2026-01-14, 10:24
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Klokt
Sen hade han nog koll på dig med
Vilket den betalda skolpersonalen inte hade
Nee de hade inte koll eftetsom vi kasta snöbollar på spårvagnen ofta. Men ja gillar din poäng
asså man tänkte endå lite själv, de hände ju att dom rasa. Men vi hade ju snö varje år så,man va mer van?

jag tror barn ska lära sig om risker själva. Me viss hjälp och övervakning. Tror fan man insett själv man va körd om de rasa så som dom byggde. Vill inte överdriva barns förmåga, men man visste sina gränser med att hoppa, simma, gräva, klättta, slåss och gick inte över förmågan.

Om ja klättra hade ja alltid mins en fot en hand osv, om ja simma simma ja nära land eller dit ja simmat innan eller nära, o slogs ja slogs man med någon reasonablr. Grävde ja tunnlar i snö grävde ja så ja orka ta mig ut elr grävde även gropar neråt o breda.
Senast redigerad av Asb3rger1337 2026-01-14 kl. 10:29.
Citera
2026-01-14, 10:27
Medlem
Citat:
Detta är personalens och kommunens fel!
Inte fasen lämnar man barn så med dessa enorma snöhögar och de ostört kan leka och försvinna in i såna snögrottor! Outbildad personal som ska vakta på skolan! Är det privatskola?
Sen kommunen som totalt skitit i att rensa gården på snö
Lite kunde de ha kvar men inte de enorma högarna
Kolla taken!

Har du varit på plats och sett högarna. Vet du om personalen är outbildad? I hela Sverige finns det snöhögar och barn leker i dem utan att vuxna kollar.
Citera
2026-01-14, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Har du varit på plats och sett högarna. Vet du om personalen är outbildad? I hela Sverige finns det snöhögar och barn leker i dem utan att vuxna kollar.
Det är inte så vanligt
Ps.Såg bilder från SR.se
Citera
2026-01-14, 11:13
Medlem
Citat:
Det är inte så vanligt
Ps.Såg bilder från SR.se

Vad är inte så vanligt?
Citera
2026-01-14, 11:23
Medlem
Ungar har i alla tider, åtminstone sedan jag var barn, lekt i snöhögar. Det har inneburit risker. När jag barn och lekte i högarna fanns det inga vuxna i närheten.

Till alla som brölar om att det var bättre förr, angående barn och olyckor, lever i en illusion. Från 1970 till 1990 minskade antalet dödsolyckor med barn. Från 1990 till nu har olyckorna halverats. Varför? Till stor del har trafikdöden för barn minskat. Men ökat säkerhetstänk hos föräldrar och samhället i stort har minskat drunkningar och fallolyckor.

https://www.rmv.se/aktuellt/markant-minskning-av-antalet-dodsolyckor-med-barn/

Citat:
Det är inte så vanligt
Ps.Såg bilder från SR.se

Den bilden är från Norge. Och utbildning i vakta ungar ska man ta in KV personal? Låt polisen utreda så får vi veta om det är någons fel eller om det var bara en hemsk olycka och ödet.
Citera
2026-01-14, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Man kan klara sig rätt länge begravd i snö, men för ett barn blir det väl svårare.

Här ser man en begravd skidåkare som hittades av en slump av en annan åkare. Ganska läskigt att ligga så där. Bara tur att han klarade sig. Om snön inte är så hårt packad kanske det finns mer syre?

https://www.youtube.com/watch?v=3D9LK_MMzfY

Det är lika mycket syre i packad snö som under vattenytan.
Citera
2026-01-14, 12:23
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AciDsun

Så de som har gälar kan överleva i packad snö, eller hur menar du?
Citera
2026-01-14, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AciDsun

Har ingen koll på detta, men du menar 33% förmodar jag? Eller 88% om man ser till atomvikten?
Citera
2026-01-14, 12:30
Medlem
Lever barnet eller inte?
Citera
2026-01-14, 12:40
Medlem
När jag var liten så oroade man sig för att göra så mycket skada som möjligt när man lekte idag måste ungarna ha hbtq certifierade handskar och hjälm på sig.

Och ni tror inte islam är ett hot?
Citera
2026-01-14, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Follows
Lever barnet eller inte?

Senaste från lokaltidningen är att tillståndet är kritiskt och eleven ligger i Uppsala med livshotande skador.

"Nu har Akademiska sjukhuset i Uppsala gått ut med att tillståndet är kritiskt. Eleven vårdas för livshotande skador."

https://www.ht.se/2026-01-14/tillstandet-kritiskt-eleven-vardas-for-livshotande-skador/
Citera
2026-01-14, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceyifam2
Trodde i min enfald att skolorna lärde ut att man inte ska gräva grottor i snöhögar, nu när de har chansen att visa snöhögarna på skolgårdarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Den risken måste man varna barn för. Undrar varför varken föräldrarna eller lärarna gjort det? Och var var rastvakterna?

Oklart om ni har helt jävla utvecklingsstörda eller bara trollar - MEN - och håll i er nu, barn(och inte heller vuxna) lyssnar inte alltid på instruktioner. Det krävs då andra vuxna på plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in