2026-01-13, 14:12
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Iofs har väl arbetsgivaren ett ansvar så återgår hon till tjänst så tvingas väl polismyndigheten att betala rehab.

Jag tror faktiskt inte att det gäller poliser på det där sättet som det gäller vanliga människor och på det här sättet som det framgår att hon har använt narkotika på det är inte lite lagom med glas vin utan här rörde sig om två gram kokain eventuellt.

Därför har jag ytterst svårt för att tänka mig att Polismyndigheten kommer till att ta tillbaka henne i aktiv tjänst.

Men nu gäller det svensk polis så därför är jag osäker.
Och när det gäller Sverigedemokraterna så är deras tystnad fortfarande talande så eventuellt får hon vill fortsätta jobba där.
Citera
2026-01-13, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
"Både påsens innehåll och blod- och urinprov från Katja Nyberg har skickats på analys. Anders Jakobsson berättar att han nu fått in delar av provsvaren.

– Vi har fått några svar, men långt ifrån alla de svar vi vill ha. De ligger och väntar. Sedan får vi göra en sammanvägning och se hur vi går vidare, säger Jakobsson. "

https://www.tv4.se/artikel/62UakxQOuvKDDsCmb1dXV8/nya-uppgifterna-misstaenkta-knarkpasen-hittades-i-liten-handvaeska

Hur djävla många provsvar ska dom ha?

"långt ifrån alla"
Blodprov
Urinprov
Innehållet i påsen

Vad mer finns det? Någon med erfarenhet som kan upplysa oss?
Citera
2026-01-13, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans

"långt ifrån alla"
Blodprov
Urinprov
Innehållet i påsen

Förutom det du listar finns möjlighet att be NFC titta efter fingeravtryck eller DNA på påsen, men det sker nästan aldrig vid små innehav som hittas i någon väska.

Mer troligt att anslys på t.ex. blodprov men inte innehåll kommit in och att åklagaren uttryckt sig lite oprecist.
Senast redigerad av Ambushed 2026-01-13 kl. 14:26.
Citera
2026-01-13, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Jag tror faktiskt inte att det gäller poliser på det där sättet som det gäller vanliga människor och på det här sättet som det framgår att hon har använt narkotika på det är inte lite lagom med glas vin utan här rörde sig om två gram kokain eventuellt.

Därför har jag ytterst svårt för att tänka mig att Polismyndigheten kommer till att ta tillbaka henne i aktiv tjänst.

Men nu gäller det svensk polis så därför är jag osäker.
Och när det gäller Sverigedemokraterna så är deras tystnad fortfarande talande så eventuellt får hon vill fortsätta jobba där.

Det finns exempel på poliser som fått behålla jobbet vid ringa narkotikabrott, bruk eller innehav.

Kommer man upp på brott av normalgraden blir det i princip alltid avsked.

Det finns en särskild ansvarsnämnd som avgör.
Citera
2026-01-13, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans

"långt ifrån alla"
Blodprov
Urinprov
Innehållet i påsen

Man vill nog säkra DNA på zip-påsen om möjligt för att gardera sig för alla fantasifulla lögner Cola-Katja kommer att ha om hur den hamnade i hennes väska.
Citera
2026-01-13, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambushed
Det finns exempel på poliser som fått behålla jobbet vid ringa narkotikabrott, bruk eller innehav.

Kommer man upp på brott av normalgraden blir det i princip alltid avsked.

Det finns en särskild ansvarsnämnd som avgör.

Är villig att hålla med dig där. Vid ringa narkotikabrott har det förekommit att poliser fått behålla sina anställningar, ofta efter disciplinpåföljd eller prövotid. Men när det gäller brott av normalgraden ses det som så pass allvarligt att förtroendet i princip anses förbrukat, vilket nästan alltid leder till avsked. Precis som du säger är det Polisens ansvarsnämnd som prövar den typen av ärenden. Sedan har man fått höra en del historier.. men oklart om det faktiskt ägts rum i praktiken.
Citera
2026-01-13, 14:40
Medlem
Fortfarande inga resultat?
Citera
2026-01-13, 15:08
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annapanna65
Det var ju ändå poliser som stannade henne, misstänkte rattfylla+droger,utförde sk snabbtest på plats. Grep henne och förde henne till polishus för vidare utredning mm.
Så så himla usla poliser tycker inte jag att det var. Snarare all eloge till dem!
Kanske är det så att poliskåren själva börjar få nog av rötäggen och börjar rensa. De vet ju precis var de ska börja leta.

Ja visst var det polis som stannade henne de hade ju inte så mycket val när det var en person som hade kört av vägen och skyllde på en råtta.

Men du får ju hålla med om att det känns lite suspekt att man tar med sig i den här kvinnan till polisstationen där de påträffas påverkar av någonting dessutom har hon en påse med någonting pulverraktet och man gör ingen husrannsakan och man håller inte ens ett förhör?

Du får ju såklart gärna trycka vad du vill men jag tycker nog att polisen har behandlat denna Kajsa med lite för mycket silkeshandskar.

Hade det varit en vanlig svensk som eller en vanlig Lasse Svensson gubbe så hade han åkt säkert brutalt mycket hårdare.
Det verkar ju till och med som att på något sätt denna Kajsa har vägrat att blåsa och polisen skyller på att deras verktyg var inte fungerande??
. Varför går de inte bara ut och säger att Kajsa vägrarde blåsa ordentligt?

Men jag hoppas ju att det du säger stämmer att vissa poliser börjar få nog av att skit som kommer upp i poliskåren.
Men jag håller kvar vid det faktumet att de gamla poliserna som var förr i tiden när man hade dem i tjänsten själv det var en helt annan kaliber på dem.

De poliserna jag jobbade med hade aldrig någonsin tolerat sånt här Trams från en Sverigedemokrat eller kvinna.
Citera
2026-01-13, 15:10
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/m0RGml/katja-nyberg-gripen-for-rattfylla

När avgår hon?

Förmodligen på torsdag när testerna förväntas vara klara.
Citera
2026-01-13, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Polisen "ska ha larmats ut till platsen", när Nyberg väjer för ngt och kör på en stolpe, vilket ger skador på bilen.

"Riksdagsledamoten Katja Nyberg (SD) nekar till att polisen hittat en påse med vitt pulver när hon visiterades efter en olycka.

Nu uppger åklagaren att påsen hittades i hennes handväska.

– Hon hade en väska med sig. En liten handväska. Man gick igenom alla saker och där hittade man påsen, säger Anders Jakobsson. "

"Både påsens innehåll och blod- och urinprov från Katja Nyberg har skickats på analys. Anders Jakobsson berättar att han nu fått in delar av provsvaren.

– Vi har fått några svar, men långt ifrån alla de svar vi vill ha. De ligger och väntar. Sedan får vi göra en sammanvägning och se hur vi går vidare, säger Jakobsson. "

https://www.tv4.se/artikel/62UakxQOuvKDDsCmb1dXV8/nya-uppgifterna-misstaenkta-knarkpasen-hittades-i-liten-handvaeska
Ändå väldigt anmärkningsvärda uppgifter att Katja skulle ha kört narkotikapåverkad och krockat med en stolpe och trots detta inte gömmer påsen med kokain bättre eller helt enkelt kastat den i vägkanten.
Tidigare uppgiften att polisens alkoholtestare skulle ha varit trasig är även den märklig, dessa kontrolleras och kalibreras ofta.
Citera
2026-01-13, 16:09
Medlem
Men är det inte märkligt att det går så pass ”långt” att hennes väska kontrolleras och att hon tas med till polisen för vidare kontroller?
Polisen måste ju fattat några misstankar eller haft kännedom om hennes vanor sedan tidigare?
Citera
2026-01-13, 16:10
Medlem
chainmails avatar
Det är tamejfan sanslöst! Här sitter Nyberg i riksdagen, uttalar sig i polisfrågor och så knarkar hon... Det finns ju inget förtroende kvar för henne och det kan även stänka över på Sverigedemokraterna i en av deras huvudfrågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in