Citat:
Ursprungligen postat av
AutDisceAutDiscede
Jag frågade dig först och du kommer ej med något genmäle, men anser jag måste svara dig. Så fungerar det inte på ett diskussionsforum, det borde du veta. Svara mig först så skall jag sedan svara dig…
Klart du inte vill fortsätta då du enkom kommer med moralism, hyckleri och snömos… Ja, du drog det fint ur fittan, lilla vän!
Det där blev faktiskt ganska talande.
Du har hunnit ställa samma fråga flera gånger nu utan att själv leverera ett enda konkret exempel. När du väl pressas på sakfrågan byter du spår till “forumregler”, ordningsföreläsningar och personangrepp. Det är en klassiker när man inte har något att lägga på bordet.
Och nej, det är inte jag eller någon annan som “måste svara dig först” för att du ska kunna svara. Om du har exempel så kan du skriva dem. Om du inte har exempel så räcker det att säga det. Allt däremellan är bara dimridå.
Sen en sak till, apropå ditt #73:
Citat:
Ursprungligen postat av
AutDisceAutDiscede
Det som är “absurt” i detta inlägg är att du jämför dessa historiska företeelser med gängkriminalitet - det är det ingen annan än du som gör…
Det är inte en jämförelse som ska “bevisa att A = B”. Poängen är att visa varför din variant av “allt är samma sak bara för att det är våld” är en intellektuell återvändsgränd. När man vägrar väga in motiv, mål och kontext så hamnar man i absurda slutsatser. Det var hela grejen.
Och det är exakt här hyckleriet brukar smyga in i trådar som denna: man säger “jag tar avstånd från allt våld”, men använder samtidigt “andra gör också” som ett sätt att slippa prata om just det här dådet. Det blir ett retoriskt frikort, inte en princip.
Så om vi håller oss till det konkreta:
En barnfamilj fick en sprängladdning i vardagsrummet, för att några politiska klåpare inte ens gjorde minsta kontroll av adress eller mål. Det är klandervärt oavsett etikett, och det blir inte mindre klandervärt av att du vill prata om något annat.
Vill du hävda att “vänstern gör samma sak” så är det bara att rada upp jämförbara fall i närtid. Annars kan vi lägga ner “båda sidor”-mantrat och diskutera den händelse tråden faktiskt handlar om.