Igår, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Oerhört tragiskt men vem fan höll koll på ungarna när de härjade utomhus för bara några årtionden sedan? Det var ett under att så många av oss tog oss igenom barndomen med de flesta delar i behåll.

Man var ju ute dagarna i ända på isar, byggde livsfarliga snögrottor och låg under vattnet nästan all vaken tid på sommaren. Minns jag hölls nere under vattenytan i vad som kändes som evigheter en gång, tror jag var i femårsåldern. Hur många gånger fick man inte snöbollar preppade med stenar rakt i ansiktet? Visst var det hemskt och man grät men det är så barndomen sett ut för de flesta i mänsklighetens historia. Tills nu.
Nu ska ingen någonsin behöva utsättas för något obehagligt alls. De ska ständigt vara inom synhåll och övervakade av vuxna, skyddade från alla livets faror och strapatser som någonsin kan uppenbara sig. Vad skapar det för människor?

Spännande att i en tråd om ett barn som dött i en olycka förespråka att det borde dö *fler* barn, eftersom det, tydligen, på något magiskt vis, gör oss till bättre människor.

Men det är klart, få forum samlar psykopater och sociopater och andra udda existenser så som Flashback.
Citera
Igår, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredriktomte
Spännande att i en tråd om ett barn som dött i en olycka förespråka att det borde dö *fler* barn, eftersom det, tydligen, på något magiskt vis, gör oss till bättre människor.

Men det är klart, få forum samlar psykopater och sociopater och andra udda existenser så som Flashback.
Det beror på hur mycket och vad man ser hos unga människor idag. Och det jag ser är är alltför många livrädda, navelskådande, blivande vuxna. Människor som ser själva vardagen som övermäktig och oerhört skrämmande. Unga vuxna som inte klarar av minsta motgång eftersom de levt så överbeskyddade. Att som vuxen lära sig avgöra vad som är farligt på riktigt är så mycket svårare om man aldrig fått öva under sin barndom och uppväxt.

Din analys är så fel den kan bli.
Citera
Igår, 20:54
Medlem
Citat:
Oerhört tragiskt men vem fan höll koll på ungarna när de härjade utomhus för bara några årtionden sedan? Det var ett under att så många av oss tog oss igenom barndomen med de flesta delar i behåll.

Man var ju ute dagarna i ända på isar, byggde livsfarliga snögrottor och låg under vattnet nästan all vaken tid på sommaren. Minns jag hölls nere under vattenytan i vad som kändes som evigheter en gång, tror jag var i femårsåldern. Hur många gånger fick man inte snöbollar preppade med stenar rakt i ansiktet? Visst var det hemskt och man grät men det är så barndomen sett ut för de flesta i mänsklighetens historia. Tills nu.
Nu ska ingen någonsin behöva utsättas för något obehagligt alls. De ska ständigt vara inom synhåll och övervakade av vuxna, skyddade från alla livets faror och strapatser som någonsin kan uppenbara sig. Vad skapar det för människor?

Låt mig gissa. Du är 80-talist eller yngre? Tycker att barn ska lära sig genom att skada sig? Kan gå jävligt illa.
Senast redigerad av RobBobby Igår kl. 20:56.
Citera
Igår, 20:54
Medlem
Angeliqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Det vore helt fel i så fall. Kritiskt eller livshotande var rätt ord. Säger man stabilt ska ju betyda att det inte är kritiskt eller livshotande.

Det finns några olika vedertagna skadegraderingar. Polisen och Trafikverket har en. Sjukvården en annan. Stabilt är inte ett begrepp på någon av dessa. Folk blandar ihop det. Pojken var stabilt i koma är det enda rimliga här.
Citera
Igår, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobBobby
Låt mig gissa. Du är 80-talist eller yngre? Jag blev sura kärringen när jag sa till barn som lekte med en serveringsvagn och snurrade den det snabbaste de kunde med minsta barnet på. Jag såg bara blodvite framför mig. Nä, serveringsvagnen är ingen leksak och styrde bort den i ett förråd.
Du ämnar smickra mig

Hur fick du ihop den slutsatsen av mina inlägg? Har oerhört svårt att bemöta ditt påstående utan mer djupgående förklaring från dig tyvärr.
Citera
Igår, 20:59
Medlem
Citat:
Du ämnar smickra mig

Hur fick du ihop den slutsatsen av mina inlägg? Har oerhört svårt att bemöta ditt påstående utan mer djupgående förklaring från dig tyvärr.

Okej då är du 60-talist. De är lika slapphänta🤣 de moraliskt överlägsna är vi 70-talister
Citera
Igår, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobBobby
Okej då är du 60-talist. De är lika slapphänta🤣 de moraliskt överlägsna är vi 70-talister
Nu får du nyktra till och läsa mina inlägg igen.

Du menar alltså att släpphänta föräldrar som är livrädda att sätta gränser och ge tillsägelser och sätta regler för sin avkomma är motsatsen till släpphänta?
Citera
Igår, 21:06
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umarell
Häromveckan gick jag förbi en maskinskottad snöhög som höll på att grävas ut av en ung kille. Jag lovar att ringa polis och brandkår nästa gång jag ser det.

Förut så sa dom att man skulle markera snöhögar som barn grävde i så att traktorer skulle vara extra vaksamma. Nu var det inte därför det här skedde men kan vara bra om man ändå ser grottor i snöhögar
Citera
Igår, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XkittykattenX
Det är inget jag hört, men om det stämmer vore det ju själva fan!

Ja..
Senast redigerad av Redsnowman Igår kl. 21:54.
Citera
Igår, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XkittykattenX
Så fruktansvärt hemskt detta. Jag kan inte riktigt förstå hur skolpersonal inte reagerat på en snögrotta som uppenbarligen måste ha varit grävd med en stor snötyngd ovanför när det gick såhär pass illa.

En fågel har viskat i mitt öra att det tyvärr inte är första gången familjen lider fruktansvärd förlust. Tydligen har ett litet syskon till denna pojke avlidit för några år sedan efter en längre tids sjukdom. En del får verkligen mer än sin beskärda del av lidande här i livet. All styrka till familjen ♡

Hörde också det att dom ska ha förlorat en dotter tidigare
Citera
Igår, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redsnowman
Ja.. har en bekant där uppe och enligt denne hade det blivit världens kalabalik när det upptäcktes och lärarna var helt förtvivlad hur man kunde ha glömt ett barn ute och börjat letat i panik. Han kan ha varit där under en längre stund då.. Får så ont i hjärtat

Det låter RIKTIGT illa.
Senast redigerad av XkittykattenX Igår kl. 21:45.
Citera
Igår, 21:31
Medlem
Hemskt. Känns som väldig otur.

Jag kommer ihåg när vi var små så tog vi en stor kabel trumma, sån man vände på och använde som bord, rullade ut den för en brant kulle och sprang framför den som typ jackass.

Vi hoppade halvvolter ut över staket när det var 2 meter ner på andra sidan.

Vi byggde så höga gupp i pulkabacken att polaren flög långt över sin snowracer, landade på ansiktet och fick hjärnskakning

Vi busade och kastade snöbollar på bilarna på motorvägen

Som barn är man dum i huvudet. Fantasirik men inte mycket konsekvenstänk. Barn ska få vara barn. Men det är klart man ska prata med barnen och helst närvara, iaf då och då. På den tiden var det fritt fram för det mesta.
Tror inte det är bättre idag med alla bekväma vuxna med tiktokhjärna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in