2025-10-14, 14:45
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Rätta mig om jag har fel, men kan man krita kontrakt så tidigt?
Ett rookiekontrakt är väl 3 år och då bör Lane ha gått in på sitt andra år nu. Isåfall skulle det nya inte kicka in förens säsongen 27/28. Kan man verkligen teckna långt i förväg?

Kan t.ex Celebrini då redan idag teckna typ 8x11 som kickar in samtidigt 🤔

Han är inne på sitt tredje år. Han spelade två matcher säsongen 23/24.
Citera
2025-10-14, 15:09
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Han är inne på sitt tredje år. Han spelade två matcher säsongen 23/24.
Är det så? Hade för mig att ELC inte kickade in om rookies inte spelat fler än 9 matcher. Verkar som att många team prövar sina rookies i några matcher och sen skickar dem på tillväxt av just den anledningen.

Vill minnas att det åtminstone har fungerat så för några år sen.

Sen kom Hutson liksom Cutter Gauthier direkt från universitetet istället för juniorligorna, kanske är annorlunda regler då.
Senast redigerad av Kedox 2025-10-14 kl. 15:34.
Citera
2025-10-14, 15:31
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Är det så? Hade för mig att ELC inte kickade in om rookies inte spelat fler än 9 matcher. Verkar som att många team prövar sina rookies i några matcher och sen skickar dem på tillväxt av just den anledningen.

Jag tror det bara gäller de rookies som spelar i chl (whl, ohl, qmjhl). Hutson spelade i NCAA innan så troligen andra regler.
Citera
2025-10-14, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Jag tror det bara gäller de rookies som spelar i chl (whl, ohl, qmjhl). Hutson spelade i NCAA innan så troligen andra regler.

Ett ELC-kontrakt är precis som vilket kontrakt som helst, det börjar gälla i samma ögonblick som det undertecknades. Hutson skrev på sitt kontrakt 23-24 säsongen, oavsett hur många matcher han spelade eller inte, så började hans kontrakt den säsongen. Om han istället hade skrivit på sitt kontrakt under lågsäsongen, då skulle hans kontrakt börjat gälla 24-25 säsongen.

De 9 matcherna du pratar om handlar om ELC-glidning och det är något annat. Om en spelare skriver på ett ELC vid 18 eller 19 års ålder, och han inte spelar 10 matcher eller mer under en NHL-säsong, då kan hans kontrakt "glida", vilket innebär att hans ELC blir 4 eller 5 år långt istället för standard 3-års.

Glidningen som kräver 10 matcher gäller inte Hutson eftersom han skrev på vid 20 års ålder (12 april 2024). Om du tex tittar på Owen Becks kontrakt till exempel, ser du att han nu har två års entry-level-kontrakt, vilket innebär att hela hans ELC kommer att vara 5 år, och det beror på att han skrev på vid 18 års ålder, men han spelade inte 10 matcher eller mer i NHL under sin 18- eller 19-årssäsong.

Dels gör spelaren det för att de vill bli av med sin ELC så snart som möjligt och tjäna mer pengar. Montreal gör det för att spelares andra kontrakt (generellt sett) oftast har lägre lön när de förbrukar ett år jämfört med att ha ett bra sista år av sin ELC, vilket skulle göra att det andra kontraktet kostar så mycket mer.
Citera
2025-10-14, 17:48
Medlem
SwampRabiess avatar
Buffalo Sabres har gjort minst mål i ligans hittils och har rivstartat med trippla torsk. Redan nu ställer man sig frågan om de ska vara med i McKenna sweepstakes. Jag tippade dem utanför slutspel. Men inte att det skulle vara såhär illa. En av mina hottakes ser bra ut iallafall. Att Sabres hamnar sist.

Stackars Dahlin. Han gjorde ett väldigt snyggt mål nyligen. Men hans lag suger. Buffalo blev tom utbuade på hemmaplan. Tror det var efter Rangers slog dem
Citera
2025-10-14, 18:46
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwampRabies
Buffalo Sabres har gjort minst mål i ligans hittils och har rivstartat med trippla torsk. Redan nu ställer man sig frågan om de ska vara med i McKenna sweepstakes. Jag tippade dem utanför slutspel. Men inte att det skulle vara såhär illa. En av mina hottakes ser bra ut iallafall. Att Sabres hamnar sist.

Stackars Dahlin. Han gjorde ett väldigt snyggt mål nyligen. Men hans lag suger. Buffalo blev tom utbuade på hemmaplan. Tror det var efter Rangers slog dem
Normalt sett så gillar jag hur utspridda stjärnorna är i NHL, att inte alla alltid samlas i de 10-15 största klubbarna som i fotboll. Men då och då så känns det som slöseri. Särskilt när det drabbar en svensk. Dahlin borde röra sig bort och upp från Buffalo. Tänk hur kul det hade varit att se honom i ett lag som Edmonton eller Toronto. Eller vilket topplag som helst egentligen.
Citera
2025-10-15, 04:27
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allanmadsen
(text)

Tack för utförligt svar!

Toronto spelade otroligt bra inatt. William Nylander två mål tre poäng och såg väldigt vass ut.
Citera
2025-10-15, 09:21
Medlem
Blot-Svens avatar
Vad har hänt med Rangers? Är de så dåliga? Sitter det i huvudet?

Edit: Kollade igen, och de har ju faktiskt börjat helt ok. Två övertygande segrar mot mycket sämre lag och tre torskar, visserligen hemma, mot bättre. +3 i målskillnad.
Senast redigerad av Blot-Sven 2025-10-15 kl. 09:25.
Citera
2025-10-15, 13:28
Medlem
Majsmannen2s avatar
Vi som vägra bli flint.

Gallagher, Laine och Jonatan Lindqvist.

Dom alla borde ta en hel kväll och avsluta med att raka samma frisyr på varandra.

Om det inte är så att dom verkligen vill bevara bilden av att dom har hår. Då ska jag egentligen inte lägga mig i.

Dahlin borde snart göra en Isak och bli omöjlig för klubben att behålla.
Citera
2025-10-15, 14:56
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Normalt sett så gillar jag hur utspridda stjärnorna är i NHL, att inte alla alltid samlas i de 10-15 största klubbarna som i fotboll. Men då och då så känns det som slöseri. Särskilt när det drabbar en svensk. Dahlin borde röra sig bort och upp från Buffalo. Tänk hur kul det hade varit att se honom i ett lag som Edmonton eller Toronto. Eller vilket topplag som helst egentligen.

Jag håller med. Det är bra med spridning. Men Dahlin måste ju nästan känna att det sitter i väggarna. Allt av värde försvinner ju till andra ställen och vinner SC. Han och Thompson börjar bli ensamma.

Sen är det nog en inre kamp också. Laget draftade honom som etta, gav honom 11/säsong, satte C på hans bröst. Så han känner säkert nån form av lojalitet också. Samtidigt är han en vinnarskalle och hade samtal i våras med GM om att något måste göras.
Han vill inte vara en "svikare" men samtidigt ge sig själv en chans.
Måste suga att vara en av världens bästa backar men inte ens fått lira en slutspelsmatch. Ett vm-brons är det sexigaste han fått i karriären....
Citera
2025-10-15, 15:06
Medlem
Känns som om Kreider är på en annan nivå än någon annan i Ducks.

Bra att få in rejält med rutin i jakten på en slutspelsplats.
Citera
2025-10-15, 15:10
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Vi som vägra bli flint.

Gallagher, Laine och Jonatan Lindqvist.

Dom alla borde ta en hel kväll och avsluta med att raka samma frisyr på varandra.

Om det inte är så att dom verkligen vill bevara bilden av att dom har hår. Då ska jag egentligen inte lägga mig i.

Ojoj. Visste inte att det var så illa ställt med Laine, men det hårfästet skojar man inte bort. Inte hjälper det att han är blond heller.
Lindqvist verkar ha gjort en grej av sin tunnhårighet då har han nåt att prata om.

På tal om hår, har vi några långhåriga spelare kvar? Känns som det varit snålt med det sen EK65 och Kyle Connor klippte sig. Visst är mullets på viss återväxt genom Zegras & Tkachuk, men fan vet om det ska räknas. Vi har även haft nhl-turister som Jonsson-Fjällby.
Oroväckande nog kan det vara så att Zibanejad har längst hår i ligan. Och han har väl hållit samma frisyr axellångt så länge jag minns.
Senast redigerad av Kedox 2025-10-15 kl. 15:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in