2026-01-12, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av London
Haha. Sökte ingen uppbackning från någon. Gillade bara den kontraintuitiva tanken att ett lag som förväntas hamna efter i tabellen helt korrekt kan antas ha en högre sannolikhet att vinna densamma.

Vad gäller den gode Lunkans syn på det akademiska lämnar jag därhän

Frågan är om jag inte skulle ta det på förhand. Cup-jäveln är orimligt viktig i år. Del för egna europaäventyr men lika mycket för att kasta högar med grus i Malmös maskineri.
Ja, det det kan vara en orsak för flera lag än de, som slåss för att få någon europaplats alls och hjälpa Billborn på köpet för gammal vänskaps skull.

Det första fetstilta har de fortfarande inte fattat...
Citat:
Ursprungligen postat av ardaguler
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Just det.
Inte konstigt att korkskallarna inte begriper det, för de begriper inte ens mycket enklare saker...

((Jag läste in treårskursen på 18 TIMMAR för då man kan tänka logiskt, kan man hoppade över att läsa mycket.))
Snacka om att det här var uppbackningen London ville ha. Vilken treårskurs, sannolikhetslära?
Jag behöver inte studera sannolikhetslära för att begripa sådant ni visar om och om igen att ni inte begriper...

((Det var Företagsekonomi, använt både då jag växte mitt första företag till 70 anställda, och då jag fixat till andras företag som affärskonsult.))
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Men tempus har du inte koll på? Även solen…
Ja. Du fick rätt för en gångs skull!
för att jag läste fel.
Citera
2026-01-12, 16:19
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Ja, det det kan vara en orsak för flera lag än de, som slåss för att få någon europaplats alls och hjälpa Billborn på köpet för gammal vänskaps skull.

Det första fetstilta har de fortfarande inte fattat...
Jag behöver inte studera sannolikhetslära för att begripa sådant ni visar om och om igen att ni inte begriper...

((Det var Företagsekonomi, använt både då jag växte mitt första företag till 70 anställda, och då jag fixat till andras företag som affärskonsult.))
Ja. Du fick rätt för en gångs skull!
för att jag läste fel.

Det är lite oschysst att hoppa på dig om utbildning eftersom du tydliggjort att du inte läst någon sådan.

För formalia var FEK termin 1 och 3. Däremellan NEK med 10p vardera av mikro och makro. Därefter valfria kurser förrän den sämsta av de alla; Metod. Då hade vi ändå en uppsats att avklara före kandidaten ”den tre-åriga”.

En liten poäng som finns mellan raderna är hur lite man lärde sig under dessa år. En större poäng för de som är i den åldern; stay in school.
Citera
2026-01-12, 16:56
Medlem
skogsburkans avatar
MFF är ett av lagen som jagar Jong Ajax lagkapten Nassef Chourak vars kontrakt går ut om 6 månader.

https://www.ajaxshowtime.com/hoofdnieuws/chourak-kan-in-de-winter-vertrekken-bij-ajax-buitenland-lonkt-voor-de-middenvelder
Citera
2026-01-12, 17:03
Medlem
ardagulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
De förstärker sportsligt med spelare utan ekonomisk uppsida. Det är det mest intressanta enligt mig. BP är ju annars mest förknippat med talangutveckling.

Det blir lite spegelvänt när publiklaget Solna värvar bosman från S1:an och troligen kommer prioritera speltid för (och kanske kaptensbindel?) för Filling utifrån ekonomiska motiv.
Har de brist på talanger då eller? Tycker inte det verkar som det. Även om de fokuserar på talanger så kommer de väl få fram bättre spelare och tjäna mer pengar om de kan hålla sig uppe i Allsvenskan snarare än att åka vilda musen mellan ettan och AS, därav att de värvar några mer etablerade spelare.

Blir han dyrare om han är kapten? På med bindeln isåfall. Att det skulle vara dåligt att värva Superettans spelare som bosman är ju bara klent trollande.

Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Om Stefanelli och Berg ska ersätta Jakobsen och Lind tror jag att många kommer inse att det är 2026 och inte 2022, ja.

Strand är inte bättre än årets ytterbackar i BP men kanske lite mer mån om laget.
Det är ju inte dåliga värvningar men det är ju nästan Disconivå att låtsas som att det är atombomber för att spelarna var heta för fyra år sen typ.
Citera
2026-01-12, 17:35
Medlem
skogsburkans avatar
Midjylland tacka nej till ett bud på 30 miljoner euro för Franculino. Danska lag/ligan ligger tyvärr mil före Allsvenskan även om klubbarna lyckas ta mer betalt senaste åren.

https://www.tipsbladet.dk/nyhed/superliga/afsloering-stjernespaekket-klub-boed-paa-franculino
Citera
2026-01-12, 18:02
Medlem
Citat:
Det är ju inte dåliga värvningar men det är ju nästan Disconivå att låtsas som att det är atombomber för att spelarna var heta för fyra år sen typ.

Jag förstår BP-vinkeln att det känns som stora namn för deras del, och det är en rimlig take att det nog är en högre hylla än Calisir, Björkander och liknande dom tagit in på senare år.

Allt som BP gör i vinter måste sättas i kontext att dom tappat 6-7 startspelare bara sen i somras och även resten av värde som är kvar(Berglunds värvningar) verkar vara på utvägen förr eller senare då projektet verkar ha ändrat inriktning. Dessa värvningar känns helt nödvändiga för att stoppa blödningen snarare än något som spetsar en redan satt trupp, BP var ett av seriens sämsta lag i höstas och undvek i princip Pekings öde på att dom tog några poäng fler på våren.

Ska sägas at jag inte blir imponerad på förhand av särskilt många värvningar. Victor Lind ifjol var dock en sån. Detta är inte såna.
Citera
2026-01-12, 18:55
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Har de brist på talanger då eller? Tycker inte det verkar som det. Även om de fokuserar på talanger så kommer de väl få fram bättre spelare och tjäna mer pengar om de kan hålla sig uppe i Allsvenskan snarare än att åka vilda musen mellan ettan och AS, därav att de värvar några mer etablerade spelare.

Blir han dyrare om han är kapten? På med bindeln isåfall. Att det skulle vara dåligt att värva Superettans spelare som bosman är ju bara klent trollande.

Salétros till "Superettans bästa spelare" är ett nedköp.

Kapten Filling är en karaktär i ett barnprogram som visades kring 00-talet.
Citera
2026-01-12, 19:08
Medlem
Teus avatar
Citat:

Det är ju knappast en ekonomisk +/- 0 som tillkommer i den där ekvationen, så att hävda att man bytt Salétros mot "Superettans bästa spelare" är hyfsat tramsigt.
Citera
2026-01-12, 19:12
Medlem
ardagulers avatar
Citat:

Klart att det är ett nedköp på förhand men det gör väl honom inte till en sämre spelare eller värvning? Han bedöms ju utifrån sin prestation och inte jämfört med Saletros.

Dålig miss av mig Johan Petersson är vrak annars hade han nog roats av det.
Citera
2026-01-12, 19:29
Medlem
Teus avatar
Citat:
Klart att det är ett nedköp på förhand men det gör väl honom inte till en sämre spelare eller värvning? Han bedöms ju utifrån sin prestation och inte jämfört med Saletros.

Dålig miss av mig Johan Petersson är vrak annars hade han nog roats av det.
Inget lag i Allsvenskan hade kunnat ersätta en spelare som Salétros. Bara att vara nöjd över att vi har lirare som är villiga att ta en detour i karriären för att komma hem och hjälpa till.
Citera
2026-01-12, 19:32
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsburkan
Midjylland tacka nej till ett bud på 30 miljoner euro för Franculino. Danska lag/ligan ligger tyvärr mil före Allsvenskan även om klubbarna lyckas ta mer betalt senaste åren.

https://www.tipsbladet.dk/nyhed/superliga/afsloering-stjernespaekket-klub-boed-paa-franculino

Fotboll är inte så mycket fotboll längre. Det är mer ekonomi och "aktier" ...
Citera
2026-01-12, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Fotboll är inte så mycket fotboll längre. Det är mer ekonomi och "aktier" ...
Fotboll är så fruktansvärt stort globalt att det oundvikligen trillar in en massa kulor så det är nästan omöjligt att inte bli rik om man är en klubb som gör rätt saker.

Min sport — schack — är nog ännu större men det är ingen publiksport och därför är det bara kanske de 500 bästa i världen som kan leva på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in