2026-01-13, 11:05
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quken1973
Vilket i så fall innebär att Katja snortat cola medan hon var aktiv polis. Man undrar ju hur omdömet i övrigt har sviktat hos Katja.

Just samma tanke fick jag.
Hur länge och hur mycket kontakt med den undre världen har dennna kvinna haft och nu fortfarande tydligen har?

De fall under sin tid som polis där hon varit med i utredningar med mera borde tas om ifall det nu visar sig att de haft en korrupt och högst troligt påverkad polis i tjänst?

Hur många brottsfall och vid hur många ting har hon suttit med som vittne och kanske fått oskyldiga dömda just för " att en polis ed väger tyngre än en vanlig privat persons"??

Verkar kunna bli lite jobb för JK och JO om det nu visar sig Katja faktiskt hade kokain på sig.
Citera
2026-01-13, 11:41
Medlem
Hon var med i "Ravekommissionen" på 90-talet, de som låg på Docklands
Citera
2026-01-13, 11:43
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Polisen misstänker inte att hon hade druckit alkohol utan att hon var påverkad av narkotika. Alkohol kan testas direkt på polisstationen med fullt bevisvärde.

Enligt åklagaren visade snabbtest av urin att hon hade narkotika i kroppen. Enligt GW Persson visade snabbtest att påsen innehöll narkotika men för att bli dömd för ringa innehav måste det bevisas att påsen är hennes, t.ex via DNA.

Det skulle vara märkligt om hon blev friad för allt, men än mer märkligt om SD tycker att hon är en tillgång nio månader innan valet.

Anställning inom polisen kan hon kanske ha kvar efter rehabilitering och omplacering.

Nej, påsen är i hennes besittning, det räcker. Polisen måste inte bevisa att det är "hennes". All befattning med narkotika är olaglig. Det räcker med att knarket hade funnits i hennes bil eller hus, nu fanns det till och med på hennes person. Skall hon komma undan måste hon erbjuda någon som tar åt sig ägarskapet och som dessutom kan bevisa att det är hens. En kompis som doppat fingrarna i det och lämnat DNA och som äger jackan tex. Annars är beviskraven så att hon anses äga knarket om hon har det i besittning. Vilket hon ju hade.
Citera
2026-01-13, 11:45
Medlem
Svettigutsugares avatar
Jag tänker även lite grann att är det inte konstigt att den här nybergskan vid detta laget inte har åkt på husis?

Jag menar jag hade ju själv med polare som råkade åka på steroid test på gym och även innehav. Han fick besök av farbror blå redan samma dag och även i hans bil på parkeringen.

Varför har inte Nybergskan åkt på samma sak?
Eller har hon det?

Efter att jag själv har varit delaktig den här tråden från början så kan jag inte komma på någonstans där jag har läst att hon har åkt på det?

Eller det kanske är vanligt inom polisen man gör inte husis hos kollegor?
Citera
2026-01-13, 11:52
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Jag tänker även lite grann att är det inte konstigt att den här nybergskan vid detta laget inte har åkt på husis?

Jag menar jag hade ju själv med polare som råkade åka på steroid test på gym och även innehav. Han fick besök av farbror blå redan samma dag och även i hans bil på parkeringen.

Varför har inte Nybergskan åkt på samma sak?
Eller har hon det?

Efter att jag själv har varit delaktig den här tråden från början så kan jag inte komma på någonstans där jag har läst att hon har åkt på det?

Eller det kanske är vanligt inom polisen man gör inte husis hos kollegor?

Ja, har hon inte åkt på husis är det mycket märkligt. I hennes roll borde SÄPO tagit all kommunikationsutrustning/datorer och tankat ner dem samt haft en hund i huset för att kolla.

Inte främst för att kolla efter eventuell hushållskola utan för att hon är en säkerhetsrisk om hon genom ett eventuellt bruk kan vara utsatt för utpressning. Om det skett får vi väl iofs inte reda på det förrens senare och då i form av åtal. Säpo lär inte redovisa sina arbetsmetoder i en förundersökning som är publik. Om hela förundersökningen hemligstämplas och hon INTE får behålla jobbet, ja då vet vi att det i alla fall finns något.

Spännande detta. Och lite gudomlig rättvisa med tanke på hur Ravekommissionen härjade.
Senast redigerad av pyroclasm 2026-01-13 kl. 11:55.
Citera
2026-01-13, 11:56
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Ja, har hon inte åkt på husis är det mycket märkligt. I hennes roll borde SÄPO tagit all kommunikationsutrustning/datorer och tankat ner dem samt haft en hund i huset för att kolla.

Inte främst för att kolla efter eventuell hushållskola utan för att hon är en säkerhetsrisk om hon genom ett eventuellt bruk kan vara utsatt för utpressning.

Tack skall du ha för svar.
Ja det har du faktiskt helt rätt i den här kvinnan är ett viktigt säkerhetshot och jag tycker nog att Säkerhetspolisen borde vara inkopplade.

Med tanke på omvärlden som är ganska kaosartad just nu också har man en sverigedemokratisk politiker högt uppsatt inom polisen och Noa.
Och inte vara det för under nästan brinnande tredje världskrig så har man nästan nu också ett gängkrig i Sverige som den här kvinnan har varit med och gött med pengar.

Jag tänkte på det här nämligen att när min polare åkte på innehav på gymmet så gick det väldigt snabbt för åklagare eller vilken det var som beslutade så hans bil öppnas på parkeringen redan innan han fick lämna gymmet.

Men det kanske så att det är skillnad på folk och folk?

Kanske är det så som han stolpskottet igår skrev att poliserna har ett så fruktansvärt ansträngande arbete att man måste få lov att arbeta med narkotika kroppen?

Men om jag även också förstod det rätt så hade jag inte ens poliserna på polisstationen haft ett inledande förhör med henne?

Därför vet jag inte men jag tror nog att jag är fortfarande håller kvar vid min linje att polisen behandlade den här kvinnan med lite för mycket silkeshandskar. Både vid och efter "beslaget".

Inte ens ett förhör???
Citera
2026-01-13, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
I huvudsak endast kokablad slår fel, alltså påvisar ämnet Susy Q mfl är väl opium som slår fel på tester. Mao du har fel.

Det är inte jag som har fel utan litteraturen i så fall. Fälttesten är ju notoriska för falska positiva resultat och detta är varför man har krav på kvalitetssäkra analyser med LC- eller GC-MS/MS som krav för bevisföring.

Metaboliter från vissa läkemedel är exakt samma som de som bildas vid kokainmissbruk, så varför det inte skulle ge falska positiva resultat får du i så fall förklara.

Tekniken som fälttester baseras på, är mycket grovhuggna och ger falska utslag på de ämnen jag listade och fler därtill. Mer avancerade tester kan även ge falska utslag på vissa läkemedel, detta är varför man måste deklarera vilka läkemedel man använder vid drogtester så att labbet kan anpassa sin analysmetod eller ändra utvärdering av resultaten för att ta hänsyn till dessa.

Koboltcyanat-baserade tester är ännu värre och kan reagera på allt möjligt så som fågelspillning och annat...

Nu tror jag inte detta är fallet, dock inte ovanligt att folk knaprar Prozac på regeringskansliet eller riksdagen skulle jag tro, i nuvarande fall och det skulle bli en rätt rejäl skräll om det mot all förmodan skulle visa sig att Katja är oskyldig.

Du kan ju studera själv;
https://www.researchgate.net/publication/7540529_False_positives_and_false_negatives_with_a _cocaine-specific_field_test_and_modification_of_t est_protocol_to_reduce_false_decision

https://www.droracle.ai/articles/220761/can-cocaine-metabolites-be-found-in-legal-medications

https://www.law.upenn.edu/live/news/16363-false-positive-field-drug-tests-lead-to-wrongful
Senast redigerad av ZAIZAI 2026-01-13 kl. 13:27.
Citera
2026-01-13, 13:23
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aakerbock
Hon kan ju alltid skylla på ett beroendeproblem....
Nu är det ju inte så att beroendeproblem uppstår ur tomma intet.

Dessutom så bör beroende, enligt våra makthavare, söka rehabilitering. Det har hon uppenbarligen inte gjort.
Citera
2026-01-13, 13:26
Moderator
Meijis avatar
Polisen "ska ha larmats ut till platsen", när Nyberg väjer för ngt och kör på en stolpe, vilket ger skador på bilen.

"Riksdagsledamoten Katja Nyberg (SD) nekar till att polisen hittat en påse med vitt pulver när hon visiterades efter en olycka.

Nu uppger åklagaren att påsen hittades i hennes handväska.

– Hon hade en väska med sig. En liten handväska. Man gick igenom alla saker och där hittade man påsen, säger Anders Jakobsson. "

"Både påsens innehåll och blod- och urinprov från Katja Nyberg har skickats på analys. Anders Jakobsson berättar att han nu fått in delar av provsvaren.

– Vi har fått några svar, men långt ifrån alla de svar vi vill ha. De ligger och väntar. Sedan får vi göra en sammanvägning och se hur vi går vidare, säger Jakobsson. "

https://www.tv4.se/artikel/62UakxQOuvKDDsCmb1dXV8/nya-uppgifterna-misstaenkta-knarkpasen-hittades-i-liten-handvaeska
Citera
2026-01-13, 13:31
Medlem
Eventuell colatorsk, drograttfylla, detektivbyrå, fortkörning. Självklart ingår Katja Nyberg också i klubben av riksdagsledamöter som maxar traktamenten genom dubbel bosättning, lagligt enligt regelverket, men långt ifrån rimligt

Uppdrag granskning visade 2022 hur riksdagsledamoten Katja Nybergär skriven i sitt hus i Sparreholm, bor i Stockholm under arbetsveckorna och får cirka 12 000 kronor i månaden i ersättning för övernattningsbostad och resor. Allt enligt regelverket. Och just därför är det ett problem.

Nyberg beskriver det som ett försök att få ihop familjeliv och politik. Hon säger sig inte vilja bo i Stockholm, trots att hon gör just det större delen av veckan. Helgerna tillbringas på landet, barnen går i skola i Stockholm, och ändå betraktas Sparreholm som hennes egentliga bostadsort, med skattefinansierade ersättningar som följd.
Det här är inte en fråga om enskild moral. Det är en fråga om ett system som tillåter att politiker optimerar sina privata boendelösningar på skattebetalarnas bekostnad, samtidigt som vanliga löntagare förväntas ta hela kostnaden själva för att kunna arbeta.

När politiker säger ”jag har följt regelverket” är det ofta en bekväm reträtt från den egentliga frågan: är regelverket rimligt? Att kunna vara folkvald på heltid i Stockholm, bo där större delen av veckan och ändå få ersättning som om man vore tillfälligt inkallad från landsbygden är ett hån mot dem som pendlar, hyr dyrt eller tvingas flytta utan någon som helst kompensation.
Citera
2026-01-13, 13:36
Medlem
Det verkar som hon sprungit runt på rave-fester och haft MINST lika kul som alla deltagarna. Hon har bara haft den fördelen att hon och hennes rave--polis-kompisar INTE behövt pissa i en liten kopp offentligt.

Hon har säkert förstört för tiotusentals rejvare under sin "karriär" och helt, mer eller mindre dödad rave-scenen i Sverige.

Ju mer jag läser om detta ju mer äcklad blir jag. Hoppas skammen är så djup att...

//gammal rejvare
Citera
2026-01-13, 13:37
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Ja hur i helvete kan en sån person vara så korkad. Om det är sant så får hon skylla sig själv. Man kan ju fråga sig hur många mer poliser som anammar knark i tjänsten..Hennes liv kommer att vara kört i sank efter det här - kan hon gott ha!
Iofs har väl arbetsgivaren ett ansvar så återgår hon till tjänst så tvingas väl polismyndigheten att betala rehab.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in