Igår, 20:28
Medlem
Går i tankarna på att sälja huset och faktiskt flytta till en lägenhet. Helt ärligt så orkar jag inte med att som hus innebär, ta hand om trädgård m.m.

Är dock lite orolig över att man kommer ångra sig? Tänker främst på grannar, lyhörda lägenheter osv.

Någon som gjort liknande, ångrar ni er? Var det värt det?
Citera
Igår, 20:34
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkzi
Går i tankarna på att sälja huset och faktiskt flytta till en lägenhet. Helt ärligt så orkar jag inte med att som hus innebär, ta hand om trädgård m.m.

Är dock lite orolig över att man kommer ångra sig? Tänker främst på grannar, lyhörda lägenheter osv.

Vill du slå dig tillsammans med packet som bor i lägenhet, så ska du veta att du kommer att ångra dig.
Citera
Igår, 20:36
Medlem
Gray.Eminences avatar
Hur gammal är du? Vad har du för hobbyer?
Citera
Igår, 20:41
Medlem
Mr.Alfredos avatar
Att bo i lägenhet har precis som hus sina för- och nackdelar. Nackdelen är grannar och begränsat utrymme. Jag valde att sälja huset för en lägenhet av samma anledning som dig och jag ångrar mig inte. Så skönt att bara ringa vaktmästaren så fixar dom felet helt gratis.
Citera
Igår, 20:41
Medlem
Citat:

Anledningen till att ha hus är väl trädgård och små projekt på huset.
Sedan "uteplats" är väl största fördelen.

Gillar du att grilla och sitta ute i Baden Baden stolen eller i Loungemöblerna bör du bo kvar.

Annars är det gött och bo i lägenhet om man inte gillar att klippa gräsmattan och rensa hängrännorna.

Villa är inte för alla.
Citera
Igår, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Alfredo
Att bo i lägenhet har precis som hus sina för- och nackdelar. Nackdelen är grannar och begränsat utrymme. Jag valde att sälja huset för en lägenhet av samma anledning som dig och jag ångrar mig inte. Så skönt och billigt att bara ringa vaktmästaren så fixar dom felet helt gratis.

Ser inte grannar som bara en nackdel faktiskt.
Kan få och ge hjälp när det behövs.

När jag bodde i lägenhet en gång i tiden så var det lite underhållande att höra när granntanten fick sig en omgång på söndagsmornarna. Alltså inte stryk utan hon fick träffa den enögde hämnaren.
Ibland inte bara en gång utan minst två.

Senast redigerad av darkestpassenger Igår kl. 20:46.
Citera
Igår, 20:53
Medlem
Citat:

Jag ångra mig något fruktansvärt med sålt hus, det absolut dummaste jag gjort, köpte en BRF:3a centralt, sluta upp jag blev ordförande i 4 år för det fanns ingen lämplig, avgiften o varmgarage motsvarar samma boendekostnad man har i ett hus, men då har man ingen bastu, ingen tomt, ingen kamin o elda i, ingen bra plats man enkelt kan grilla på, man hör med jämna mellanrum folk som renoverar, verkar aldrig sluta, varje vecka är det någon som borrar i betong.

Folk har svårare o komma o hälsa på, finns bara betal parkeringar, ser likande hos kompisar, man ska ha fest, få gästparkeringar, man får bara stå 24 timmar innan böter, bussar går inte hem ex nyår o stor helger.

Kommer bygga ett sista litet hus 80-90kvm kommer då bo billigare än en betald BRF kan erbjuda samt jag gillar o pyssla på ute i tomten, lägenhet är mer instängt, mer ljud, man måste ha styrelser, ovk besiktningar osv, det är aldrig någon längre frid i lägenhet.
Citera
Igår, 21:00
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Jag ska sälja radhuset iår. Jag funderar faktiskt på att prova på att köpa husbil för att bo i på heltid.
Fricampa och hyra campingplatser ibland.
Använda mer pengar till resor och nöjen.
Citera
Igår, 21:00
Medlem
Jag är 70+. Och kärringen likaså. Stor villa och trädgård i Stockholms-förort. Vi snackar om det. Vi snackar en 4:a eller en 5:a. Kostar? Bara en brf är aktuellt förstås. Helst en stor balkong högt upp.
OK, villan har ett värde, säg 8 MSEK. Men också en reavinst på typ 1,2 MSEK. Netto alltså 6,8 MSEK.
Nästa krav: nära affärer, vårdcentral etc.
Kanske grejar vi det men då helst en 5:a. Så man gå undan från tanten och kolla Premier League på egen TV. Och hon måste ju ha ett eget ställe/rum också. Gästrum som vi har nu får man glömma.
Kommer att sakna trädgården och uteplatserna nåt enormt. Men slipper gärna gräsklippningen och snöskottningen. Och underhållet. 70 papp per år.
Jävligt svårt beslut. Alla jävla grejer man samlat på sig. Hur fan ska de få plats i ett ynkligt källarförråd? Och dyrare blir månadskostnaden. (Kåken är utan skulder.) Och 2 garageplatser lär kosta skjortan. Tantens bil ryker och så får jag vara nån slags chaffis.
Ja, fyfan. Men måste börja agera snart.
Citera
Igår, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Alfredo
Att bo i lägenhet har precis som hus sina för- och nackdelar. Nackdelen är grannar och begränsat utrymme. Jag valde att sälja huset för en lägenhet av samma anledning som dig och jag ångrar mig inte. Så skönt att bara ringa vaktmästaren så fixar dom felet helt gratis.

Man märker mer av grannar i hus. Då blir det en helt annan relation plus att man kan se varandra genom fönstret. I lägenhet är grannarna mer anonyma och man ser aldrig in till dom.
Citera
Igår, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Jag är 70+. Och kärringen likaså. Stor villa och trädgård i Stockholms-förort. Vi snackar om det. Vi snackar en 4:a eller en 5:a. Kostar? Bara en brf är aktuellt förstås. Helst en stor balkong högt upp.
OK, villan har ett värde, säg 8 MSEK. Men också en reavinst på typ 1,2 MSEK. Netto alltså 6,8 MSEK.
Nästa krav: nära affärer, vårdcentral etc.
Kanske grejar vi det men då helst en 5:a. Så man gå undan från tanten och kolla Premier League på egen TV. Och hon måste ju ha ett eget ställe/rum också. Gästrum som vi har nu får man glömma.
Kommer att sakna trädgården och uteplatserna nåt enormt. Men slipper gärna gräsklippningen och snöskottningen. Och underhållet. 70 papp per år.
Jävligt svårt beslut. Alla jävla grejer man samlat på sig. Hur fan ska de få plats i ett ynkligt källarförråd? Och dyrare blir månadskostnaden. (Kåken är utan skulder.) Och 2 garageplatser lär kosta skjortan. Tantens bil ryker och så får jag vara nån slags chaffis.
Ja, fyfan. Men måste börja agera snart.

Gör det redan imorgon, påbörja alltså.

Nu när du är frisk och har orken.

Har så många släktingar som inte satte igång i tid och fick göra det när de fått stroke eller inte har orken kvar.

Grejerna, vad ska du ha de till? Sälj! Vad behöver man när man bor i lägenhet och är +70

Vart vill du flytta till Vaxholm? Vallentuna? Täby?
Citera
Igår, 21:10
Medlem
Vitiss avatar
Citat:

Jag har gjort den resan; från hus till lägenhet.
Jag fick klaustrofobi, och sökte mig tillbaka till hus igen.
Men ett mindre (ca 85 kvm) med naturtomt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in