2026-01-13, 07:04
Medlem
PainfulVacuums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinternkommer
Han kanske skulle ut på isen och bajsa vid Jävrehamn, någon kriminell snodde bilen medan den stod på tomgång. Då det var becksvart ute gick han vilse och åt fel håll. Lättklädd och frusen tog det inte många timmar innan han tuppade av och dog, i en snödriva eller ute på isen, mobilen var kvar i bilen.

Personen drog sedan västerut mot inlandet, möjligen mot Adak, bilen står parkerad i någon lada, eller är slaktad vid det här laget. Det var 21.21 på kvällen i en snöstorm så troligen var det inte många trafikanter ute på E4an som såg Elliot.

Det har vid flera mystiska försvinnanden där bilar dykt upp i just Adak, bland annat mordet i Markaryd på Gert Inge, även då stals en Volvo.
2 Ukrainare frikändes.

Joakim Ettefjords bil hittades i Långträsk, även den på vägen mot Adak.
Undra om han körde en Volvo, han körde en Audi visst.

Är du på riktigt? Du tror alltså att det var kriminella ute i det vädret i en by med 600 invånare?

Kan du inte bara vara snäll och ta din foliehatt och lämna tråden?
Citera
2026-01-13, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Missade du helt bild 5 och 6?
Bilarna i trafik är ju förmodligen både avsopade och att vinddraget blåst av snön.

Men om vi leker med tanken att snön inte fastnar på blanka ytor så kommer ändå inte all snö att blåsa hela vägen till Finland utan, precis som du skriver, kommer den att lägga sig i drivor. Dessa drivor brukar bli väldigt hårda tack vare hur de packas ihop av vinden, och därmed nästan omöjliga att köra igenom med en framhjulsdriven S80.

Som UnitedKingdom skriver så skulle han förmodligen inte ens ta sig ut på isen, när det drevar så lägger sig snön där det finns ett motstånd - tex en båtramp.

En högst personlig reflektion, med stuga vid havet, är att isen ytterst sällan är särskilt slät överhuvudtaget.

Bild 5 och 6 visar ju bara ett par snödrivor, så jag tänkte inte så mycket på dom.. 😀

Hur som helst så tycker jag det behövs någon form av fakta kring istyp och snödjup på isen utanför Jävre för att kunna avskriva eller behålla iskörning som trolig teori. Har väl också en uppfattning av att havsis sällan är slät men det förekommer ju att den är spegelblank och torr nysnö bara blåser av.

Jo, har läst och förstått att själva nedkörningen är svår att få till och har därför ”nedgraderat” teorin om iskörning, men tycker som sagt inte den skall avskrivas utan fakta om förhållandena. Hittar inte nu, men någon har väl skrivit att det var betydligt mindre snö i Jävre än Skellefteå den kvällen han försvann?
Senast redigerad av Burkgurka 2026-01-13 kl. 08:15.
Citera
2026-01-13, 09:58
Avslutad
Citat:
Är du på riktigt? Du tror alltså att det var kriminella ute i det vädret i en by med 600 invånare?

Kan du inte bara vara snäll och ta din foliehatt och lämna tråden?

Finns kriminella i varenda by, oddsen att dom såg Elliot vandra ute på isen medan bilen var igång är dock väldigt liten. Men eftersom bilen inte är hittad så utesluter jag olycka. Det är väl just kriminella som brukar vara ute i oväder för att passa på.
Antingen är det suicid, eller mord, det är iaf min uppfattning.
Sen kan man bara spekulera hur det gick till och vilka som är inblandade.
FB är väl till för att spekulera teorier
Man brukar bli kallad idiot när man är för nära sanningen.
Senast redigerad av vinternkommer 2026-01-13 kl. 10:22.
Citera
2026-01-13, 19:26
Medlem
Citat:
Missade du helt bild 5 och 6?
Bilarna i trafik är ju förmodligen både avsopade och att vinddraget blåst av snön.

Men om vi leker med tanken att snön inte fastnar på blanka ytor så kommer ändå inte all snö att blåsa hela vägen till Finland utan, precis som du skriver, kommer den att lägga sig i drivor. Dessa drivor brukar bli väldigt hårda tack vare hur de packas ihop av vinden, och därmed nästan omöjliga att köra igenom med en framhjulsdriven S80.

Som UnitedKingdom skriver så skulle han förmodligen inte ens ta sig ut på isen, när det drevar så lägger sig snön där det finns ett motstånd - tex en båtramp.

En högst personlig reflektion, med stuga vid havet, är att isen ytterst sällan är särskilt slät överhuvudtaget.

Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Bild 5 och 6 visar ju bara ett par snödrivor, så jag tänkte inte så mycket på dom.. 😀

Hur som helst så tycker jag det behövs någon form av fakta kring istyp och snödjup på isen utanför Jävre för att kunna avskriva eller behålla iskörning som trolig teori. Har väl också en uppfattning av att havsis sällan är slät men det förekommer ju att den är spegelblank och torr nysnö bara blåser av.

Jo, har läst och förstått att själva nedkörningen är svår att få till och har därför ”nedgraderat” teorin om iskörning, men tycker som sagt inte den skall avskrivas utan fakta om förhållandena. Hittar inte nu, men någon har väl skrivit att det var betydligt mindre snö i Jävre än Skellefteå den kvällen han försvann?

Skall bara komplettera mitt föregående inlägg med några exempelbilder jag letade fram. Gäller visserligen en stor insjö (Bolmen mellan Halland och Småland), men visar ändå på hur mycket det kan skilja mellan snötäcke och snö på is. Slänger även med en "strandbild" som visar på hur det kan bli när all snö samlas vid strandkanten. (men blåser det åt andra hållet hamnar ju inte snön där).

https://www.instagram.com/tiraholm/p/DTMtHq3CCe-/

https://www.instagram.com/tiraholm/p/DTUxm8NCDOU/

https://www.instagram.com/tiraholm/p/DTcWl3-CD_m/

Som jag förstår det är alla tre bilderna tagna samma dag och på samma ställe, sånär som på något hundratal meter.

Finns även bilder från närliggande Unnaryd där det var utförsåkning på massor av snö samt långfärdsskridskor på blank sjö i helgen. Dessa tre tagna samma dag:
https://www.hallandsposten.se/images/article/a99bab80-2963-403a-a765-b631f3c4a4ec/images/0hq5dprcdH98qYSF7Z7_DdbRkXCg-REGULAR.jpg?width=1920&quality=75

Men hur såg det ut på Bottenviken den kvällen Elliott försvann? Det har vi väl ingen information om, och det är alltså den jag tycker behövs.
Senast redigerad av Burkgurka 2026-01-13 kl. 19:30.
Citera
2026-01-15, 10:33
Medlem
Citat:
Skall bara komplettera mitt föregående inlägg med några exempelbilder jag letade fram. Gäller visserligen en stor insjö (Bolmen mellan Halland och Småland), men visar ändå på hur mycket det kan skilja mellan snötäcke och snö på is. Slänger även med en "strandbild" som visar på hur det kan bli när all snö samlas vid strandkanten. (men blåser det åt andra hållet hamnar ju inte snön där).

https://www.instagram.com/tiraholm/p/DTMtHq3CCe-/

https://www.instagram.com/tiraholm/p/DTUxm8NCDOU/

https://www.instagram.com/tiraholm/p/DTcWl3-CD_m/

Som jag förstår det är alla tre bilderna tagna samma dag och på samma ställe, sånär som på något hundratal meter.

Finns även bilder från närliggande Unnaryd där det var utförsåkning på massor av snö samt långfärdsskridskor på blank sjö i helgen. Dessa tre tagna samma dag:
https://www.hallandsposten.se/images/article/a99bab80-2963-403a-a765-b631f3c4a4ec/images/0hq5dprcdH98qYSF7Z7_DdbRkXCg-REGULAR.jpg?width=1920&quality=75

Men hur såg det ut på Bottenviken den kvällen Elliott försvann? Det har vi väl ingen information om, och det är alltså den jag tycker behövs.

Lägg ner teorin om att han skulle ha kört ut på havsisen eller i något vattendrag. Den teorin är lyft och förkastad till oändlighet redan.
Citera
2026-01-15, 14:37
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Så brukar det bli, eller hos någon annan närstående person, när en anhörigs försvinnande förblir ouppklarat. Någonstans måste ju en sådan person vara mantalsskriven så länge han/henne inte har blivit dödförklarad. Ett märkligt fall men det som hände Elliot kanske inte var så märkligt egentligen?

Vad menar du med att det kanske inte är så märkligt? Jag tycker att det är jättemärkligt och ovanligt. Speciellt att bilen inte har hittats.
Citera
2026-01-15, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JockBald
Lägg ner teorin om att han skulle ha kört ut på havsisen eller i något vattendrag. Den teorin är lyft och förkastad till oändlighet redan.

Lägger naturligtvis inte ner en teori för att ett par skribenter inte gillar teorin. Den är trots allt mer trolig än rånbögmord, ryska vägpirater i snöstorm, familjen som mördat honom osv osv betydligt mer knäppa teorier. Någon form av självmord är huvudspåret och när bilen fortfarande inte hittats så är vattendrag mer troligt än "kört av vägen och hamnat under en gran".
Citera
2026-01-15, 16:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket märkligt försvinnande.

Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vad menar du med att det kanske inte är så märkligt? Jag tycker att det är jättemärkligt och ovanligt. Speciellt att bilen inte har hittats.

Vad jag menar med det är att ifall Elliots försvinnande + bil ev. skulle bli uppklarat i framtiden så kanske orsaken till vad som hände inte var så märklig.

Nästan omöjligt att ens kunna ha en hållbar teori när det knappast finns något att gå på. Eftersom hans försvinnande har förblivit ouppklarat under drygt två års tid tycker jag också att det är ett mycket märkligt fall.
Citera
2026-01-17, 01:36
Medlem
Citat:
Lägger naturligtvis inte ner en teori för att ett par skribenter inte gillar teorin. Den är trots allt mer trolig än rånbögmord, ryska vägpirater i snöstorm, familjen som mördat honom osv osv betydligt mer knäppa teorier. Någon form av självmord är huvudspåret och när bilen fortfarande inte hittats så är vattendrag mer troligt än "kört av vägen och hamnat under en gran".

Och frågar återigen, VAR skulle E kunnat köra ner på isen denna dag?
Visa gärna på konkreta och troliga förslag utifrån rådande väderförhållanden kombinerat med vad E's bil hade klarat av.
Citera
2026-01-17, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Listarn
Och frågar återigen, VAR skulle E kunnat köra ner på isen denna dag?
Visa gärna på konkreta och troliga förslag utifrån rådande väderförhållanden kombinerat med vad E's bil hade klarat av.

Har såklart tagit till mig av det som skrivits om brist på möjliga platser att köra ut på isen, och det är just därför jag inte längre är säker på att han kört ut där. Men går ju inte avfärda teorin pga antagandet att det var omöjligt. Nånstans kanske det fanns en plats att köra ner på isen, ner i en älv, eller ner i en sjö. Att bilen inte hittats är trots allt en stark indikation på att den finns i vatten.
Citera
2026-01-17, 15:38
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Nu finns det ju rätt mkt mindre vägar om han vikt av från e4an. Varför skulle det vara så osannolikt att han kört åt helvete och bilen inte hittats menar du? En bil som kör in en bit i terrängen efter en avåkning kan mycket väl bli stående utan att upptäckas.
Citera
2026-01-17, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Nu finns det ju rätt mkt mindre vägar om han vikt av från e4an. Varför skulle det vara så osannolikt att han kört åt helvete och bilen inte hittats menar du? En bil som kör in en bit i terrängen efter en avåkning kan mycket väl bli stående utan att upptäckas.

Att han överhuvudtaget gav sig ut med bilen tycker jag är en stark indikation på självmord. Utesluter absolut inte att han kan ha kört av på en mindre väg, men för att vara säker på att lyckas borde han valt bergvägg eller vatten. Eller parkerat på ett ödsligt ställe. Men bergvägg eller parkerat blir en mindre och mindre trolig teori eftersom han inte hittats. Men säger inte det är osannolikt att han finns i terrängen. Bara att det är mindre troligt än vatten. Båda teorierna bör hållas öppna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in