2026-01-12, 21:52
Medlem
Angeliqas avatar
Jo, men det finns rastvakter som ska ha koll på att barnen inte går ut och dör på skoltid. Jag ser f ö att den aktuella skolan även har integrerad förskola och fritids.

Snögrottan på bilden ser farlig ut om t ex barn åker pulka samtidigt som ett annat barn gömmer sig i grottan. Det gäller att ha koll var alla ungar befinner sig.

Någon ansvarig lär bli misstänkt här.
Citera
2026-01-12, 21:56
Medlem
vemsfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
"Säkerhet på skolgårdarna"

Barn gräver grottor, klättrar i träd och brottas. Sånt hör livet till. Denna gång slutade det tyvärr jävligt illa. När jag gick i småskolan hade vi en stor kulle på skolgården som blev istäckt. Där uppe var 50 elever åt gången och kastade ned varandra med huvudet före då vi lekte herre på täppan. Det bröts både armar och ben, skulle jag tippa.

Det går inte att detaljövervaka hundratals bortbytingar och vildar som far omkring. Du kommer alltid missa något.

Håller med. Det finns snöhögar exakt överallt just nu. Visst, förbjud grottor på skolans snöhögar, men tro inte att någon fara är över. Då gräver de utanför skolgården helt utan uppsikt istället.
Citera
2026-01-12, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
"Säkerhet på skolgårdarna"

Barn gräver grottor, klättrar i träd och brottas. Sånt hör livet till. Denna gång slutade det tyvärr jävligt illa. När jag gick i småskolan hade vi en stor kulle på skolgården som blev istäckt. Där uppe var 50 elever åt gången och kastade ned varandra med huvudet före då vi lekte herre på täppan. Det bröts både armar och ben, skulle jag tippa.

Det går inte att detaljövervaka hundratals bortbytingar och vildar som far omkring. Du kommer alltid missa något.

Kommer ihåg att vi lekte herren på täppan på en iskulle, det var rätt kul framtill att en annan unge satt på mitt huvud som en pulka ner för backen, i slutet av backen var en gångväg som var grusad och jag skrapade upp halva mitt ansikte...
Citera
2026-01-12, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrgauten
Behöver man krisstöd efter en unge hamnat under en snögrotta lär de ju ha bevittnats att de gjorts hlr eller att barnet varit livlöst?
Men märkligt man som vuxen inte kan agera tidigare

Ibland ligger snön över den som fått en koja rasad över sig. Märks att du inte kommer norrifrån. Svårt att gräva fram emot barn med.
Citera
2026-01-13, 00:53
Medlem
Som många är inne på hade jag inte höjt på ögonbrynet om det skett utanför skolan men på skoltid på skolans område gissar jag är aningen ovanligt, när det är så nära till vuxna som kan ringa 112 alltså. Men det kanske är på skoltid som man kan bygga de största snögrottorna, alla klasskamrater är på plats
Citera
2026-01-13, 01:05
Medlem
ceyifam2s avatar
Djupt tragiskt, och djupt idiotiskt - inte av barnen men av de vuxna i närheten. Barn ska INTE gräva "grottor" i maskinpackad snö om det inte är rena fjuttar till snöhögar med vuxna alldeles bredvid - och då ska de vuxna förklara att man inte bygger grottor i packade snöhögar. Det är mycket lätt hänt att det rasar då det är hård och mjuk snö blandat i högarna.

Trodde i min enfald att skolorna lärde ut att man inte ska gräva grottor i snöhögar, nu när de har chansen att visa snöhögarna på skolgårdarna.

Ungarna som vill bygga en grotta kan skotta ihop högen själv, det sållar bort de minsta barnens möjligheter och det blir inga tak på hundra kilo heller som rasar ner på någon.

Jag byggde igloo som liten, satt där inne med värmeljus och hade det mysigt, jag förstår grejen, men vi hade skottat upp mot ett staket och rasade det reste man på sig med snö innanför långkallingarna och istappar längs ryggraden. Skolans gigantiska herre-på-täppan-hög där barnen flög som vantar såg jag under 9 år aldrig någon som grävde gångar i. (Ja, de var såklart jättemycket snö varje år på den tiden...)

Hoppas verkligen det går bra, en klasskamrat på lågstadiet fiskades upp medvetslös från under en brygga och gjorde full recovery.
Senast redigerad av ceyifam2 2026-01-13 kl. 01:12.
Citera
2026-01-13, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Jösses vad man grävde ner sig i snöhögar när man var barn. Ibland kom andra ungar och hoppade ovanpå. Och ibland kom plogbilen och vräkte upp 500 kg hårt packad snö, när man låg och myste längst in i högen. Ren tur att man överlevde barndomen.

Ja det där brukar jag tänka på ofta...plogbilen brukade dumpa all snö från kvarterets boendeparkeringar, ca 100 platser, var väll en snöhögg som var 7 meter bred och 2-3 meter hög. Där grävde jag och kompisen själva alltid stora snögrottor när vi var typ 7. Ett jävla under att det aldrig rasade ihop.
Citera
2026-01-13, 03:07
Medlem
Merwinnas avatar
Den risken måste man varna barn för. Undrar varför varken föräldrarna eller lärarna gjort det? Och var var rastvakterna?
Citera
2026-01-13, 04:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Bild på snögrottan?

https://www.sverigesradio.se/artikel/snogrotta-rasade-elev-allvarligt-skadad
Det är inte snögrottan i fråga. Detta är en arkivbild från den norska bildbyrån NTB från en annan snögrotta.
Senast redigerad av DrFilip 2026-01-13 kl. 04:40.
Citera
2026-01-13, 04:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Jo, men det finns rastvakter som ska ha koll på att barnen inte går ut och dör på skoltid. Jag ser f ö att den aktuella skolan även har integrerad förskola och fritids.

Snögrottan på bilden ser farlig ut om t ex barn åker pulka samtidigt som ett annat barn gömmer sig i grottan. Det gäller att ha koll var alla ungar befinner sig.

Någon ansvarig lär bli misstänkt här.
Det är inte snögrottan i fråga. Detta är en arkivbild från den norska bildbyrån NTB från en annan snögrotta.
Senast redigerad av DrFilip 2026-01-13 kl. 05:03.
Citera
2026-01-13, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Jösses vad man grävde ner sig i snöhögar när man var barn. Ibland kom andra ungar och hoppade ovanpå. Och ibland kom plogbilen och vräkte upp 500 kg hårt packad snö, när man låg och myste längst in i högen. Ren tur att man överlevde barndomen.

Det var faktiskt imponerande hur stora grottsystem som 10-20 ungar kunde bygga under några veckor
Citera
2026-01-13, 09:57
Medlem
SageNButters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faust1
Som många är inne på hade jag inte höjt på ögonbrynet om det skett utanför skolan men på skoltid på skolans område gissar jag är aningen ovanligt, när det är så nära till vuxna som kan ringa 112 alltså. Men det kanske är på skoltid som man kan bygga de största snögrottorna, alla klasskamrater är på plats
Lärarna kanske var glada att se att barnen lekte för ovanlighetens skull istället för att sitta med telefonerna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in