2026-01-15, 15:24
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel

Som jag skrev: Lundberg medgav i förhören att han visade Kulturnytt för Schmidt. Vad som stod i Kulturnytt kunde Schmidt (med lite fantasi) tolka som att något "stort" skulle ske. Då låg det även nära till hands att tro att Lundberg skulle hålla sig borta några dagar.

Resan var Lundbergs idé (som framgår av hans bokmanuskript). Kanske ett sätt att skapa misstankar mot BP och avleda polisens intresse från Lundberg själv.

Anders L (1939 - 1991) och Bo S (1946 - 1989) hade många bekanta. När Anders L påstod i radiointervjun 1991 att Bo S hade hört av "någon hos Säpo" att Olof Palme skulle skjutas var Bo S död. Anders L berättade själv för krinsp Gerd Welin den 22 april 1986 "att han den 20.2.86 varnade Palme för övergrepp" (D4582). Welin förhörde Anders L om ett annat ärende när han spontant nämnde varningarna. Anders L syftade på breven med tidningsklippet med rubriken "dr Olof Palme död" och "dr" överlackat. Han lämnade breven till Rosenbad och UD den 20 februari 1986 (åtta dagar före mordet).

När krinsp Inge Uvemo ringde den 30 april ville Anders L släta över vad han uppgav för Welin åtta dagar tidigare. "Vad han menade är att Palmes engagemang i Mellanöstern kunde bli farligt för honom pga de stora motsättningarna som finns i denna del av världen." Sedan hände inget förrän Aftonbladet avslöjade Larssons varningar den 24 maj 1987 och kallade dem "dödsrunor" från en "47-årig högerextremist"

Det enda konstiga med övningen var att Stefan S försvann ett tag dagen efter mordet (D7742-1). Det var lördag och övningen var snart slut. Kanske inte konstigt.

En bonde. Kurt M förnekade att han skulle ha sagt så. "Saken är helt befängd", för att citera Kurt M. Att Arne L skulle ha bekräftat Sture N:s uppgift (som Borgnäs skrev i boken) stämmer inte med förhöret 1986 (D2384-5). Så vitt jag kan se. Utan den bekräftelsen är Sture N:s uppgifter inte lika intressanta. Kopplingen mellan dottern och Viktor Gunnarsson saknade bevis. Så vitt jag kan se. Dottern förhördes. Ingen kunde veta tre dagar före mordet att Palme skulle vara död inom tre dagar.

Pint Curt Nilsson var inte med. Södermötet finns inte. Ett scenario som Nilsson diskuterade med pint Erik Rönnegård 1988. Nilsson spekulerade att den nyopererade CGÖ (med stygnen kvar) hade ett möte i sin bostad på Högbergsgatan 46 på mordkvällen. CGÖ opererades för brusten blindtarm sex dagar tidigare. Nilsson spekulerade om vilka som kunde ha deltagit i ett sådant möte. Ett par år senare läste Rönnegård en artikel i DN:s kulturbilaga (den 18 april 1991). Olle Alséns artikel om främlingslegionären Denis D (artikeln nämner en serie möten på Söder med början i november 1985). Efter ett tips av Mick P. Rönnegård läste artikeln och kontaktade Alsén. Mick P:s tips visade sig var falskt (D6866-12). Rönnegårds uppgifter visade sig vara Nilssons scenario. Alsén avslöjade Mick P. Allt var luft. Alla förhördes om luften och bekräftade att den var luft (D14660).

De hade hört något av någon. Det innebär inte att någon av dem var inblandad eller vet någon som var inblandad.

Att vissa säger att Palme borde skjutas innebär inte att de skjuter Palme. Det var säkert åtskilliga som yttrade sig i liknande ordalag efter valet 1985. Att granska "intressanta kretsar" har vissa förhinder 40 år senare. Klara-Lidingö FBU-förening. Gruppen som möttes i Swedenborgskyrkan i Tegnérlunden. Hamachers besökare på Allhelgonagatan 5. Enerströms besökare på Norr Mälarstrand 24. Ingen av dessa "kretsar" finns längre. Deras anhöriga och efterlevande finns. Någon kan hitta något när någon dör. Eller någon anhörig till en okänd person.

Boken är snurrig (liksom författaren) och full av fel. "Pertti" är en annan oskyldig polis (som råkade ha ett kort finskt förnamn). Han var inte på gymmet förrän 1986 (EH14839-39).

Tack för dina kommentarer!

När det gäller Lundberg och Schmidt. Personligen skulle jag säga att det behövs lite mer än "lite fantasi" att tolka en satir om Palme som att "något stort" skulle ske och att det därför låg nära att Lundberg skulle hålla sig borta några dagar. Speciellt om det stämmer att Schmidt sagt det han ska ha sagt om vad Lundberg ska ha yttrat. Vari ligger kopplingen mellan Schmidts ev. tolkning om att satiren skulle visa att något stort skulle hända, och att Lundberg därför skulle behöva hålla sig borta några dagar? Varför skulle han behöva hålla sig borta av den anledningen? Det var ju inte Lundberg det skulle hända något stort. Det här var ju i tider då Palmefientligheten var stor i vissa kretsar och kränkande, förlöjligande bilder på Palme publicerades (bl a i Enerströms kampanjer).

Angående Köpenhamnsresan. Visst kan påståendena om BP ha varit för att rikta bort misstankar mot sig själv. Men i och med att rikta misstankar mot sin kompis BP, fanns då inte risken att misstankarna då även skulle kunna riktas mot honom själv? Varför inte bara hålla tyst och inte låtsas om något? Är möjligheten att LL:s utsaga om BP:s "monolog" kan vara sann, helt utesluten.

Angående Anders L. Han berättade om varningen till Palme (och han skickade väl också detsamma till Säpo?) En vecka senare försöker han släta över/mildra sin förra utsaga. Att artikeln handlade om Palmes farbror är klart. I det här fallet var det uppenbarligen inte farbrodern som avsågs, det vara Olof - epitetet "Dr" var överlackat. Varning? Hot? Personligt hot för att han själv ogillade Palme? Men varför då varna i förväg och avslöja sig själv? Varning? Varför varna om han inte hade hört att något var på gång? Visst kan hans andra förklaring om varning skulle vara korrekt, men då kom den, varningen, i "rätt" tid. En slump? Om hans varning berodde på att han ville varna för att något skulle hända Palme, då borde han ju fått reda på det från något håll. Går det att utesluta att uppgiften kom från Bo S? Och att denne hört om detta från någon med koppling till Säpo? Han ska ju ha känt några sådana personer.

Angående Stefan S. Om Stefan S sagt det som påstås, skulle inte det vara märkligt? Går det att utesluta att han yttrat sig om händelsen före den hände?

Angående bonden Kurt M. Sa han vad Sture N påstår? KM förnekar självklart att han sagt det Sture N påstår. Det kan vara så som KM hävdar; Sture N har dragit en lögn av någon okänd anledning. Men finns det någonting som tyder på att KM verkligen sagt det SN påstått? Stures fru Ida P hävdade att Sture efter besöket/diskussionen kom in i sovrummet och berättade vad KM sagt. Skulle SN ha ljugit för sin fru direkt efter att bonden åkt därifrån? I så fall, av vilken anledning? Har han sagt till henne att hon måste verifiera hans utsaga till polisen? Sedan har vi Bondens ord. Han medger, precis som Sture och Ida hävdat, att han kommit tillbaka till paret dagen efter Palmes begravning (har jag för mig att det var), och att Sture tog upp det KM berättat någon dag innan Palme mördades. Enligt KM så började Sture anklaga honom angående Palme. Så - uppenbarligen så har det blivit bråk när KM kommer tillbaka till gården, och det har handlat om vad KM sagt (enligt Sture) eller inte sagt (enligt KM) om att Palme skulle skjutas/mördas om tre dagar. Både bekräftar alltså att bråk/diskussion uppstått, och det tycker jag visar på att KM åtminstone sagt något om Palme vid besöket innan.

Om vi ponerar att KM verkligen sagt vad Sture hävdar, och som Ida verifierar att Sture berättat att KM sagt direkt efter att KM åkt därifrån, så måste KM ha hört det från något håll. Ena dotterns ev förhållande med Victor Gunnarsson kan inte fastslås, men visst bodde hon inneboende hos honom en tid? Då bör hon ha haft någon slags relation med honom. VG hade många bekanta. Bl a fanns Åke J Eek i hans telefon-lista, vilken kan kopplas till Leon-/Lennart-gruppen, som enligt uppgift ska ha varit i city på mordkvällen.

Är det omöjligt att uppgiften om Palme gått denna väg fram till bonden KM:

Åke J Eek/Leon-/Lennart-gruppen -- Victor Gunnarsson -- dottern C(?) -- bonden Kurt M -- Sture N

VG hade också koppling till EAP dit Alf Enerström kunde knytas. Enerström har sagt sig haft besök av Palmefientliga poliser, och var i högsta grad en Palmehatare själv. Kan det uteslutas att uppgiften haft denna gång fram till Sture:

Palmefientliga poliser -- Palmehatande Alf Enerström -- Victor Gunnarsson-- dottern C(?) -- bonden Kurt M -- Sture N

Osv.

Angående "Södermötet". Det jag avsåg var det möte som skulle ha skett kvällen före, där varken CGÖ eller "Jägar-Nisse" kunde ha varit med. Besöken hemma hon CGÖ skedde under morddagen/kvällen. Dessa ska ha varit Thord A, Per A, Göran S och Per Hall. (Fler?) Vad jag minns, så har dessa medgivit att de varit på besök hos CGÖ under middagen/kvällen.Lite märkligt, kan jag tycka, att det inte verkar som att de inte umgicks privat så mycket med CGÖ, enligt besökarna, men ändå söker upp honom just den dagen/kvällen som Palme mördas...

Det var uppenbarligen så att många i mitten av 80-talet tyckte att Palme skulle "bort". Det behöver naturligtvis inte betyda att de personerna planerade att mörda Palme. Men någon gjorde det - mördade Palme. Några sade sig ha uppgifter om att Palme skulle skjutas/mördas. Dessa personer behöver inte ha varit inblandade eller veta vem/vilka som skulle utföra dådet. Dessa personer kan ha berättat en lögn; de hade inte hört något, de hade bara - av någon anledning - hittat på. Andra kan ha hört detta, men inte vetat från vem/vilka uppgiften ursprungligen kom. Någon kanske fått höra av någon som verkligen visste vad som skulle ske, antingen från gm eller fått höra vem/vilka som skulle utföra det. Det kan även ha varit en ensam gm som i dag själv sitter med svaret alternativt tog med sig sanningen i graven. Vi vet inte. Om detta hade kommit fram - och kunnat ledas i bevis - då hade vi vetat.

Förresten, vem är/var "Pertti"?

Har kortat din text, då inlägget blev för långt
Citera
2026-01-16, 03:59
Medlem
OPK123s avatar
"Pertti" bor på ett demensboende numera, tyvärr. Fick dock ut en hel del information av honom innan dess.

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan

När det gäller Lundberg och Schmidt. Personligen skulle jag säga att det behövs lite mer än "lite fantasi" att tolka en satir om Palme som att "något stort" skulle ske och att det därför låg nära att Lundberg skulle hålla sig borta några dagar. Speciellt om det stämmer att Schmidt sagt det han ska ha sagt om vad Lundberg ska ha yttrat. Vari ligger kopplingen mellan Schmidts ev. tolkning om att satiren skulle visa att något stort skulle hända, och att Lundberg därför skulle behöva hålla sig borta några dagar? Varför skulle han behöva hålla sig borta av den anledningen? Det var ju inte Lundberg det skulle hända något stort. Det här var ju i tider då Palmefientligheten var stor i vissa kretsar och kränkande, förlöjligande bilder på Palme publicerades (bl a i Enerströms kampanjer).

Angående Köpenhamnsresan. Visst kan påståendena om BP ha varit för att rikta bort misstankar mot sig själv. Men i och med att rikta misstankar mot sin kompis BP, fanns då inte risken att misstankarna då även skulle kunna riktas mot honom själv? Varför inte bara hålla tyst och inte låtsas om något? Är möjligheten att LL:s utsaga om BP:s "monolog" kan vara sann, helt utesluten.

Angående Anders L. Han berättade om varningen till Palme (och han skickade väl också detsamma till Säpo?) En vecka senare försöker han släta över/mildra sin förra utsaga. Att artikeln handlade om Palmes farbror är klart. I det här fallet var det uppenbarligen inte farbrodern som avsågs, det vara Olof - epitetet "Dr" var överlackat. Varning? Hot? Personligt hot för att han själv ogillade Palme? Men varför då varna i förväg och avslöja sig själv? Varning? Varför varna om han inte hade hört att något var på gång? Visst kan hans andra förklaring om varning skulle vara korrekt, men då kom den, varningen, i "rätt" tid. En slump? Om hans varning berodde på att han ville varna för att något skulle hända Palme, då borde han ju fått reda på det från något håll. Går det att utesluta att uppgiften kom från Bo S? Och att denne hört om detta från någon med koppling till Säpo? Han ska ju ha känt några sådana personer.

Angående Stefan S. Om Stefan S sagt det som påstås, skulle inte det vara märkligt? Går det att utesluta att han yttrat sig om händelsen före den hände?

Angående bonden Kurt M. Sa han vad Sture N påstår? KM förnekar självklart att han sagt det Sture N påstår. Det kan vara så som KM hävdar; Sture N har dragit en lögn av någon okänd anledning. Men finns det någonting som tyder på att KM verkligen sagt det SN påstått? Stures fru Ida P hävdade att Sture efter besöket/diskussionen kom in i sovrummet och berättade vad KM sagt. Skulle SN ha ljugit för sin fru direkt efter att bonden åkt därifrån? I så fall, av vilken anledning? Har han sagt till henne att hon måste verifiera hans utsaga till polisen? Sedan har vi Bondens ord. Han medger, precis som Sture och Ida hävdat, att han kommit tillbaka till paret dagen efter Palmes begravning (har jag för mig att det var), och att Sture tog upp det KM berättat någon dag innan Palme mördades. Enligt KM så började Sture anklaga honom angående Palme. Så - uppenbarligen så har det blivit bråk när KM kommer tillbaka till gården, och det har handlat om vad KM sagt (enligt Sture) eller inte sagt (enligt KM) om att Palme skulle skjutas/mördas om tre dagar. Både bekräftar alltså att bråk/diskussion uppstått, och det tycker jag visar på att KM åtminstone sagt något om Palme vid besöket innan.

Om vi ponerar att KM verkligen sagt vad Sture hävdar, och som Ida verifierar att Sture berättat att KM sagt direkt efter att KM åkt därifrån, så måste KM ha hört det från något håll. Ena dotterns ev förhållande med Victor Gunnarsson kan inte fastslås, men visst bodde hon inneboende hos honom en tid? Då bör hon ha haft någon slags relation med honom. VG hade många bekanta. Bl a fanns Åke J Eek i hans telefon-lista, vilken kan kopplas till Leon-/Lennart-gruppen, som enligt uppgift ska ha varit i city på mordkvällen.

Är det omöjligt att uppgiften om Palme gått denna väg fram till bonden KM:

Åke J Eek/Leon-/Lennart-gruppen -- Victor Gunnarsson -- dottern C(?) -- bonden Kurt M -- Sture N

VG hade också koppling till EAP dit Alf Enerström kunde knytas. Enerström har sagt sig haft besök av Palmefientliga poliser, och var i högsta grad en Palmehatare själv. Kan det uteslutas att uppgiften haft denna gång fram till Sture:

Palmefientliga poliser -- Palmehatande Alf Enerström -- Victor Gunnarsson-- dottern C(?) -- bonden Kurt M -- Sture N

Osv.

Angående "Södermötet". Det jag avsåg var det möte som skulle ha skett kvällen före, där varken CGÖ eller "Jägar-Nisse" kunde ha varit med. Besöken hemma hon CGÖ skedde under morddagen/kvällen. Dessa ska ha varit Thord A, Per A, Göran S och Per Hall. (Fler?) Vad jag minns, så har dessa medgivit att de varit på besök hos CGÖ under middagen/kvällen.Lite märkligt, kan jag tycka, att det inte verkar som att de inte umgicks privat så mycket med CGÖ, enligt besökarna, men ändå söker upp honom just den dagen/kvällen som Palme mördas...

Det var uppenbarligen så att många i mitten av 80-talet tyckte att Palme skulle "bort". Det behöver naturligtvis inte betyda att de personerna planerade att mörda Palme. Men någon gjorde det - mördade Palme. Några sade sig ha uppgifter om att Palme skulle skjutas/mördas. Dessa personer behöver inte ha varit inblandade eller veta vem/vilka som skulle utföra dådet. Dessa personer kan ha berättat en lögn; de hade inte hört något, de hade bara - av någon anledning - hittat på. Andra kan ha hört detta, men inte vetat från vem/vilka uppgiften ursprungligen kom. Någon kanske fått höra av någon som verkligen visste vad som skulle ske, antingen från gm eller fått höra vem/vilka som skulle utföra det. Det kan även ha varit en ensam gm som i dag själv sitter med svaret alternativt tog med sig sanningen i graven. Vi vet inte. Om detta hade kommit fram - och kunnat ledas i bevis - då hade vi vetat.

Förresten, vem är/var "Pertti"?

Har kortat din text, då inlägget blev för långt
Citera
2026-01-16, 09:47
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
"Pertti" bor på ett demensboende numera, tyvärr. Fick dock ut en hel del information av honom innan dess.

Så tråkigt för honom att det blivit så. Tyvärr inte så ovanligt, speciellt inte på äldre dagar.

Finns han med någonstans i wpu.nu eller på annat ställe där jag kan läsa om honom och hans eventuella utsagor? Jag tycker att det är intressant att läsa förutsättningslöst och ta in information för att få en bredare helhetsbild. Som det är i dag har jag inte någon bestämd "tro" åt något håll.

Kan/vill du dela information om honom.
Citera
2026-01-16, 11:25
Medlem
Citat:
Jag förmodar att det är samma person.

Maskningen på andra raden stämmer.

Enerström nämner att Lundberg var i Göteborg.
Det kan inte vara samma person. Lasse Lundberg dog -21 eller -22 om jag minns rätt. Ej några år innan -91. Och personbeskrivningen stämmer inte in.
https://www.unt.se/familj/uppsala/artikel/farfarsgenen-gav-aventyrslust/r099pp9r
Citera
2026-01-16, 13:13
Medlem
Helt klart det är en annan Lundberg.
https://drive.google.com/file/d/1PH1gzKJpJyXfqh6L-VKvC6GAZy3s29y-/view
Citera
2026-01-16, 15:12
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Tack, men jag frågade Lebel ursprungligen efter den "Lundberg" som namnges av Alf Enerström i uppslaget DA14244-00-E (Se nedan)

Jag har inget annat förslag.

Enerström verkar syfta på Lars Lundberg i DA14244-E som refererar till D14856 som refererar till HE12353 i HE-avsnittet (EAP). Polisen fann material från EAP i Mercan (enligt tidningsuppgifter). Personen har alibi (liksom Lars Lundberg hade i Göteborg). Lundberg hade förvisso inte dött 1991. Däremot hade han lämnat villan i Tumba och flyttat till Jättne gård i Stallarholmen.

Citat:
Ursprungligen postat av tsach
Det kan inte vara samma person. Lasse Lundberg dog -21 eller -22 om jag minns rätt. Ej några år innan -91. Och personbeskrivningen stämmer inte in.
https://www.unt.se/familj/uppsala/artikel/farfarsgenen-gav-aventyrslust/r099pp9r

Lars Lundberg dog 2020 (90 år gammal).

Tvivlar på att personbeskrivningen i Uppsala Nya Tidning 2010 är helt med sanningen överensstämmande. Han glömde sin första fru. Tyskan Antonie bodde granne med Viktor Gunnarsson på Klövervägen 6 i Hallunda vid tiden för mordet. Att Lundberg tog examen på journalisthögskolan tvivlar jag på. Språket i bokmanuskriptet tyder inte på det. Inte "journalistkarriären" heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Sanddyn
Helt klart det är en annan Lundberg.
https://drive.google.com/file/d/1PH1gzKJpJyXfqh6L-VKvC6GAZy3s29y-/view

Du får gärna komma med ett bättre förslag.
Citera
2026-01-16, 17:18
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan

Hej Prinzezzan, tack själv.

Citat:

Ingen visste på förmiddagen den 28 februari 1986 att mordet skulle ske den kvällen. Det var omöjligt för Lundberg att veta. Lundbergs skäl att besöka Göteborg var oklara för Schmidt. Lundberg visade Kulturnytt för Schmidt. För vissa människor krävs inte mycket fantasi för att dra alltför långtgående slutsatser.

Citat:
Angående Köpenhamnsresan. Visst kan påståendena om BP ha varit för att rikta bort misstankar mot sig själv.

Lundberg och Kulturnytt var redan intressanta för polisen. "Monologen" är Lundbergs påstående. Lundberg var den som uppförde sig märkligt under resan till Köpenhamn den 5 - 7 mars. De valde att köra längs ostkusten till Simrishamn. Sedan till Malmö. På färjan från Limhamn mötte de en kille från Malmö som erbjöd sig att köra Mercan till hotellet vid Rådhuspladsen (Lundberg och Perä var redan fulla). Det finns många förhör i spaningsuppslag D6 (som senare blev DG-avsnittet). Mer än 50 personer förhördes.

Citat:

Anders Larsson skickade inget till Säpo. Han lämnade "varningsbreven" till Rosenbad och UD den 20 februari 1986.

Rapporterna om Anders Larsson som Joel Haukka lämnade till sin kontaktman hos SSI (den militära underrättelsetjänsten bytte namn till KSI 1989) lämnade kontaktmannen Bengt Degerblom ganska omgående till Egon Sjöö hos Säpo. Enligt tidningsuppgifter 1987. Säpo hade en egen rapportör (Bengt Henningsson) som rapporterade om Larsson till kommissarie Stig Johansson hos Säpo sedan 1983. Enligt andra tidningsuppgifter 1987.

Joel Haukka (1930 - 2024) föddes i Ingermanland. Haukka rapporterade till SSI och dess föregångare sedan 70-talet. Om förhållanden i Baltikum och exilbalter i Sverige. Anders Larsson arbetade hos Baltiska Kommittén 1975 - 1985.

Vad allmänheten inte visste förrän 2020 var att Anders Larsson själv informerade polisen om "varningsbreven" den 22 april 1986. Det stod inte i tidningarna 1987. Även när breven lämnades. Att breven inte var hot är uppenbart. Först uppgav Larsson att tidningsklippen var varningar (när han förhördes av krinsp Gerd Welin den 22 april). I förhöret den 25 augusti 1987 uppgav Larsson att han tänkte lacka över både "dr" och "död". Bara "Olof Palme" skulle vara kvar. Tyvärr glömde Larsson att lacka över "död". Så kan det gå.

Det här kallar jag varningsbrev. Det överlämnades inte till UD i Arvfurstens palats, utan till kammartjänare Remy i operahuset (på andra sidan torget). Drygt en timme före skottet. Av drängen Pehr Bark. Han skulle få två riksdaler för besväret (men blev lurad). Tråkigt nog för de sammansvurna kunde Bark identifiera mannen som gav honom brevet (överstelöjtnant Carl Pontus Lilliehorn). Lilliehorn greps och angav flera av de sammansvurna. Då var Anckarström (skytten) redan gripen. Anckarström, Ribbing, Horn, Ehrensvärd och Lilliehorn dömdes till döden. General Pechlin låstes in i Varbergs fästning. Några andra fick kortare fängelsestraff. Ribbing, Horn, Ehrensvärd och Lilliehorn benådades och utvisades och bodde i resten av sina liv i Paris, Köpenhamn och Bonn.

Sammansvärjningen finns på SVT Play. Klart sevärd. Gunnel Fred har aldrig varit snyggare.

Vad som fick Larsson att lämna "varningsbreven" den 20 februari 1986 kan man bara spekulera om. Att varningarna kom "i rätt tid" måste ha varit en slump. Ingen kunde veta den 20 februari att mordet skulle ske den 28 februari.

Citat:

Om Stefan S hade sagt det som påstås. Då skulle det vara märkligt. Att Stefan S hade sagt det som påstås kunde inte bekräftas. Så vitt jag kan se. Felaktiga och påhittade uppgifter förekom. Tidningen Norrskensflamman påstod (i november 1987) att poliserna Thomas P och Leif T var anställda hos före detta Säpo-chefen Per-Gunnar Vinges företag. Tidningen erkände i ett tryckfrihetsmål att uppgiften var påhittad. Den var inte bara fel. Den var påhittad.

En annan journalist hittade på att ambulansen från Sabbatsbergs sjukhus (som anlände någon minut efter den första ambulansen som körde förbi av en slump) inte körde till mordplatsen(!) Varför? För att skapa misstankar mot ambulansföraren. Den 25-åriga norrländskan Maria Degerman (en nybliven Norrmalmspolis som arbetade extra som ambulansförare). Den "begåvade" journalisten glömde att Kenneth Lavrell (numera Sveriges mest erfarna ambulanssjukvårdare) hoppade över till den andra ambulansen för att hjälpa till. En del "misstankar" mot poliser var på den nivån.

Citat:

Ida P var 77 och skild. Sture N var 69 och ogift. De bodde i ett hus i byn (Östra Ingelstad på Österlen). Sedan många år. Båda gick bort i början av 90-talet. Kurt M, Sture N, Ida P och flera andra personer förhördes i slutet av mars 1986. Kurt M uppgav att han var på besök hos Sture N på kvällen den 25 februari. Han besökte Sture N ibland. Kurt M förnekade att han skulle ha sagt att Palme skulle skjutas. Enligt Ida P (som var i rummet bredvid) hade Sture N och Kurt M pratat om politik. Det är inte svårt att tänka sig att Kurt M sa något som Sture N övertolkade eller överdrev. Ida P (D2384-2-A) kunde inte minnas om Sture N hade berättat om besöket samma kväll eller dagen efter. Arne L (D2384-5) hade inte hört om besöket före mordet (som påstods i media i maj 1988). Så vitt jag kan se. Om Kurt M visste att mordet snart skulle ske, varför skulle han berätta det för en 69-årig pensionär på Österlen? Kurt M kunde omöjligt veta den 25 februari att mordet skulle ske inom tre dagar.

Citat:
Om vi ponerar att KM verkligen sagt vad Sture hävdar, och som Ida verifierar att Sture berättat att KM sagt direkt efter att KM åkt därifrån, så måste KM ha hört det från något håll. Ena dotterns ev förhållande med Victor Gunnarsson kan inte fastslås, men visst bodde hon inneboende hos honom en tid? Då bör hon ha haft någon slags relation med honom.

Kurt M:s dotter var inte bekant med Viktor Gunnarsson. Det saknas bevis. Så vitt jag kan se. Familjen M tog illa vid sig av uppgifterna i media i maj 1988. Som framgår av ett nytt förhör med Kurt M (D2384-12-A). Dottern hördes den 23 maj 1986 (N3309-2). Av krinsp Ulf Norlin. Även hennes syster hördes. Uppgifterna i media började med radioprogrammet Kanalens reportage den 4 maj 1988 (som följde ett reportage om närradioföreningen Societas Avantus Gardiae den 15 april).

PS. OPK123 tänker på Kari Poutiainens bror Pertti. Den "Pertti" som du syftade på var en oskyldig polis. Han hette Toivo (EH14839-39).
Citera
2026-01-17, 08:41
Medlem
Citat:
Polisen fann material från EAP i Mercan (enligt tidningsuppgifter)
Har inte detaljerna här aktuella. Har du dem?
Jag är mycket intresserad av uppgifter om var Lundberg stod politiskt. I Lella Olle i Kulturnytt angrips Olof Palme ifrån vänster. I och med att han porträtteras som en nazist, som Hitler. Jag kan inte se att det skulle vara ett angrepp ifrån höger.
tinytinys uppgifter om att han skulle ha varit aktiv i Demokratisk Allians tar jag med en stor stor nypa salt. Jag tror mig ha klurat ut vem tinytiny var, och har jag rätt så var han en som försett utredningen med desinformation bl. a om EAP. Kanske tom ingående i Stasis nu erkända kampanj.
Citera
2026-01-17, 13:08
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsach
Har inte detaljerna här aktuella. Har du dem?
Jag är mycket intresserad av uppgifter om var Lundberg stod politiskt. I Lella Olle i Kulturnytt angrips Olof Palme ifrån vänster. I och med att han porträtteras som en nazist, som Hitler. Jag kan inte se att det skulle vara ett angrepp ifrån höger.
tinytinys uppgifter om att han skulle ha varit aktiv i Demokratisk Allians tar jag med en stor stor nypa salt. Jag tror mig ha klurat ut vem tinytiny var, och har jag rätt så var han en som försett utredningen med desinformation bl. a om EAP. Kanske tom ingående i Stasis nu erkända kampanj.

Svenska Dagbladet, Expressen, Aftonbladet, Kvällsposten och GT skrev om Lundberg den 10 mars 1986 och de följande dagarna. Arbetet i Malmö skrev en artikel den 20 mars 1987. De finns i tidningarnas och KB:s digitala arkiv.

Dokument om Lundberg och Bror P finns i Erik Magnussons bok "Palmerapporten" från 1989 (finns på bokborsen.se).

Jag kan inte säga var EAP nämndes (när Mercans innehöll beskrevs). Det har nämnts.

"En batong, en polisspade, tidningar och klipp om mordet på Palme" skrev Aftonbladet den 10 mars. Publiciteten om EAP och mordet på Palme började den 18 mars. Lundberg kan inte ha haft några klipp om den saken när de stoppades i Norrköping den 5 mars. Kanske EAP:s tidning.

Jag har ingen annan information.
Citera
2026-01-17, 13:27
Medlem
Hej
har just sett gamla striptease o norra magasinet om palmemordet där Palmes medarbetare Leif Gustafsson är med, han berättar om en anteckning som försvann. Min fråga är, lever han ännu eller är han borta?
Citera
2026-01-17, 13:38
Medlem
omigas avatar
Stora oklarheter kring Leif Ljungqvist vittnesmål

Den 15 maj 1996 hölls ett förhör med Jan A, som satt i samma bil som Leif ”Chevamannen” Ljungqvist, med anledning av ett inslag i TV4:s Kalla Fakta. Förhöret E9978-1-H finns tillgängligt på WPU men är i berörda delar maskerat.

I förhöret, som nu blir känt i sin helhet, framgår att Jan A är av uppfattningen att Leif Ljungqvist inte kan ha bevittnat mordet på Olof Palme på det sätt han senare har påstått. Enligt Jan A har Leif sannolikt aldrig sett gärningsmannen över huvud taget. Jan menar att Leif har ”hittat på”, att ”han byggde upp det där”, och ifrågasätter hans uppriktighet.

Jan och Leif var bekanta och bodde grannar i Vallentuna. De upplevde mordet tillsammans i Leifs Chevrolet, och Jan kan därför redogöra för vad som sades på plats, på väg hem i bilen samt senare hemma vid köksbordet tillsammans med deras respektive fruar, liksom hur Leifs berättelse enligt Jan successivt förändrades under åren därefter.

Enligt Jans minnesbild såg han händelsen på cirka 20–30 meters avstånd. Det tog en viss tid innan de lokaliserade var på gatan smällarna kom ifrån. Vid det laget hade gärningsmannen vänt sig om och avlägsnat sig springande in i gränden. Förloppet var snabbt. Jan A uppger att han endast såg gärningsmannens rygg när han försökte uppmärksamma Leif på detta.

På platsen, när polisen gick runt och frågade vittnen vad de sett, var det aldrig aktuellt att Leif skulle lämna något vittnesmål om egna iakttagelser.

På väg hem i bilen diskuterades händelsen mellan dem och med barnen som nu befann sig i bilen. Under detta samtal ska Leif ha sagt att det var Jan, inte han själv, som hade sett ryggtavlan på en person som försvann in i gränden.

Väl hemma samlades de i familjen Anderssons kök och pratade om händelsen i ungefär en timme. Enligt Jan handlade Leifs kommentarer uteslutande om vad Jan själv hade sett – ”absolut ingenting om att han hade sett någonting över huvud taget”.

Jans uppfattning är att Leif senare har använt Jans berättelse, uppgifter han själv plockade upp på platsen från andra vittnen samt information från media för att successivt bygga på sin egen historia.

Vad gäller Christer Pettersson (CP) framgår i förhöret att han var klasskamrat med Jan A. När Pettersson blev aktuell i utredningen reagerade Jan med ”en chock”. Han uppger att sättet att röra sig på påminde om CP:s, men att han för den skull inte kunde påstå att det var Pettersson – endast att ”älgklivet” påminde om hans rörelsemönster.

Jan ska ha berättat detta för Leif, som han uppfattar senare inlemmade uppgiften i sin egen berättelse. Jan beskriver det som att han själv ”inte existerade”. Han ska ha konfronterat Leif med detta och andra omständigheter samt ifrågasatt om de ens hade suttit i samma bil, vilket enligt Jan ledde till spänningar mellan dem.

I slutet av förhöret ifrågasätter Jan Leif Ljungqvist uppriktighet och hans motiv till att gå ut och agera på det sätt han gjort.

https://limewire.com/d/wt9P1#TIXTtLMfIH
Senast redigerad av omiga 2026-01-17 kl. 13:43.
Citera
2026-01-17, 14:00
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av friscodricka
Hej
har just sett gamla striptease o norra magasinet om palmemordet där Palmes medarbetare Leif Gustafsson är med, han berättar om en anteckning som försvann. Min fråga är, lever han ännu eller är han borta?

Tyvärr inte.

Leif Gustafsson gick bort 2012.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in