2026-01-14, 15:52
Medlem
Jag tycker att ligan börjar att bli urvattnad, det är sällan lag har tillräckligt med spelare för tre kjedjor av kvalite. Tredjelinespelare börjar att kallas topp 6 spelare. Mitt i allt detta har det börjat att surras om expansion. Upp till 36 lag. Bland intressanter finns Atlanta igen, Portland, Huston.

Kan NHL hålla sin girighet ifrån att utöka ligan igen? Är det någon mer här inne som läst om detta?
Citera
2026-01-14, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokacola
Tredje gången man möts och de sista mötet mellan dem i grundserien, har inte möts sedan före jul där Dallas vann med 8-3 mot Ducks. Så ingen back to back lagen sinsemellan. Det märkbara var att Ducks har haft en dyster period, men nu lyckas man dänga Dallas, dessutom utan Leo.

stars spelade back to back. dvs 2 matcher på mindre än 24 timmar. det är rätt vanligt i det scenariot att laget som spelar 2 matcher på mindre än 24 timmar FÖRLORAR andra matchen.

och en back to back i NHL funkar så här du spelar på match kväll 1 som slutar vid ~8 snåret | lämnar arenan vid runt ~10 flyger till nästa stad och kommer fram vid 3-4 på morgonen och sedan spelar du match igen följande kväll

stars är 6 - 10 senaste 16 det är inte direkt som att dom varit i storform. förlorat åtta av dom senaste tio
Citera
2026-01-14, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Jag tycker att ligan börjar att bli urvattnad, det är sällan lag har tillräckligt med spelare för tre kjedjor av kvalite. Tredjelinespelare börjar att kallas topp 6 spelare. Mitt i allt detta har det börjat att surras om expansion. Upp till 36 lag. Bland intressanter finns Atlanta igen, Portland, Huston.

Kan NHL hålla sin girighet ifrån att utöka ligan igen? Är det någon mer här inne som läst om detta?

'surras' ? det är en rätt öppen hemlighet att ligan skall ha ~34 - 36 lag innan detta decennium är över (dvs tills 2030)

houston & atlanta (houston garanterat eftersom texas är en jättestat med noll taxering i stora delar däribland houston) först upp för 26 - 27 och sedan nästa runt ~ 28 - 29
Senast redigerad av dip 2026-01-14 kl. 16:10.
Citera
2026-01-14, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dip
stars spelade back to back. dvs 2 matcher på mindre än 24 timmar. det är rätt vanligt i det scenariot att laget som spelar 2 matcher på mindre än 24 timmar FÖRLORAR andra matchen.

och en back to back i NHL funkar så här du spelar på match kväll 1 som slutar vid ~8 snåret | lämnar arenan vid runt ~10 flyger till nästa stad och kommer fram vid 3-4 på morgonen och sedan spelar du match igen följande kväll

stars är 6 - 10 senaste 16 det är inte direkt som att dom varit i storform. förlorat åtta av dom senaste tio

Ptja, dom hade två matcher på ett 24h spann senast förra veckan där dom vann den senare tycker de var starkt av Ducks oavsett.
Citera
2026-01-14, 17:56
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:

Inte en chans. De "måste" växa. Biljettpriserna framstår som ganska maxade. Arenorna är mer eller mindre alltid fulla och även om NHL har publikrekord i år så är det ingen meningsfull ökning. De har redan beslutat om två matcher till så även den vägen är uttömd för tillfället. Ägarna vill ha mer och två lag till skulle ge runt 40-50 miljarder kronor att dela på.

Quebec är helt kört tror jag. Colorado visar att de är Quebec nu genom att spela i deras tröjor.

Jag tror att det blir precis en så svettig expansion som man inte vill ha. Atlanta igen och Houston.
Senast redigerad av sebastian_ 2026-01-14 kl. 18:17.
Citera
2026-01-14, 18:08
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
han har regelbundet 3-4 poängs matcher. tampa har ett av ligans mest effektiva pp. och han är alltid som bäst under våren. är det satt i sten? absolut inte. skulle det förvåna mig alls? nej.

14-15 poäng är ingenting
Han var bättre under våren 23-24. Annars är han jämn över säsongerna vad jag kan se. Den säsongen 23-24 så hade han 1.78 i snitt efter en galen vår där han snittade 1.89 ( Mcdavid snittade 1.91 den våren för övrigt). Det är en sådan vår han måste ha. Plus att Mcdavid måste göra en lika dålig vår som förra året. Den sämsta under 2020-talet. Två ytterligheter måste gå in.

Dock är det mentala intressant. Det måste vara en hög anspänningsnivå inför OS. Sista chansen för Mcdavid och Mackinnon där de är givna bärande spelare i laget. Allt kommer vara uppskruvat efter 12 år. Kucherov vill endast ha sitt personliga erkännande den här säsongen fram till slutspelet i alla fall.
Senast redigerad av sebastian_ 2026-01-14 kl. 18:17.
Citera
2026-01-14, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Inte en chans. De "måste" växa. Biljettpriserna framstår som ganska maxade. Arenorna är mer eller mindre alltid fulla och även om NHL har publikrekord i år så är det ingen meningsfull ökning. De har redan beslutat om två matcher till så även den vägen är uttömd för tillfället. Ägarna vill ha mer och två lag till skulle ge runt 40-50 miljarder kronor att dela på.

Quebec är helt kört tror jag. Colorado visar att de är Quebec nu genom att spela i deras tröjor.

Jag tror att det blir precis en så svettig expansion som man inte vill ha. Atlanta igen och Houston.

branding för gamla lag betyder ingenting. det handlar om rättigheter. sådant som med enkelhet kan köpas tillbaka om en tidigare franchise återaktiveras. dom två nästa expansions lagen kommer med all säkerhet hamna i usa ja. efter det? om quebec slantar upp så finns det inget som helst som säger att nordiques inte kan återaktiveras.
Citera
2026-01-14, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokacola
Ptja, dom hade två matcher på ett 24h spann senast förra veckan där dom vann den senare tycker de var starkt av Ducks oavsett.

det där understryker bara min poäng ytterligare. att dom hade en b2b bara för en vecka sedan talar ännu mer för att slitage kommer vara större på en b2b ~en vecka senare. deras formkurva är återigen (som sagt) usel i närtid

det är denna delen av året slitaget börjar visa sig. kika bara på mängden skador sedan mitten av december tills nu.
Citera
2026-01-14, 18:40
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
branding för gamla lag betyder ingenting. det handlar om rättigheter. sådant som med enkelhet kan köpas tillbaka om en tidigare franchise återaktiveras. dom två nästa expansions lagen kommer med all säkerhet hamna i usa ja. efter det? om quebec slantar upp så finns det inget som helst som säger att nordiques inte kan återaktiveras.
Två saker främst som jag förstår det. Staden och upptagningsområdet är för litet . Folk följer redan NHL och Montreal Canadians.

Till det så är inte staden särskilt rik heller. NHL vill ha en stor rik stad som säkerhet och de vill sprida NHL.

Efter Houston och Atlanta så finns fortfarande en massa tråkiga amerikanska städer som ligger på några timmars avstånd från annan NHL stad. Phoenix (igen), San Diego, Oklahoma, Portland, Milwauke. Alla de är rimligare med NHLs sätt att se på det.
Citera
2026-01-15, 06:55
Medlem
Rangers är verkligen helt usla denna säsongen.
Citera
2026-01-15, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_

Detta slutar inte väl för NHL. Det finns inte talang nog i världen för utökning. Kanske NHL borde ha en öppen liga med demotion till AHL om det är för dåliga, om de vill ha nya lag.
De kan hellre ta bort två lag. Alla trupper har hål idag. Alla lag saknar mer eller mindre minst en topp 6 spelare. 4e linan ska vi inte prata om.
Citera
2026-01-15, 12:32
Medlem
Citat:
Detta slutar inte väl för NHL. Det finns inte talang nog i världen för utökning. Kanske NHL borde ha en öppen liga med demotion till AHL om det är för dåliga, om de vill ha nya lag.
De kan hellre ta bort två lag. Alla trupper har hål idag. Alla lag saknar mer eller mindre minst en topp 6 spelare. 4e linan ska vi inte prata om.

^ vad grundar du det här på? och varför skulle det vara ett problem? intresset ökar stadigt i usa. sporten har aldrig varit snabbare. poängsnitten går uppåt. inte neråt. divisionerna är mer öppna än tidigare osv.

mitten av 00 var katastrof sett till underhållningsvärdet. bortsett från avalanche i årets säsong så är allt att spela för. i east skiljer det 8p mellan sist i division och slutspelsplats.

tanken är inte att lagen skall ha 4e kedjor som det såg ut på 80talet när edmonton oilers kunde ha en trupp som innehöll gretzky - messier - graves - coffey - andersson - kurri - moog
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in