Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-06-29, 20:37
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Plus 3-4 ohederliga förvrängningar per sida ungefär.

Att slå blå dunster i ögonen på andra stigfinnare är ju lätt, det vet vi av erfarenhet. Men sanningen brukar vinna till sist och då bör det bli uppenbart för de flesta vilket fuskjobb det där manifestet egentligen är. Förvrängningar, sakfel och medvetna undanhållanden.

Se bara på hur han framställer Jan-Åke Svenssons ankomst:

Det här innebär att det alldeles nyss hade parkerats en BMW, precis på det avsnitt av trottoaren där Engström samtidigt skulle ha jäktat sig fram. Engström måste närmast ha fått hoppa undan för att inte bli påkörd.

Att JÅS skulle ha kört upp på trottoaren så att SE måste ”hoppa undan” är ett grovt faktafel. Ett sakfel som förstås ”råkar” vara till nackdel för SE. Klas ”glömde” visst att läsa vad som står i materialet.

Det som i själva verket hände var att JÅS ”körde in till kanten” precis som han själv säger i förhör:

https://efolket.eu/wp-content/uploads/2020/06/skandiahuset.jpg

På nedanstående bild blir det också extra tydligt hur absurt det vore av JÅS att köra upp på trottoaren och komma i vägen för SE (och meja ner de små stackars träden, får man förmoda) när det fanns prydliga parkeringsplatser just intill trottoarkanten:

https://i0.wp.com/magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/engstrom-scaled.jpg

Bilarna intill kanten är parkerade. De är inte i rörelse. Och JÅS bekräftade själv att han bara körde in till kanten.

Så där håller det på. Sida efter sida fulla med fula glidningar till nackdel för SE. Ett mönster som knappast är en slump.

Men alla med hyfsade materialkunskaper ser ju igenom det där. Får man hoppas.

Jag menade att Stigfinnaren bara sammanfattade de påhitt som redan fanns om GM-SE.

Att JÅS var uppe och körde på trottoaren har jag inte hört förut.

Det var väl inte speciellt vanligt 1986 att man mejade ned både träd och reklamskyltar uppe på trottoaren när man parkerade ute på vägbanan?

Lite "misstänkt" är det faktiskt att SE inte såg denna påhittade trottoarkörning, även om den aldrig har hänt?
Citera
2025-06-29, 20:48
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag menade att Stigfinnaren bara sammanfattade de påhitt som redan fanns om GM-SE.

Att JÅS var uppe och körde på trottoaren har jag inte hört förut.

Det var väl inte speciellt vanligt 1986 att man mejade ned både träd och reklamskyltar uppe på trottoaren när man parkerade ute på vägbanan?

Lite "misstänkt" är det faktiskt att SE inte såg denna påhittade trottoarkörning, även om den aldrig har hänt?

Jag instämmer, jag bara fyllde på med att hans sammanfattning är kryddad med egna påhitt som till exempel trottoarkörningen. Någon trottoarkörning i bankrånarstil av JÅS tror jag inte ens att TP hittat på. Så det är ”något nytt” (i negativ bemärkelse).

Apropå bilarna längs kanten:

Stig Engström: Nej, jag la märke till att det stod en hel del bilar utmed kanten där, exakt var de var placerade det vet jag inte.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-00-C
Senast redigerad av Knattarna 2025-06-29 kl. 20:57.
Citera
2025-06-29, 20:53
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag instämmer, jag bara fyllde på med att hans sammanfattning är kryddad med egna påhitt som till exempel trottoarkörningen. Någon trottoarkörning i bankrånarstil tror jag inte ens att TP hittat på. Så det är ”något nytt” (i negativ bemärkelse).

Apropå bilarna längs kanten:

Stig Engström: Nej, jag la märke till att det stod en hel del bilar utmed kanten där, exakt var de var placerade det vet jag inte.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-00-C

Ja, argumenterar man som Klas gör genom att hitta på egna händelser håller han inte högre nivå än somliga skribenter här i tråden och det övertygar inte.

Edit:
https://drive.google.com/file/d/1EdmI7O1WTAdJ5qTpvHyT-K0gJc-82pfq/view
All hermeneutisk förståelse rör sig i ett dialektiskt spel mellan enskilda detaljer och en större helhet.

Jag menar att de som påstått sig kunna ge Engström alibi har plockat ut enskildheter ur materialet på ett selektivt och vilseledande sätt. Av denna anledning blir detaljer, som säkert vid en första anblick kan framstå som obetydliga, viktiga att dissekera.

Samtidigt har syftet med min text varit att formulera en självständig argumentation, inte en respons på andras dubiösa retorik. Jag kommer att, löpande i texten, bemöta flera av de påstådda alibiuppgifter som har aktualiserats i debatten.
"Att formulera en självständig argumentation" kan faktiskt bestå i att hitta på saker som pekar mot SE även om de bara är påhitt?

För övrigt tycker nog Klas att du är lite "dubiös" om vi får tro hans text.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-06-29 kl. 21:00.
Citera
2025-06-29, 20:56
Medlem
Klas verkar ha satt fart på tråden . Nervositet blandat med upprymdhet.
Citera
2025-06-29, 21:01
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24

Lustigt hur olika du karaktäriserar ”fartsättandet” nu jämfört med efter mockrättegången.

Att det blev fart på tråden efter mockrättegången tydde enligt dig på att ingen (inte ens skeptikerna) godtog domen. Den fortsatta aktiviteten blev ett underkännande av mockrättegången och dess relevans.

Men nu är det plötsligt ”nervositet” som ligger bakom aktiviteten.

Alltid kul att få ta del av dina vinklade perspektiv.
Citera
2025-06-29, 21:13
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ja, argumenterar man som Klas gör genom att hitta på egna händelser håller han inte högre nivå än somliga skribenter här i tråden och det övertygar inte.

Edit:
https://drive.google.com/file/d/1EdmI7O1WTAdJ5qTpvHyT-K0gJc-82pfq/view
All hermeneutisk förståelse rör sig i ett dialektiskt spel mellan enskilda detaljer och en större helhet.

Jag menar att de som påstått sig kunna ge Engström alibi har plockat ut enskildheter ur materialet på ett selektivt och vilseledande sätt. Av denna anledning blir detaljer, som säkert vid en första anblick kan framstå som obetydliga, viktiga att dissekera.

Samtidigt har syftet med min text varit att formulera en självständig argumentation, inte en respons på andras dubiösa retorik. Jag kommer att, löpande i texten, bemöta flera av de påstådda alibiuppgifter som har aktualiserats i debatten.
"Att formulera en självständig argumentation" kan faktiskt bestå i att hitta på saker som pekar mot SE även om de bara är påhitt?

För övrigt tycker nog Klas att du är lite "dubiös" om vi får tro hans text.

Klas roar sig med att rada upp några ”anomalier” som han självgott anser sig kunna avgöra vilka som låter sig förklaras och vilka inte. CA kan man tydligen avföra på bara några meningar. Men efterspelsvittnet som kommer lite senare än han själv påstår faller tydligen på att då hade han krockat med en påhittad bil uppe på trottoaren.

https://c.tenor.com/JEj4FA-lXdEAAAAM/confused-jaguarsfan.gif

Naturligtvis blundar han också helt för Bohema-anomalin. Att någon beskrivit att det kommit in en man som hjälpt till med återupplivningsförsök (som inte kan vara Glantz) är en oförklarlig anomali om det inte är SE. Då får man hemfalla till rena gissningar för att bortförklara den.

Men inte ens en gissning kunde stigfinnaren tydligen kosta på sig. Han väljer istället att inte låtsas om den anomalin över huvud taget.
Senast redigerad av Knattarna 2025-06-29 kl. 21:23.
Citera
2025-06-29, 21:15
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24

Det är väl snarare "lyteskomiken" i det binära tänkandet som skiner igenom i Klas text som "piggar upp" lite?
Vittne och gärningsman

Debatten om Engströmhypotesen brukar sammanfattas i det binära valet mellan att betrakta
Engström som antingen ett vittne eller en misstänkt gärningsman.
Det är i detta binära tänkande som Klas går vilse.

SE blir inte mördare för att man kan visa att han inte är en typ av vittne, vilket Klas felaktigt tror.

Det finns bättre alternativa förklaringar på vilken typ av vittne SE egentligen var:
- SE vittnet som aldrig var på mordplatsen utan tog en korv eller ett järn när OP sköts.

- SE efterspelsvittnet som inte syntes på mordplatsen eftersom han var lite grå och höll sig i bakgrunden. (SE såg inte ens att OPs ögon var öppna.)

- SE efterspelsvittnet som inte syntes på mordplatsen eftersom han var lite sen och lunkade bort till Kungsgatan och missade tåget hem.

- SE efterspelsvittnet som inte syntes på mordplatsen eftersom han var inne på Bohemia efter mordet och missade ambulansen.
Men Klas som fastnat i ett binärt tänkande kan bara se Mördaren SE, vilket är lite komiskt.

Att tro att det finns "ett binärt val" är nästan lika dumt som att tro att MOP är Cluedo.
Citera
2025-06-29, 21:21
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Lustigt hur olika du karaktäriserar ”fartsättandet” nu jämfört med efter mockrättegången.

Att det blev fart på tråden efter mockrättegången tydde enligt dig på att ingen (inte ens skeptikerna) godtog domen. Den fortsatta aktiviteten blev ett underkännande av mockrättegången och dess relevans.

Men nu är det plötsligt ”nervositet” som ligger bakom aktiviteten.

Alltid kul att få ta del av dina vinklade perspektiv.

Det bör väl också påpekas att Stigfinnaren har sammanfattat de punkter som skulle peka på SEs skuld i sitt dokument och att dessa argument var underlag till att fria SE ens från svaga misstankar.

Klas var en aktiv deltagare i mockrättegången mot SE vilket vi inte får glömma.
Citera
2025-06-29, 21:23
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Detta ur ett GM perspektiv..

Om väktarna blir hörda 1 mars så kan inte Engström styra sitt signalement då väktarna minns vad han hade på sig...

Dom minns också mer exakt om Engström varit ute tidigare under kvällen och vilka tider...

Sen detta "samtal" på 2 min efter utstämplingstiden...

Om samtalet bara var några artighetsfraser så säger man nog lite slarvigt 3 mån senare ca 2min..

Men ofta när man säger hejdå till arbetskollegor och slänger lite artighetsfraser så är dom ofta eg bara 30sek långa....

Men man använder nog lite slarvigt ett par minuter speciellt när det gått 3 mån..

Så all denna info är alltså bra för Engström som GM att väktarna inte kontaktar eller blir hörda den 1 mars

Ur vittnesperspektiv är det inte så konstigt att ta en kopp kaffe och ringa hem medan SE väntade på att nattbussen skulle börja gå. Så jag ser inte hur besöket på Skandia efter mordet skulle vara "misstänkt".
Citera
2025-06-29, 21:31
Medlem
Citat:
Ur vittnesperspektiv är det inte så konstigt att ta en kopp kaffe och ringa hem medan SE väntade på att nattbussen skulle börja gå. Så jag ser inte hur besöket på Skandia efter mordet skulle vara "misstänkt".

Nej , det är ingen som sagt att detta skulle vara misstänkt ?

Jag menar att det är bra som GM att väktarna inte tipsar polisen

Men enligt dig så var han ju på Bohemia och där kunde han ju säkert både låna telefon och ta en kopp kaffe ?
Citera
2025-06-29, 21:36
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Nej , det är ingen som sagt att detta skulle vara misstänkt ?

Jag menar att det är bra som GM att väktarna inte tipsar polisen

Men enligt dig så var han ju på Bohemia och där kunde han ju säkert både låna telefon och ta en kopp kaffe ?

Nu tyckte vittnena inne på Bohemia att SE såg skärrad ut. Var också lite ärlig mot dig själv när du tänker och fundera på hur ofta gästerna fick ringa på krogens telefon inne på kontoret? Jag påstår att det var näst intill orealistisk på 80-talet.
Citera
2025-06-29, 21:40
Medlem
Citat:
Nu tyckte vittnena inne på Bohemia att SE såg skärrad ut. Var också lite ärlig mot dig själv när du tänker och fundera på hur ofta gästerna fick ringa på krogens telefon inne på kontoret? Jag påstår att det var näst intill orealistisk på 80-talet.

Tror nog att han hade fått låna telefon om han bett om det....Viktig sak hade ju just hänt !

Vad var hans idé om Bohemia enligt dig ?

Om det inte var för att ringa eller ta en kopp kaffe..!?

Han står ju på brottsplatsen så han måste ju vilja till Bohemia av någon anledning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in