Igår, 19:17
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Är det inte en tre-öl-in plan? Ledsnar man inte efter 1-2 år?
Det ter sig fantastiskt när man sitter i huset och är less på allt, men efter att rest omkring ett tag så längtar man nog till en fast plats? Eller inte? Jag vet inte?

Är det bara i Sverige eller tänker du åka söderut? Köra the hippie trail rent av?
Tänker det blir jobbigt med husvagn i snön.
Ja, det är stora fördelar och stora nackdelar.
Tiden får utvisa.
Man är ju inte bunden till att bo på samma plats längre än man själv vill. Man kan hyra rum eller lägenhet och ändå ha husbilen kvar.

Jag funderar på att köpa ett riktigt billigt hus på landet någonstans. Ett ställe man kan ha för förvaring av mina saker. Kanske använda som sommarstuga och kanske hyra ut ibland.
Citera
Igår, 19:29
Medlem
Aldrig träffat på så skräpigt folk som jag har gjort i brf och hyreslägenheter. Skulle aldrig sätta mig i den situationen igen. Du tvingas ju ha andra människor på dig.

I ditt egna hus kan du ju hävda självförsvar om någon inkräktar.

Har sett att dina tankar går kring hus på landet och sen en husbil och jag har det så är iväg de flesta veckodagarna och bor då i en litet modifierad husbil.
Citera
Igår, 19:32
Medlem
Hellesylts avatar
Du slipper sällan det mångkulturella paradiset i en hyreslägenhet. På landet finns det fortfarande svenska områden med lugn och ro.
Citera
Igår, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Man märker mer av grannar i hus. Då blir det en helt annan relation plus att man kan se varandra genom fönstret. I lägenhet är grannarna mer anonyma och man ser aldrig in till dom.
Det är bland det vidrigaste med att bo i hus. Grannarna (informatörer) håller sina tjuvögon på en.
Citera
Igår, 20:00
Medlem
Knacka på väggarna mot grannarna. Känns det som en bergsvägg är det ett gott tecken. För mig är lyhördhet kanske högst upp i prioritering, eventuellt delad plats med låg insyn.

Har kollat runt massor och detta är mina erfarenheter:

*(Antal som jag bott/vistats väldigt mycket i)

1800-1950: Osäkert och enorm variation om det är lyhört, allt från katastrof till superbra. Sekelskift ofta dåligt isolerat mot stegljud. (2* + tonvis av anekdoter)
Mitten/sent 1950-tal (tegelhus) - 1965 (fram till miljonprogrammet): Har bra erfarenheter, och oftast mycket bra ljudisolering. (*3)
1980-tal: :inte särskilt imponerande (3*)
Moderna lägenheter år 2000 och framåt: (*2) Generellt ganska hög lägstanivå men varierar. Bor just nu i en nybyggd lägenhet från 2023 och det är mycket bra men inte fantastiskt ljudisolerat. Men jag kan fritt spela musik, tvätta etc när som helst på dygnet och aldrig fått, eller själv klagat på grannarna.
Citera
Igår, 22:41
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
Det är bland det vidrigaste med att bo i hus. Grannarna (informatörer) håller sina tjuvögon på en.
Plantera vintergrön häck.
Citera
Igår, 23:28
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Ja, det är stora fördelar och stora nackdelar.
Tiden får utvisa.
Man är ju inte bunden till att bo på samma plats längre än man själv vill. Man kan hyra rum eller lägenhet och ändå ha husbilen kvar.

Jag funderar på att köpa ett riktigt billigt hus på landet någonstans. Ett ställe man kan ha för förvaring av mina saker. Kanske använda som sommarstuga och kanske hyra ut ibland.
Jag har haft liknande tankar men stannat vid att idealet vore att ta ett sabbatsår, eller två - och dra runt. Personligen skulle jag inte palla mer. Eller så gör man det? Beror ju på var man hamnar och trivs.
Citera
Idag, 02:47
Medlem
Min önskan är att en gång i livet få en trädgård! Har hela mitt liv bott i lägenheter i Stockholms innerstad och är nu nybliven pensionär. Har tänkt på hus ett tag, men i Stockholms län är det för dyrt att köpa hus även om jag säljer lägenheten. Och husen är ofta för stora för mig. Fick en idé nyligen och undrar om den är genomförbar. Jag behöver inte ett stort hus, någon typ av attefallshus i ett plan skulle duga. Det är en trevlig avskild trädgård med bärbuskar och blommor jag vill åt, är rätt bra på växter. Tystnaden, fågelkvitter och vilda djur är grädde på moset.

Skulle man kunna bekosta ett typ attefallshus på någon annans mark? Så att jag får mitt hus och min trädgård? Sedan när jag dör övergår attefallshuset till tomtägaren utan problem då jag lyckligtvis är barnfri.

Att bo på någon annans tomt är också tryggare, då jag gärna vill resa och huset kommer då att stå tomt på vintrarna. Eller periodvis.

Kruxet är ju förstås att man ska trivas och fungera med dem man bygger hos.

Skulle min idé kunna fungera?
Citera
Idag, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dendrocopos
Min önskan är att en gång i livet få en trädgård! Har hela mitt liv bott i lägenheter i Stockholms innerstad och är nu nybliven pensionär. Har tänkt på hus ett tag, men i Stockholms län är det för dyrt att köpa hus även om jag säljer lägenheten. Och husen är ofta för stora för mig. Fick en idé nyligen och undrar om den är genomförbar. Jag behöver inte ett stort hus, någon typ av attefallshus i ett plan skulle duga. Det är en trevlig avskild trädgård med bärbuskar och blommor jag vill åt, är rätt bra på växter. Tystnaden, fågelkvitter och vilda djur är grädde på moset.

Skulle man kunna bekosta ett typ attefallshus på någon annans mark? Så att jag får mitt hus och min trädgård? Sedan när jag dör övergår attefallshuset till tomtägaren utan problem då jag lyckligtvis är barnfri.

Att bo på någon annans tomt är också tryggare, då jag gärna vill resa och huset kommer då att stå tomt på vintrarna. Eller periodvis.

Kruxet är ju förstås att man ska trivas och fungera med dem man bygger hos.

Skulle min idé kunna fungera?

kolonistuga kan vara ett tips
Citera
Idag, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
kolonistuga kan vara ett tips

Tyvärr är det inte tillåtet att använda kolonistugor som bostad. De har inte heller vinterisolering, vatten och avlopp. Det finns folk som smygbor i dem, men det blir nästan som att vara uteliggare, hela tiden ängslig för upptäckt.
Citera
Idag, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dendrocopos
Tyvärr är det inte tillåtet att använda kolonistugor som bostad. De har inte heller vinterisolering, vatten och avlopp. Det finns folk som smygbor i dem, men det blir nästan som att vara uteliggare, hela tiden ängslig för upptäckt.

menar att TS ska ha kvar kvarten ock köpa en kolonistuga
jag hade kolonistuga för runt 20 år sen bodde i den från juni till dec sen fick jag en liten kvart var väldigt skönt med toa dusch mm
Citera
Idag, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
menar att TS ska ha kvar kvarten ock köpa en kolonistuga
jag hade kolonistuga för runt 20 år sen bodde i den från juni till dec sen fick jag en liten kvart var väldigt skönt med toa dusch mm

Är det möjligt att folkbokföra sig på en kolonistuga? Knappast...

Och tyvärr är min lägenhet uttjänt för mig, det har varit problem med grannar m.m. de sista åren. Jag måste iväg medan jag ännu kan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in