2026-01-09, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xyzaao
Expressen påstår att det sitter en kamera på pumphuset som kan ha fångat händelseförloppet. Till detta påstående har Expressen bifogat följande bild:

https://static.bonniernews.se/images/c2/0a/c20a0b7c8b324da29c044cdc0155d396/annan/1920@90.jpg

Vilken idiot som helst kan väl se att det är ett skymningsrelä och inte en kamera??

Den som tvivlar kan googla på modellen Luna Time 129.

Kameran kan vara riktad ned mot Berga bollplan och Tällsätravägen där fynden gjordes. En skylt placerad under kameran slår fast att det rör sig om ”kameraövervakning med inspelning och larmcentral”.

Vart har du sett om det finns en kamera eller inte ? Google maps är gammalt foto på pumphuset som det står Securitas bevakning på!
Citera
2026-01-09, 20:34
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Nej, vad är det för insändare? Jag anser att människor som bevisligen är farliga för andra ska låsas in, om så hade gjorts i detta fall efter kidnappningen så skulle My levt idag.

Jag länkade till en insändare om just detta tema och där läkare diskuterar ämnet utifrån att många skyller morden i Boden och detta mord på psykiatrin;

https://www.dn.se/debatt/psykiatrin-kan-inte-forutse-mord-och-ska-inte-latsas-som-den-kan/
Citera
2026-01-09, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Nej men det skrivs att läkaren gjort denna bedömning i de länkar som ligger i tråden från undersökningen:

"Beräknande och ändamålsenligt agerande före, under och efter brottet"

Så god förmåga säger inte läkaren. Det var jag som gjorde.

Tack! Ja, jag kan ha felbedömt honom. Men det jag menar är att han fullt ut inte begriper vad det ena eller andra leder till. Att han inte är psykotiskt och förstår att saker får konsekvenser är tydligt, samt att han planerar är en sak. Jag tror helt enkelt inte att han förstår vissa grundläggande moraliska principer (som dom flesta av oss har).
Citera
2026-01-09, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Känner likadant. Skulle också vilja veta mer om hennes tid i Jehovas vittnen ute på Ekerö. Hur hamnade hon där?

Jag ser det som sannolikt att den maskade delen av farmors förhör till stor del handlar om mamman och hennes problematik.

Sannolikt har du rätt. Mamman kan vara en dubbelnatur och ha en personlighetsstörning. Jag skulle då gissa på kluster två och då främst något åt borderline hållet
Sådana kvinnor är inte de bästa mödrarna.
Citera
2026-01-09, 20:40
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roligtjej1
Hör bara på låten ”tip toe thru the tulips with me” när jag läser om Vilma/Robin. Det blir bara värre och värre. Vad är det frågan om? Känns som en skräckfilm med en extremt äcklig skräck-karaktär. HUR kan man dra den nitlotten att bli rent utsagt vidrig både på insidan OCH utsidan.
Han är pedofil OCH nekrofil, har försökt kidnappa ett barn, styckat en kvinna, är fascinerad av illaluktande dofter och ser samtidigt ut sådär. Han skulle kunna spela en mix av orcher och pennywise. Känns inte verkligt på något sätt

Jo sant men han (hon/det?) är också till stor del en produkt av dagens samhälle åtminstone vad gäller utseendet men sannolikt även mentalt. Han (hon/det?) utstrålar normlöshet, gränslöshet, perversitet och mentalsjukdom. Dvs allt det som premieras i dagens samhälle. Snubben/snubban ser så pass onormal ut så att han (hon/det?) kunde ha skickat in sitt ID foto till Allmänna Arvsfonden och utan vidare inkasserat miljonbelopp för varandes sexuell- kulturell- och etnisk minoritet. Jag skulle vilja gå så långt att påstå att det är nära nog exakt så här den globala vänster liberala eliten vill att en mönster medborgare ska se ut. Dvs som något gränslöst, mentalsjukt och utflippat taget direkt från en skräckfilm.

Mentalt då? Jo Ädelreformen i mitten av 90-talet slog psykvården i spillror. Förr satt personer som denna individ inspärrad på Säter, Sidsjön, Ulleråker, Långbro osv hela livet. Det fanns särskilda avdelningar för patienter med dessa sexuella perversioner och böjelser. Han skulle inte ha kommit ut efter kidnappningsförsöket av den 10 åriga flickan.

Även ur den aspekten ser vi hur dagens samhället ger honom fördelar istället. Han får byta namn och identitet hur han vill för att göra sig anonym. Den som varnar om att han bor i grannskapet blir dömd för förtal och får betala böter till honom. Hela samhällsapparaten är riggad för att sådana som denna individ ska få en bekväm räkmacka genom livet
Senast redigerad av bulletproofsoul 2026-01-09 kl. 20:58.
Citera
2026-01-09, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Exakt - en ung man löper betydligt större risk idag att utsättas för våld, dödligt våld och rån än en ung kvinna.
Brottet mot M* här är vidrigt med alla skrämmande detaljer. Men det är ett mycket ovanligt brott.
Betydligt vanligare att unga män rånas, skjuts, knivskärs eller till och med kidnappas.

Ja, brott likt tråden handlar om får givetvis stor uppmärksamhet, vilket skrämmer folk. Men som du skriver är dom lyckligtvis extremt ovanliga. Du tog upp mordstatistik, där män är överrepresenterade som offer. Ännu värre blir det när man tittar misshandel. Men ändå är det kvinnomisshandel och kvinnomord som får mest mediautrymme.
Citera
2026-01-09, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastelcloud
Efter att ha läst fupen från kidnappningen av 10åringen där de tömt hans digitala enheter och se all historik han haft online gör mig inte bara äcklad av att han kategoriserat, mappar och döpt filer så han kan hitta dem snabbt. Utan för att man ser även att han googlat artiklar och läst tråden på Flashback om hans egna brott. Flera gånger läst tråden på Flashback.

Vi alla som varit här och läst, tänkt och diskuterat i tråden sedan start kommer få en stor klump i magen när vi får se hans sökningar innan och efter mordet av My.. idag jobbar it-forensikerna djupare och förhoppningsvis kan vi även se eventuella inlägg eller så.

Finns inte en chans att han inte var tidig i tråden för att se hur snabbt vi reagerade och att han njutit av att ha ”lyckats” denna gång och får leva ut sin fantasi av att vara en av Sveriges styckmördare.

Hoppas han sitter och sliter av sitt fula hackade hår på häktet nu för att han inte får läsa, se eller höra hur stort fallet är och kan inte runka åt föraktet hela landet har för honom

Ville få ut mig detta för det blev extra verkligt när jag såg hur sjukt han döpt sina mappar, sparat skiten och inte bara tittat och klickat på länkar.
Jag hoppas bara att all möjlig liten lagring som skett på alla enheter hittas.

Finns det en chans att han skrivit i gruppen efter dådet?
Citera
2026-01-09, 20:54
Medlem
Citat:
Apropå allt snack om att låsa in folk på obestämd tid och att många gärna lägger skulden på psykiatrin för mordet i Boden och detta mord:

.https://www.dn.se/debatt/psykiatrin-kan-inte-forutse-mord-och-ska-inte-latsas-som-den-kan/

"Ett samhälle som låser in människor utifrån antaganden om framtida handlingar har tagit ett steg för långt. Den som vill ha fler frihetsberövanden på lösare grunder måste vara ärlig med att det är att tänja på rättsstatens principer. Ett politiskt vägval – inte ett medicinskt. Vårdens uppgift är att behandla sjukdom, inte att bära samhällets otrygghet. Psykiatrin ska stå på patientens sida, inte användas som ett redskap för att hantera vår kollektiva rädsla."

Då måste vi fråga oss varför vi har rättspsykiatrisk vård. Varför görs då riskbedömning på patienter som är föremål för denna vårdform. Och varför tillämpas särskild utskrivningsprövning som domstol prövar?
SVT har sänt "Släpp fångarne loss, det är vär" vid ett par tillfällen den senaste tiden. Är det månne ett politiskt budskap?😎😁
Citera
2026-01-09, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Kameran kan vara riktad ned mot Berga bollplan och Tällsätravägen där fynden gjordes. En skylt placerad under kameran slår fast att det rör sig om ”kameraövervakning med inspelning och larmcentral”.

Vart har du sett om det finns en kamera eller inte ? Google maps är gammalt foto på pumphuset som det står Securitas bevakning på!

Det kan finnas en kamera, men bilden som expressen lagt upp, som de menar visar övervakningskameran, visar ett skymningsrelä. Har du ens öppnat länken i mitt inlägg?
Senast redigerad av xyzaao 2026-01-09 kl. 20:58.
Citera
2026-01-09, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xyzaao
Det kan finnas en kamera, men bilden som expressen lagt upp, som de menar visar övervakningskameran, är ett skymningsrelä. Har du ens öppnat länken i mitt inlägg?

Exakt! Det finns en kamera men den syns ej på ex eller Google maps!

Självklart har jag det!
Citera
2026-01-09, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Kan inte minnas att jag har sett baksidan av Robins stuga på någon bild som gör det 100% säkert att det är just baksidan (alltså vänster sida om man tittar på dörren som leder in från altanen)

Kan du länka bild på alla fyra sidor?

Någon som bor nära stugan som kan åka och kika?
Citera
2026-01-09, 21:02
Medlem
Citat:
Apropå allt snack om att låsa in folk på obestämd tid och att många gärna lägger skulden på psykiatrin för mordet i Boden och detta mord:

.https://www.dn.se/debatt/psykiatrin-kan-inte-forutse-mord-och-ska-inte-latsas-som-den-kan/

"Ett samhälle som låser in människor utifrån antaganden om framtida handlingar har tagit ett steg för långt. Den som vill ha fler frihetsberövanden på lösare grunder måste vara ärlig med att det är att tänja på rättsstatens principer. Ett politiskt vägval – inte ett medicinskt. Vårdens uppgift är att behandla sjukdom, inte att bära samhällets otrygghet. Psykiatrin ska stå på patientens sida, inte användas som ett redskap för att hantera vår kollektiva rädsla."

"Psykiatrin möter dagligen hotfulla människor" står det i ingressen. Varför anmäls då inte dessa och lagförs? Ska människor som jobbar med andra människor finna sig att bli utsatta för hot?
Psykiatriker, socialarbetare, poliser och lärare ska alltså acceptera detta.....av någon outgrundlig anledning. Snacka om ett samhälle i förfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in