2026-01-13, 20:13
Medlem
Kustenklars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gange
Ingen som hört talats om föräldraansvar eller? Jag uppfostrar mina barn att faror finns precis överallt, att neka barnen att bygga snökojor eller trädkojor osv då det kan vara farligt.......nej inte min grej! Däremot så har jag redan sedan de var små arbetat massor med riskanalys, ska barnen själva och fiska eller annat så ska det finnas förberedelser, tydliga regler osv! Idag är barnen vana vid att är det ett övergångsställe så ska alla bilar stanna så varför ens se sig för när inte ens mamma eller pappa gör det?!
Med telefonen i högsta hugg fastklistrad i ansiktet på en elspark som dyker upp från ingenstans i full fart krävandes att allt och alla oavsett fordon eller väglag ska kunna hinna stanna!
Samma dilemma här enligt mig och istället för att lägga över ansvaret på alla andra istället för ditt eget ansvar som förälder hjälper föga när barnen ifråga har "ärvt" mamma och pappas mentalitet. Samma typ av människor som går mitt i vägen i bredd på parkeringsplatser utanför köpcentrum osv och precis har glömt bort att de alldeles nyss parkerat sin egen bil och sekunderna innan var just bilister.
Vare sig våra barn eller vi vuxna i familjen går i bredd på parkeringar och litar på att bilister ska se varenda unge som kan dyka upp. Vuxna ska föregå med gott exempel och påvisa tydligt att ansvaret ligger på dig själv, kanske inte alltid juridiskt om något skulle hända men fasen så mycket bättre att barnen är medvetna om att en stor del av resterande människor i samhället är idioter och inte lita på någon istället för att råka illa ut!

Helt rätt! Rakt igenom.
Jag tror också att generationen med mobiler i handen är den generations barn som växer upp här i krokarna .
Jag är 80talist och lär självklart barnen alla potentiella faror och agerande om något skulle ske etc .
Det sitter i märgen, precis som vi fick lära oss av de äldre och mor/far-föräldrar .

Jag tror som du är lite inne och skyddar på,- att alla teknisk support och förlitelse på att NÅGON ANNAN , eller något system kommer säga till eller varna / agera när något sker - börjar etsa sig in i en ny mkt skörare och potentiellt mer dödlig grupp människor och en bräcklig mentalitet.

Alla naturliga signaler som finns inom oss om potentiella faror eller instinkter som att lära sig se mönster i omgivningen / naturen osv trubbas av mer och mer .

Fyfan va tragiskt insikt känner jag nu.
Citera
2026-01-13, 20:29
Medlem
Extremt sorgligt. Handlar mer om otur vilka som dör när de är ungar.
Citera
2026-01-13, 20:40
Medlem
Angeliqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Artikeln som är länkad i TS är uppdaterad:

"Eleven vårdas fortfarande på sjukhus efter hjärt- och lungräddning på plats. Pojkens läge beskrivs som stabilt".

Ja, man kan ju ändå ifrågasätta olika saker kring det som hände. En fråga är ju varför man har så stora snöhögar på ett skolområde, att barn kan gräva grottor och bli så pass instängda att de inte kan ta sig ut och bli allvarligt skadade? En annan fråga är, eftersom det var en förmiddag och således på skoltid, var befann sig vuxna? Var fanns rastvakterna? Har tyvärr upplevt själv att skolor har rätt stora områden att röra sig på och alldeles för få vakter i förhållande till ytan. Kommuner har inte resurser till mer personal brukar det heta... Samtidigt är det ju inte heller sällan man ser personal agera rastvakter, och de står och pratar två och två eller fler istället för att sprida ut sig och ha koll... På många skolor får barnen inte ens kasta snöbollar, så varför kan barnen gräva snögrottor i alldeles för stora högar med snö som uppenbarligen kan skada barnen?

Vet ju inte vad som var fallet här, så går ju inte att peka på... Men undra kan man ju göra...

Vilken lättnad att pojkens tillstånd har stabiliserats. Utbildningskvinnan formulerade sig som om barnet inte skulle överleva.

Att det ligger enorma snöhögar i samband med ovanligt mycket snöande är ofrånkomligt. Både tippar och extraöppnade tippar är fulla. Jag läste att t ex Göteborgs kommun fått dispens att tippa snö i Göta älv. Så situationen är speciell.

Skolorna behöver förhålla sig till snöhögarna som finns nu. Det handlar om en kort tid. Snart smälter de.
Citera
2026-01-13, 20:53
Medlem
Angeliqas avatar
Jag tycker att utbildningschefen i Nordanstig uttrycker sig svävande om barnets tillstånd idag.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/elev-allvarligt-skadad-pa-skola-i-hassela
Citera
2026-01-13, 21:52
Medlem
Angeliqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boromiren
12 åriga barnet har tyvärr gått bort till följd av skadorna:/ fyfan så tragiskt.

Har skolan gått ut med det?

Jättekonstig hantering av fallet. De verkar inte vara så mediavana i Nordanstig. Utbildningschefen har tjatat i två dagar om hur duktig hennes personal var. Uttala dig inte om det under pågående polisutredning, tanten.

Dagens uppdatering:

https://nordanstig.se/ovrigt/arkiv/nyhetsarkiv/nyhetsarkiv-2026/2026/2026-01-13-extra-stod-till-elever-och-personal-pa-skola.html

Snöplogare varnar:

https://www.sverigesradio.se/artikel/snorojaren-da-kan-barnens-lek-i-snon-bli-farlig
Senast redigerad av Angeliqa 2026-01-13 kl. 21:59.
Citera
2026-01-14, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Varför man har det? För att det har kommit ett omfattande snöfall och man har tvingats till att ploga. Det är inget aktivt val, storleken på högen är en effekt av snöfallet.

Däremot är det centralt att ställa sig frågan om varför det inte fanns rastvakter. Det är uppenbarligen där det har brustit, det borde inte ha byggts några snökojor alls.

Är det plogbil på skolområdet så hålls alla elever på behörigt avstånd, typ andra sidan. Hoppas att pedagoger hålls ansvariga OM de brustit i det garantansvaret.
Citera
2026-01-14, 09:20
Medlem
rtyu12345s avatar
Hoppas klarar sig
Citera
2026-01-14, 09:38
Medlem
Detta är personalens och kommunens fel!
Inte fasen lämnar man barn så med dessa enorma snöhögar och de ostört kan leka och försvinna in i såna snögrottor! Outbildad personal som ska vakta på skolan! Är det privatskola?
Sen kommunen som totalt skitit i att rensa gården på snö
Lite kunde de ha kvar men inte de enorma högarna
Kolla taken!
Citera
2026-01-14, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kustenklar
Helt rätt! Rakt igenom.
Jag tror också att generationen med mobiler i handen är den generations barn som växer upp här i krokarna .
Jag är 80talist och lär självklart barnen alla potentiella faror och agerande om något skulle ske etc .
Det sitter i märgen, precis som vi fick lära oss av de äldre och mor/far-föräldrar .

Jag tror som du är lite inne och skyddar på,- att alla teknisk support och förlitelse på att NÅGON ANNAN , eller något system kommer säga till eller varna / agera när något sker - börjar etsa sig in i en ny mkt skörare och potentiellt mer dödlig grupp människor och en bräcklig mentalitet.

Alla naturliga signaler som finns inom oss om potentiella faror eller instinkter som att lära sig se mönster i omgivningen / naturen osv trubbas av mer och mer .

Fyfan va tragiskt insikt känner jag nu.
Detta har väl inte med föräldrar att göra?
Se det för vad det är
Personal som är outbildad
Se hur noga man är med barn i en simhall till exempel
Citera
2026-01-14, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
För små tunnlar o hög me snö. Finns inge syre. Ja bygge sånt när ja va liten men min farsa berätta om farorna o att man ska va fler, lägga snowracern vid ingången osv
Klokt
Sen hade han nog koll på dig med
Vilket den betalda skolpersonalen inte hade
Citera
2026-01-14, 10:13
Medlem
Moobs avatar
Man kan klara sig rätt länge begravd i snö, men för ett barn blir det väl svårare.

Här ser man en begravd skidåkare som hittades av en slump av en annan åkare. Ganska läskigt att ligga så där. Bara tur att han klarade sig. Om snön inte är så hårt packad kanske det finns mer syre?

https://www.youtube.com/watch?v=3D9LK_MMzfY
Citera
2026-01-14, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boromiren
12 åriga barnet har tyvärr gått bort till följd av skadorna:/ fyfan så tragiskt.

Man lägger inte ut något som inte stämmer! Barnet har inte gått bort!! Så respektlöst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in