnar på nyheterna och tassar på natten!
För att inte tala om det muntra plaskandet från WC-stolen när herrn i lägenheten ovanför urinerar mitt i natten … Emellanåt slängs också toalocket därefter ned med en påtaglig smäll trots att det i övrigt är dödstyst och mitt i natten. Har du balkong är det stor risk att du har eller får en kedjerökare i lägenheten under som står där och blossar alla tider på dygnet …
Senast redigerad av HugoZHackenbush 2026-01-19 kl. 15:52.
Citera
2026-01-19, 16:20
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoZHackenbush
Har du balkong är det stor risk att du har eller får en kedjerökare i lägenheten under som står där och blossar alla tider på dygnet …

Lägg därtill kraftfull rökhosta och skrälligt harklande.
Citera
2026-01-19, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkzi
Går i tankarna på att sälja huset och faktiskt flytta till en lägenhet. Helt ärligt så orkar jag inte med att som hus innebär, ta hand om trädgård m.m.

Är dock lite orolig över att man kommer ångra sig? Tänker främst på grannar, lyhörda lägenheter osv.

Någon som gjort liknande, ångrar ni er? Var det värt det?

Det finns veteranpoolen och kölnan städ t. ex.

Dom kan hjälpa dig.

Jag har gjort det motsatta, flyttat från lägenhet till ett hus på landet. Det bästa jag har gjort.

Gör det inte, du kommer att ångra dig.
Citera
2026-01-19, 17:50
Medlem
Handlar om vad man får för pengarna. Det behöver ju finnas tillräckliga fördelar som trumfar skiten som lätt följer med boende i skokartong. Typ centralt läge, lugnt område, människor av ditt skrot och korn. Sitter man i en lågt värderar skitkåk som inte går att omsätta i mer än en förortstrea med skräpigt centrum, själsdödande omgivningar och idioter som för oväsen såväl innanför som utanför de egna väggarna ska man nog tänka efter.
Citera
2026-01-19, 18:17
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Jag ska sälja radhuset iår. Jag funderar faktiskt på att prova på att köpa husbil för att bo i på heltid.
Fricampa och hyra campingplatser ibland.
Använda mer pengar till resor och nöjen.
Är det inte en tre-öl-in plan? Ledsnar man inte efter 1-2 år?
Det ter sig fantastiskt när man sitter i huset och är less på allt, men efter att rest omkring ett tag så längtar man nog till en fast plats? Eller inte? Jag vet inte?

Är det bara i Sverige eller tänker du åka söderut? Köra the hippie trail rent av?
Tänker det blir jobbigt med husvagn i snön.
Citera
2026-01-19, 18:21
Medlem
haha den eviga frågan ,enklast är nog att bo i hyres om man hittar nån med bra grannar ock hyresvärd samt ok hyra
hus blir nog dyrare speciellt om man flyttar lite off, man kanske måste ha en bil ja kanske 2 om man har sambo sen är det en smaksak vissa gillar trädgårds arbete ock snöskottning samt allt annat skit som kan hända med ett hus
Citera
2026-01-19, 18:51
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Aldrig. Hus >> lägenhet

Husbil är bäst dock, fler borde köpa husbil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in