2026-01-13, 19:24
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Det där är inte konsekvens, det är moralism.

Att bedöma alla våldshandlingar som likvärdiga oavsett kontext, motiv och mål är historielöst. Ingen seriös analys gör så.

Med din logik blir norska motståndsrörelsen under WWII, ANC:s kamp mot apartheid och Warszawaupproret moraliskt jämförbara med gängkriminalitet och nihilistiskt terrorvåld. Det är en absurd slutsats.

Frågan är inte om våld är problematiskt, utan vad det riktas mot, varför det sker och vilket samhälle det syftar till att försvara eller rasera. Att vägra göra de distinktionerna är inte konsekvens, det är analytisk lättja.

Min poäng var att visa just det hyckleriet. Att man låtsas vara “principfast” genom att vägra tänka.

Det som är "absurt" i detta inlägg är att du jämför dessa historiska företeelser med gängkriminalitet - det är det ingen annan än du som gör... Det är därmed DIN logik och ingen annans.
Citera
2026-01-13, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Alla kan ansvara för sina egna handlingar tycker jag. Inte bete sig som ett förskolebarn och säga "de började". Våldsverkare ska naturligtvis straffas oavsett från vilket ideologiskt håll våldet kommer.

Men, varför tycker du att det är mer "obehagligt" när nazister utför slika dåd? Det är höjden av hyckleri!
Citera
2026-01-13, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Men, varför tycker du att det är mer "obehagligt" när nazister utför slika dåd? Det är höjden av hyckleri!
Nazister har den senaste tiden stått för de politiskt motiverade våldsdåden mot personer som bara har gått på en gata eller bott i en lägenhet.
Citera
2026-01-13, 19:31
Medlem
Citat:
Nazister har den senaste tiden stått för de politiskt motiverade våldsdåden mot personer som bara har gått på en gata eller bott i en lägenhet.

Och hur och mot vilka utför vänsterklägget sina dåd?
Citera
2026-01-13, 19:33
Medlem
Citat:
Och hur utför vänsterklägget sina dåd?
You tell me. Ge mig exempel på motsvarande våldshandlingar mot helt vanliga människor vars politiska ståndpunkter de inte haft en aning om, i närtid.
Citera
2026-01-13, 19:36
Medlem
Citat:
You tell me. Ge mig exempel på motsvarande våldshandlingar mot helt vanliga människor vars politiska ståndpunkter de inte haft en aning om, i närtid.

Jag frågade dig - eller, menar du att vänsterklägget inte utför våldsdåd gentemot sina meningsmotståndare? Du verkar medveten om att även dina telningar är rabiata svin, men vet alltså inte vilka metoder och mot vilka dessa riktas? Hur kan du då anse att det är mer klandervärt när nazister utför slika dåd? Hur kan du jämför äpplen med, ja vaddå? Hur kan något vara värre än annat om du inte vet vad detta är?

Familjen var de facto ett felriktat dåd och var inte riktat mot dem...
Citera
2026-01-13, 19:41
Medlem
Citat:
Jag frågade dig - eller, menar du att vänsterklägget inte utför våldsdåd gentemot sina meningsmotståndare? Du verkar medveten om att även dina telningar är rabiata svin, men vet alltså inte vilka metoder och mot vilka dessa riktas? Hur kan du då anse att det är mer klandervärt när nazister utför slika dåd? Hur kan du jämför äpplen med, ja vaddå? Hur kan något vara värre än annat om du inte vet vad detta är?
Exempel som sagt.

Jag tycker inte det är ok att misshandla folk utifrån hudfärg (eller menar du att dessa föds som meningsmotståndare?) eller kasta in grejer som brinner hos en barnfamilj som de inte har en aning om huruvida de är meningsmotståndare. Du får tycka vad du vill.
Citera
2026-01-13, 19:45
Medlem
Citat:
Exempel som sagt.

Jag tycker inte det är ok att misshandla folk utifrån hudfärg (eller menar du att dessa föds som meningsmotståndare?) eller kasta in grejer som brinner hos en barnfamilj som de inte har en aning om huruvida de är meningsmotståndare. Du får tycka vad du vill.

Så enkom snömos från dig, alltså - du anser nazister vara mer klandervärda pga. deras modus operandi, men vet samtidigt alltså inte hur och vilka vänsterklägget riktar sina dåd mot? Det är höjden av hyckleri och moralisk lättja...

Som sagt - barnfamiljen var ett klantigt misstag och kan då inte räknas som ett riktat dåd just mot dem såsom meningsmotståndare - det förstår säkerligen också du...?
Citera
2026-01-13, 19:50
Medlem
Citat:
Så enkom snömos från dig, alltså - du anser nazister vara mer klandervärda pga. deras modus operandi, men vet samtidigt alltså inte hur och vilka vänsterklägget riktar sina dåd mot? Det är höjden av hyckleri och moralisk lättja...

Som sagt - barnfamiljen var ett klantigt misstag och kan då inte räknas som ett riktat dåd just mot dem såsom meningsmotståndare - det förstår säkerligen också du...?
Tycker du det är förmildrande?

Och så för tredje gången, exempel på motsvarande våldshandlingar på människor som bara råkar existera från vänsterkanten i närtid tack?

Oroa dig inte, jag kommer inte att fortsätta tjata om exempel. Tre ggr räcker för att man ska veta att någon drog nåt ur röven bara.
Senast redigerad av Bimbodeluxe 2026-01-13 kl. 20:34.
Citera
2026-01-13, 19:53
Medlem
Viktiga är att grabbarna får bullar och samtal.
Citera
2026-01-13, 19:54
Medlem
Citat:
Tycker du det är förmildrande?

Och så för tredje gången, exempel på motsvarande våldshandlingar från människor som bara råkar existera från vänsterkanten i närtid tack?

Oroa dig inte, jag kommer inte att fortsätta tjata om exempel. Tre ggr räcker för att man ska veta att någon drog nåt ur röven bara.

Nej, det tycker jag inte - hur kunde du läsa in detta ur mitt inlägg - det var ett krasst konstaterande, inget mer, inget mindre...

Jag frågade dig först och du kommer ej med något genmäle, men anser jag måste svara dig. Så fungerar det inte på ett diskussionsforum, det borde du veta. Svara mig först så skall jag sedan svara dig...

Klart du inte vill fortsätta då du enkom kommer med moralism, hyckleri och snömos... Ja, du drog det fint ur fittan, lilla vän!
Citera
2026-01-13, 23:39
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Jag frågade dig först och du kommer ej med något genmäle, men anser jag måste svara dig. Så fungerar det inte på ett diskussionsforum, det borde du veta. Svara mig först så skall jag sedan svara dig…

Klart du inte vill fortsätta då du enkom kommer med moralism, hyckleri och snömos… Ja, du drog det fint ur fittan, lilla vän!

Det där blev faktiskt ganska talande.

Du har hunnit ställa samma fråga flera gånger nu utan att själv leverera ett enda konkret exempel. När du väl pressas på sakfrågan byter du spår till “forumregler”, ordningsföreläsningar och personangrepp. Det är en klassiker när man inte har något att lägga på bordet.

Och nej, det är inte jag eller någon annan som “måste svara dig först” för att du ska kunna svara. Om du har exempel så kan du skriva dem. Om du inte har exempel så räcker det att säga det. Allt däremellan är bara dimridå.

Sen en sak till, apropå ditt #73:

Citat:
Det som är “absurt” i detta inlägg är att du jämför dessa historiska företeelser med gängkriminalitet - det är det ingen annan än du som gör…

Det är inte en jämförelse som ska “bevisa att A = B”. Poängen är att visa varför din variant av “allt är samma sak bara för att det är våld” är en intellektuell återvändsgränd. När man vägrar väga in motiv, mål och kontext så hamnar man i absurda slutsatser. Det var hela grejen.

Och det är exakt här hyckleriet brukar smyga in i trådar som denna: man säger “jag tar avstånd från allt våld”, men använder samtidigt “andra gör också” som ett sätt att slippa prata om just det här dådet. Det blir ett retoriskt frikort, inte en princip.

Så om vi håller oss till det konkreta:
En barnfamilj fick en sprängladdning i vardagsrummet, för att några politiska klåpare inte ens gjorde minsta kontroll av adress eller mål. Det är klandervärt oavsett etikett, och det blir inte mindre klandervärt av att du vill prata om något annat.

Vill du hävda att “vänstern gör samma sak” så är det bara att rada upp jämförbara fall i närtid. Annars kan vi lägga ner “båda sidor”-mantrat och diskutera den händelse tråden faktiskt handlar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in