Citat:
Ursprungligen postat av
Lebel
Hej Prinzezzan
Bara några tillägg.
Trovärdiga uppgifter om förhandskännedom är intressanta.
Polisen gjorde en omfattande utredning av Lars Lundberg och Ivan von Birchan, även för att Ivan var bekant med Viktor Gunnarsson. Ivan hade gemensamma bekanta med Anders Larsson, som var bekant med personer i närradioföreningen Societas Avantus Gardiae.
En av medlemmarna i SAG var statist i TV-serien "
Sammansvärjningen" (som spelades in före mordet men sändes efter mordet med början den 19 mars). Närradiosändningen åtta timmar före mordet innehöll greve Ribbings tal 22 minuter in i första avsnittet.
Liksom Lundberg inte kunde veta på morddagens förmiddag att Palme skulle skjutas samma dag kunde SAG inte veta halv fyra på eftermiddagen när mordet skulle ske. SAG påstod att programmet spelades in en vecka tidigare. Polisen utredde vissa personer i SAG redan i mars 1986, men närradiosändningen utreddes inte förrän den avslöjades i radioprogrammet Kanalen 1988.
Ett kort tips om närradiosändningen kom redan den 1 mars (D360). Tipsaren var barnboksförfattaren
Britt Martiin (1923 - 2007). Tipset fick ingen förtur. Att Lars Lundberg, Ivan von Birchan, Anders Larsson eller SAG hade hört att någon eller några tänkte skjuta Palme måste inte betyda att de visste vem eller vilka som senare sköt honom. Anders Larsson borde ha förhörts bättre 1986.
Andra tips om förhandskännedom verkar mindre trovärdiga (tipset från pensionären Sture N 1986 om bonden Kurt M, tipset från Georg A 1992 om polisman I, tipset från Cenneth N 1993 om konsthandlaren Milan H och tipset från Lars Kristian B 2013 om polismannen Dan K). När Georgs sambo intervjuades i Striptease 1999 hade polisman I inte sagt att
"fanskapet klarade sig ikväll, men nästa gång tar vi honom". Se granskningskommissionens rapport sidan 352 - 353.
Milan H dog 1992, polisman I 1996 och Kurt M 2013.
Före detta polismannen Dan K arbetar med
kulturminnesmärkta byggnader i Australien.
Varför Åke Ek var med i Viktor Gunnarssons telefonbok vore intressant att veta. Skälet kan vara vad som helst. Man kan undra om Viktor träffade alla i telefonboken.
Hej!
Tack för tillägg!
Jag har roat mig med att skissa upp några lösa "sociogram" med kopplingar mellan olika individer, organisationer osv. Vissa personer har flera, som jag kan tycka, intressanta kopplingar, där vissa sammanfaller.
Bara för att några olika personer har "förhandsinformation" om vad som skulle hända, behöver inte dessa vara inblandade, veta vem som skulle göra vad, exakt när osv. Men jag tycker inte att man kan utesluta att någon av dessa KAN ha hört genom rykten, bekantas bekanta osv ATT någonting skulle hända med Palme - och detta FÖRE Moskva redan, FÖRE lördagen, inom kort. Och att detta var korrekta uppgifter.
Jag utesluter inte att mordet planerades. Detta kan ha skett genom övervakning, telefonavlyssning, möten etc. Det behöver inte betyda att någon några dagar innan mordet visste att det skulle ske just på fredag kväll kl. 23:21 i hörnet Sveavägen/Tunnelgatan. Det skulle ha kunna planerat att utföras när ett bra tillfälle gavs - FÖRE Moskva alternativt FÖRE lördagen osv. OM Palme avlyssnades, personer runt honom berättade om hans planer m.m. så kan uppgifterna gått till de "närmast sörjande", den, ev lilla, klick som skulle utföra "jobbet". De kan ha tyckt att det skulle vara ett bra tillfälle.
LL, AL, IvB, SAG och KM (ja, jag tar även med "bonden"), finns det någon/några gemensam/gemensamma nämnare? Det kan man väl säga att det gör.
När det gäller L-KB och Dan K. Om vi
ponerar att L-KB:s utsaga skulle stämma, och han verkligen erbjöds pengar för att skjuta Palme, gick då DK vidare för att fråga någon annan när L-KB tackade nej?
Victor Gunnarsson, koppling till EAP (Alf Enerström)
Åke J Eek, koppling till Leon-/Lennart-gruppen.
Någon koppling mellan EAP och Leon/Lennart-gruppen?
Vilka personer i SAG var det som utreddes i mars -86?
Bara lite egna funderingar.