2026-01-12, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag föstår att det är mig du syftar på.

Och nej, det hr jag VERKLIGEN inte sagt!!!!!!!!
Första delen om att bemöta andra människor med respekt och vara vänlig mot dem oavsett vad de gjort har du skrivit., om än i andra ordalag,

Gällande störda personer i tråden menade jag enbart de som anser att personerna som misshandlade R är lika dåliga som dessa vidriga pedofiler.
Citera
2026-01-12, 15:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockholm-motala
https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/sexuellt-intresse-for-barn-och-dod/

Tack, en intressant artikel.
Finns en hel där att reflektera över.

Och ja, man kan fundera över varför vissa störningar inte räknas in i den juridiska termen: allvarlig psykisk störning.

"När Vilma Andersson fyller 19 år finns inget yttre som talar för att han ska bli kriminell.

Barnporrmissbruket döljer han i sin dator.

Men han är på väg att avslöjas.

En amerikansk organisation som jagar pedofiler har fått upp ögonen för honom. Han förstår att han är på väg att avslöjas och börjar radera sina olagliga gömmor.
"

//

"Polisen har redan Vilma Andersson på sin radar men inte ingripit mot honom efter barnporrlarmen.

Ett mer resolut ingripande där hade räddat flickan undan överfallet.
"

https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/sexuellt-intresse-for-barn-och-dod/

Jag har totalt missat att Robin visste att han var på väg att avslöjas.
Citera
2026-01-12, 15:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Första delen om att bemöta andra människor med respekt och vara vänlig mot dem oavsett vad de gjort har du skrivit., om än i andra ordalag,

Gällande störda personer i tråden menade jag enbart de som anser att personerna som misshandlade R är lika dåliga som dessa vidriga pedofiler.

Nej, så skrev jag VERKLIGEN INTE!!!
Citera
2026-01-12, 15:10
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sopphjonet
Har inte propagerat för nåt av det du beskriver.

Men man kan ju konstatera att när folk här inne sitter och skriver "fan, vilket fult barnansikte" till och med om foton där han i barndomen är ute och fiskar med sin pappa, så bär det syn för sägen att folk kan vara taskiga mot minsta lilla som man anser avviker. Jag personligen ser bara ett glatt barn som stolt visar upp fiskar för sin pappas kamera.
Ensamhet och svårighet att få vänner i barndomen kan göra att destruktiva tendenser får större utrymme för en senare i livet. Det är allt jag säger.
Ja, jag tror helt enkelt de speglar in det framtida monstret och har så mycket hat och känslor att minsta lilla anblick av honom blir för mycket.

Jag ser också som du ett barn som stolt visar upp sin fisk.
En helt random blond liten kille.
Även skolkorten ser han normal ut, inget jag skulle reagera på.

Men när det gäller de vuxna bilderna, där han börjat klä sig o sminka sig som en tjej.
Där börjar man se en del av "vansinnet".

Men det monster som syns på mugshotsen. Där finner jag inga ord. Mardrömmar rakt igenom.

Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Jo, jag fattar och släpper saken nu.

Jag menade ju att hqn ev var för klen för att på plats hinna tysta henne och tortera henne. Ansåg det ur hans perspektiv förmodligen för riskfyllt. Dvs, min teori, måhända slarvig, var wtt han måste ha oskadliggjort henne snabbt genom påkörning eller slsg mot huvudet.

Många seriemördare gör ju så för att i avskildhet kunna gå loss med tortyr, tex Ted Bundy.

När det så framkom att han strypt henne där, så spelade riktigt horribla scener upp sig. Just i det att hon då måste ha förstått att nu blir jag mördad.

Det är mjt känslor i en sådan här tråd, och det är naturligt.. Men jag menar inte på något sätt att "andra" skulle ha mindre empati, eller ej ha förstått händelseförloppet eller så.

I en tråd som denna får man ju utrymme wtt dela tankar om mordet, om Robin och allt
Ibland landar det fel, eller olika hos olika personer.

Jag menade ingenting annat än det ag bokstavligen skrev. Att det måste ha varit hemskt för my..
Det var alltså ingen jämförelse med hur andra tolkade saken, dvs ett pådtående att detta ör värre än nvrg annat scensrio. Läser i tråden, men det är svårt att få överblick över alla kommentarer.
Ja det är otroligt mycket olika känslor i detta groteska fall.
Och vi är många med olika tankar, teorier, som vill få vår röst hörd.

Ibland feltolkas man, då får man göra som du gjorde och förklara vad man menar.
Och fortsätter de att feltolka, ja då får man bara låta det vara
Citera
2026-01-12, 15:11
Medlem
Natten den 25:e, någon gång på kvällen (osäker tid, ungefär mellan 19–21), körde jag på Salemvägen mot Salem centrum. Strax vid Circle K i Rönninge såg jag tre polisbilar med blåljus som rusade mot Rönninge centrum. Jag blev lite nyfiken på vad som kunde ha hänt, men frugan var på och ville köra hem snabbt. Nu i efterhand förstår jag inte varför polisen var där flera timmar innan kidnappningen. Jag hittar heller ingen information om vad som kan ha hänt vid den tidpunkten.

Nu om GM:
När hen blev dömd försökte hen visa att hen inte var ute efter att skada tioåringen, men sökningarna på nätet visade en helt annan bild. Tankarna går därför till att hen även borde ha dömts för mordförsök. Men ja, det blev som det blev.

Hans mål med att byta kön:
Att lättare få barn att lita på honom, att väcka barns nyfikenhet, samt att använda gosedjur i sin lastbil för att locka barn (annars hade han gått vidare juridiskt). Allt detta, tillsammans med hur stolt och positivt han pratade om sina brott, väcker många teorier hos mig. Jag tror inte att han ångrade sig för fem öre efter sitt straff. Det enda han verkade vara besviken över var att han inte lyckades första gången – att han inte fick kidnappingen genomförd och att han blev tagen. Det leder till tanken att han denna gång såg till att offret inte skulle kunna rymma.

Jag köper inte heller att han ville bli tagen. Han lämnade sin telefon hemma för att inte bli spårad, tittade på dokumentärer för att lära sig hur man undviker misstag, planerade att göra sig av med kroppen så snabbt som möjligt – och nu nekar han till mord.
Citera
2026-01-12, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kettlecooked
Till den här kommentar av dig ställde jag väldigt rimliga frågor. Vilken del av rimliga frågor tolkar du som ”problem med läsförståelse”?

Varifrån vet du att han var ensam och hade svårt att få vänner var min fråga. Är den frågan problem med läsförståelse? Du nämnde det, så frågan är logiskt riktad till dig: varifrån har du den informationen?

”Ensamhet och svårighet att få vänner i barndomen kan göra att destruktiva tendenser får större utrymme för en senare i livet. Det är allt jag säger.” – det du skrev är mycket begripligt.

Men jag frågar dig om logiken i dina slutsatser.

Varifrån får du idén att orsaken/anledningen till hans avskyvärda handlingar är ensamhet?

Ser du inte själv att du blir en apologet för mördaren?

Du hittar ursäkter för det han har gjort. Och du förstår inte att sådana destruktiva tendenser som just den här mördaren har INTE utvecklas hos någon som inte har dem, oavsett hur ensam den personen är.

Så nej, inga problem med läsförståelse här, bara helt logiska frågor till vad du skrev.

Hur är det tänkt att ett barn ska kunna leva ett någorlunda normalt liv när föräldrarna hamnar hos Kronofogden? Ekonomiska problem leder inte bara till siffror på ett papper, utan till konkret utanförskap – flyttar, trångboddhet, skam och begränsningar i vardagen.

I Sverige pratar vi ofta om barns bästa, men samtidigt kan familjer med barn bli vräkta från sina hem på grund av skulder. Det känns motsägelsefullt. Barnet har inget ansvar för föräldrarnas ekonomi, men får ändå bära konsekvenserna fullt ut.

Många psykiska problem grundläggs i just otrygghet och utanförskap tidigt i livet. Det här ursäktar inte vad Robin gjort – han har mördat någon och bär själv ansvaret för det. Det måste vara glasklart.

Men samtidigt måste man kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt: individen är ansvarig för sina handlingar, och samhället formar människor. Om vi systematiskt skapar miljöer där barn växer upp med ständig stress, skam, rotlöshet och känslan av att stå utanför, då ska vi inte bli förvånade om fler utvecklar allvarliga psykiska problem och antisociala beteenden.

Frågan är om det verkligen är rimligt att ett samhälle som säger sig värna jämlikhet accepterar att barn straffas ekonomiskt för sina föräldrars misstag. Borde inte reglerna se annorlunda ut när barn är inblandade – om målet faktiskt är att förebygga snarare än att reparera i efterhand?
Citera
2026-01-12, 15:30
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Tack, en intressant artikel.
Finns en hel där att reflektera över.

Och ja, man kan fundera över varför vissa störningar inte räknas in i den juridiska termen: allvarlig psykisk störning.

"När Vilma Andersson fyller 19 år finns inget yttre som talar för att han ska bli kriminell.

Barnporrmissbruket döljer han i sin dator.

Men han är på väg att avslöjas.

En amerikansk organisation som jagar pedofiler har fått upp ögonen för honom. Han förstår att han är på väg att avslöjas och börjar radera sina olagliga gömmor.
"

//

"Polisen har redan Vilma Andersson på sin radar men inte ingripit mot honom efter barnporrlarmen.

Ett mer resolut ingripande där hade räddat flickan undan överfallet.
"

Jag har totalt missat att Robin visste att han var på väg att avslöjas.
Jag skrev lite om det tidigare, att det redan fanns en anmälan mot honom från USA.

Men den anmälan upprättades i slutet av Juni. Den 29 för att vara specifik. (s 19 FUP)
Och då hade redan kidnappningsförsöket hänt.
Så där har Sjöhult fel.

Det är även den anmälan som polisen som kollar ägarna till en likadan bil ser när han slår på Robins namn (s 233)
"Där såg jag att ägaren av XCY787, Robin Säbb Hjerth, var misstänkt för ett brott som jag var obehörig att läsa"

det var sen när de redan hittat honom ang kidnappningen som han delgavs för det brottet. S 470.
"I samband med förhör i K789601-19, delgavs Robin misstanke också i detta ärende."

Edit: så han visste alltså inte att han var på väg att avslöjas.
Senast redigerad av Mercede 2026-01-12 kl. 15:33.
Citera
2026-01-12, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Han var ju med i massa peddogrupper innan 2019 så garanterat har han varit det nu med.

Han sa ju själv i förhör att man var tvungen att även ladda upp för att vara med, men samtidigt förnekade han gång på gång när förhörsledarna konfronterade honom om just det.

Så jag blir inte förvånad om det finns bilder på styckningen som han hade tänkt delat med likasinnade.
Tror tyvärr att han redan hann med att dela, han hade tillräckligt många timmar på sig
Citera
2026-01-12, 15:36
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Tror tyvärr att han redan hann med att dela, han hade tillräckligt många timmar på sig
Hemsk tanke men mycket möjligt.

FUP kommer med sannolikhet bli en skräckhistoria.
Citera
2026-01-12, 15:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag skrev lite om det tidigare, att det redan fanns en anmälan mot honom från USA.

Men den anmälan upprättades i slutet av Juni. Den 29 för att vara specifik. (s 19 FUP)
Och då hade redan kidnappningsförsöket hänt.
Så där har Sjöhult fel.

Det är även den anmälan som polisen som kollar ägarna till en likadan bil ser när han slår på Robins namn (s 233)
"Där såg jag att ägaren av XCY787, Robin Säbb Hjerth, var misstänkt för ett brott som jag var obehörig att läsa"

det var sen när de redan hittat honom ang kidnappningen som han delgavs för det brottet. S 470.
"I samband med förhör i K789601-19, delgavs Robin misstanke också i detta ärende."

Edit: så han visste alltså inte att han var på väg att avslöjas.

Ok, tack för att du har koll på detta och tidpunkterna.

Det är ett enormt viktigt jobb som utförs, när myndigheter samarbetar för att fiska upp dessa stördaindivider, som utför hemska brott mot barn, och sedan för bilder visdare.

Dessa pedofilgrupper sitter ju också och snackar med varandra, vilket helt klart utgör ytterligare risker att brott fortsätter att pågå och att andra påverkars till att själva göra brott.

Det är en del av det som jag menar att även andra sexuella preferenser, där döda eller dödandet av människor är det som personer vill se, som stimulerar till nya brott. Även sadistisk sexuell tortyr av olika slag borde vara olagligt att ladda ner, föra vidare.

Jag lutar allt mer åt att Robins intresse inte handlat om våldtäkt i första hand, utan kanske helt och hållet om att döda, nekrofili, och kanske även styckning (offensiv styckning) som en del av den sexuella akten.

Jag fasar för att läsa om vad han har haft på sin dator/mobil. Hoppas att han inte varit klurig nog att fixa bort bevisning.
Citera
2026-01-12, 15:54
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ok, tack för att du har koll på detta och tidpunkterna.

Det är ett enormt viktigt jobb som utförs, när myndigheter samarbetar för att fiska upp dessa stördaindivider, som utför hemska brott mot barn, och sedan för bilder visdare.

Dessa pedofilgrupper sitter ju också och snackar med varandra, vilket helt klart utgör ytterligare risker att brott fortsätter att pågå och att andra påverkars till att själva göra brott.

Det är en del av det som jag menar att även andra sexuella preferenser, där döda eller dödandet av människor är det som personer vill se, som stimulerar till nya brott. Även sadistisk sexuell tortyr av olika slag borde vara olagligt att ladda ner, föra vidare.

Jag lutar allt mer åt att Robins intresse inte handlat om våldtäkt i första hand, utan kanske helt och hållet om att döda, nekrofili, och kanske även styckning (offensiv styckning) som en del av den sexuella akten.

Jag fasar för att läsa om vad han har haft på sin dator/mobil. Hoppas att han inte varit klurig nog att fixa bort bevisning.
Exakt det jag med tror. I alla fall när det kommer till detta fall.

Kanske han var ute efter att våldta tioåringen, då kretsade ändå mycket kring våldtäkter av barn, fast även mindre inslag av döda kroppar.

Men jag tror han har utvecklats till något riktigt hemskt, ett monster som vi säkerligen aldrig har skådat här i Sverige.
Citera
2026-01-12, 16:09
Medlem
Citat:
Exakt det jag med tror. I alla fall när det kommer till detta fall.

Kanske han var ute efter att våldta tioåringen, då kretsade ändå mycket kring våldtäkter av barn, fast även mindre inslag av döda kroppar.

Men jag tror han har utvecklats till något riktigt hemskt, ett monster som vi säkerligen aldrig har skådat här i Sverige.

Det tror jag med att vi har en riktig monster med twisted mind.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in