2026-01-12, 15:17
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Tycker det är konstigt att SE säger att han INTE pratade med väktarna, i ett samtal med Roland Bergström. På en direkt fråga om han pratade med väktarna.

Engström var extremt nyfiken på vilka tider som gällde. Som om han gjorde en egen utredning.

Sen kommer han med uppgiften att han INTE stannade för att tala med väktarna..

Jag är inte det minsta intresserad i hur eventuell pappslöjd tolkar det. Men det här är konstigt, det går inte att komma ifrån.

Bergström- Och då sade jag det att "gick du direkt ut på gatan då, stannade du inte och prata med vakterna någonting".

Engström- Nej, jag gick direkt ut.
Håller med om att det är konstigt.

Men om han är GM så kan det vara så att han är så omtumlad av allt som hände efter skotten att han inte minns särskilt väl.

I förhören med väktare HO är han ju rätt chockad när han återkommer till Skandia och kan inte få ihop riktigt vettiga meningar .

Efter att han återkom till Skandia lugnade han sig efter ett tag.

Här kan jag tänka att det ofta blir så när man varit med om något som chockar en - efter att man pratar med andra normaliseras saker - och så lugnar man sig ...

Var han GM så var han ju inget vittne som pratade med andra vid mordplatsen - och därför kom inte motsvarande lugnande effekt där.
Citera
2026-01-12, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq

Men om han är GM så kan det vara så att han är så omtumlad av allt som hände efter skotten att han inte minns särskilt väl.

I förhören med väktare HO är han ju rätt chockad när han återkommer till Skandia och kan inte få ihop riktigt vettiga meningar .

Här kan jag tänka att det ofta blir så när man varit med om något som chockar en - efter att man pratar med andra normaliseras saker - och så lugnar man sig ...

Var han GM så var han ju inget vittne som pratade med andra vid mordplatsen - och därför kom inte motsvarande lugnande effekt där.

Jo, men man minns vel vad som händer INNAN chocken eller? Innan man blir chockad.

Eller så gör man inte det, vad vet jag.

Oavsett var det inte länge efter mordet SE och RB hadde det här samtalet. Så SE hadde iallafall INTE hunnit glömma det på grund av att det var länge sen.

Antigen ljuger han eller så var han så chockad att allt minne försvann.

Då blir ju isåfall förhören av honom ennu svårare att förklara.
Citera
2026-01-12, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag har ingen aning om hur det förhöll sig med stämplad och korrigerad tid, den saken är alltför komplicerat för mitt förstånd.

Jag nöjer mig med det som enkelt kan konstateras. Det vill säga, dels att SE inte försöker tillskansa sig alibi med hjälp av några tidsangivelser och dels att hans uppfattning om korrekt tid är 23.20.

Fast två detaljer är viktiga här.

Dels är 23:20 bättre än 23:19 för GM-SE
Han hade bara dessa alternativ att välja på

Att utelämna väktarpratet är också en fördel för GM-SE

Så av 2 möjliga så valde han bästa

Kan ställa upp alla alternativ så det blir enklare

1
23:19 med väktarprat

2
23:19 utan väktarprat

3
23:20 med väktarprat

4
23:20 utan väktarprat

Jag anser att alternativ 4 är bäst för GM-SE
Senast redigerad av Problem2020 2026-01-12 kl. 15:49.
Citera
2026-01-12, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq

Eller så är pratet inget prat utan ett Hejdå och glad helg liksom
Citera
2026-01-12, 16:09
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Eller så är pratet inget prat utan ett Hejdå och glad helg liksom
Exakt, det är också en möjlighet
Citera
2026-01-12, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Det har du rätt i.

Dë kan ha pratat i tre minuter också.

Dock minst två.

När man säger "ett par minuter" på svenska menar man minst två.

De pratade "ganska mycket" enligt väktaren HO. Han visste även vad de pratade om.

Att de pratade i tre eller fyra minuter är osannolikt. Då skulle Stig ha kommit för sent till mordplatsen för att se Lars Jeppsson.

Stig stämplade ut 23.20. Vid Timecons arbetstidsterminal i hisshallen innanför skjutdörrarna.

Sedan började samtalet med väktarna i receptionen.

"När man säger ett par minuter på svenska menar man minst två"

Du tolkar uttrycket ordagrant? Det kan alltså inte vara en och en halv minut?
Citera
2026-01-12, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24

Förhören med väktarna var över tre månader efter mordet (juni 1986) tyvärr. Risken för sammanblandning och minnesfel fanns alltså. SE jobbade också över flera ggr. tiden för mordet och kom tillbaka till Skandia ca kl 23:35-23:40 på mordkvällen. Det var bara 1 av 3 som ansåg att ett samtal på ett par minuter hade skett (HO). Enligt SE var det inget samtal alls. SE hade inget alibi grundat på detta i.a.f.
Citera
2026-01-12, 18:16
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24

Ett samtal på 40 sekunder kan upplevas som ett par minuter? Det finns flera osäkra faktorer: Hur avrundade systemet? Hur avrundade RB? Hur exakt är mordtiden? Det kan finnas 40 okända sekunder där, så att GM-SE har ganska gott om tid väl ute på gatan.

Till det han eventuellt tänkte göra ...

Är det inte PH som fått till sig att SE tittade på klockan i receptionen? Då blir det intensiva klocktittandet därefter något underligt?

Trodde SE att Amadeus slutade runt halv?
Citera
2026-01-12, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ett samtal på 40 sekunder kan upplevas som ett par minuter? Det finns flera osäkra faktorer: Hur avrundade systemet? Hur avrundade RB? Hur exakt är mordtiden? Det kan finnas 40 okända sekunder där, så att GM-SE har ganska gott om tid väl ute på gatan.

Till det han eventuellt tänkte göra ...

Är det inte PH som fått till sig att SE tittade på klockan i receptionen? Då blir det intensiva klocktittandet därefter något underligt?

Trodde SE att Amadeus slutade runt halv?

För mig är ett par minuter allt mellan 30 sekunder och fem minuter. Ett uttryck som används väldigt ofta.
Citera
2026-01-12, 19:19
Avslutad
Jag håller inte alls med om teorin kring Skandiamannen. För mig känns det som att mycket av det som pekas ut är efterhandskonstruktioner och lösa antaganden. Bara för att man beter sig märkligt eller vill höras betyder det inte att man är skyldig till mord. Jag tycker snarare att det här blivit ett sätt att klistra ihop en gärningsman när man egentligen saknar riktiga bevis, och mycket låter som påhittat dravel snarare än seriös analys.
Citera
2026-01-12, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Discopopcorn
Jag håller inte alls med om teorin kring Skandiamannen. För mig känns det som att mycket av det som pekas ut är efterhandskonstruktioner och lösa antaganden. Bara för att man beter sig märkligt eller vill höras betyder det inte att man är skyldig till mord. Jag tycker snarare att det här blivit ett sätt att klistra ihop en gärningsman när man egentligen saknar riktiga bevis, och mycket låter som påhittat dravel snarare än seriös analys.

Han är en av få som befinner sig ytterst nära brottsplatsen.

Han ljuger samt speglar GMs rörelsemönster i sina förhör/intervjuer.

Han pekar ut LJ vilket betyder att han måste varit varit där.

Ingen har sett honom.

Han har ett passande signalement. Mannen YN ser är mycket lik SE med handledsväska.

Kommer tillbaka till Skandia efter 20 min. Extremt omskakad och knappt talbar.

Han talar ut i tidningen Skydd och Säkerhet på ett mycket bekymmersamt sätt som nästan kan ses som en bikt.

För att nämna några.

Men absolut, det är bara dravel.
Citera
2026-01-12, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Discopopcorn

Det finns inga bevis mot någon iaåfall

Signalementet en springande man iklädd rock och handledsväska är sedd på DBG
Engström påstår också att han sprang i rock och handledsväska men blev förväxlad

Blev han verkligen förväxlad eller var det honom dom såg ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in