Citat:
Ursprungligen postat av
zoombo
Nä, jag håller inte med. Kan du själv komma på att du någon gång under 70- eller 80-talet (för du är nog så gammal) att man satt och käbblade och varnade i TV i timmar om "snökaoset"? I bästa fall kunde meteorologerna nämna i sina prognoser att det nog kommer att komma en del snö i morgon så man får ta det lite lugnt och räkna med vissa trafiksvårigheter, typ. Och då gjorde man det. Inga färgade varningar med olika skalsteg till höger och vänster. Jag kan köpa att det bör finnas ett varningssystem men då ska det vara något som
verkligen sticker ut från medianvädret. Eller är detta ett fenomen som beror på att informationsflödet är så mycket större idag, man kan ju varna på så många olika sätt idag jämfört med förr och då var även väderprognoserna betydligt osäkrare?
Men jag har en egen teori: på den tiden var det nästan alltid Norrland som fick mest snö under en hel vinter och att det föll flera dm under en dag som kunde vara vardag i Norrland utmanade inte i några större rubriker eller varningar "för så är det i Norrland" men nu när snömängderna verkar ha flyttat sig mot Svealand och även Götaland så behöver folk varnas. För dom är inte vana och förstår inte hur man ska agera.
Det förekom även då att man någonstans i landet fick exceptionellt med snö/nederbörd/vind etc ibland och sånt hade givetvis ett nyhetsvärde - även i varnande syfte men att trumpeta ut att nu är det minsann orange varning för att det snöat en dm är bara löjligt och överdrivet. Varningar blir menlösa om det inte finns något fog för dem, folk slutar lyssna.
Jag bor själv i ett orange område där det varnades för snökaos nyligen och jag jämställer snömängden på ca en dm kallsnö som kom då med ett vanligt simpelt snöfall som inte på något sätt utmärker sig mot andra. Det snöar på vintern och det har det alltid gjort. Move on. Kan man sen inte anpassa fart och fordon efter rådande väglag och körförhållanden utan att varningar också ska behöva utfärdas av myndigheterna kan man fundera på om dessa individer öht är mogna nog att inneha ett körkort. Som körkortsinnehavare och förare är man själv ansvarig för allt som händer bakom ratten och det inkluderar också att ta beslut om man är kompetent nog att hantera väglaget och om det är lämpligt att ge sig ut på vägarna under stökiga väderförhållanden.
Visst kan formen för att varna, ändrats över tid, för moden påverkar ju det mesta, liksom teknikens möjligheter.
Vad jag menade var att man alltid varnat för väder som enligt prognos ska bjuda på extra prövningar utöver det vanliga i trafiken etc.
Möjligen att det varnas lite mer och mer ”dramatiskt” på senare år, men det kan väl vara förståeligt sett till den ökade trafiktätheten etc?
Citat:
Ursprungligen postat av
zoombo
Igår var det dags igen. Både röd och orange varning efter bl a norrlandskusten och ja, inom det röda området har det varit rätt besvärligt verkar det som.
Riktigt besvärligt rentav.
Men det orangea då? Ja du, jag bor själv i det området och vi har fått exakt noll (0) mm nederbörd de sista 24 timmarna. Inte en snöflinga har det kommit! Är inte detta att skrämma upp folk i onödan så säg?

Ja du bor själv i det området, men bor du själv i hela området, eller kan det bo andra på andra ställen i området, och att de kan ha fått en skopa av prognosens väder…?
Det är inte märkligare än att tjejen bor dryga milen från mig, och det kan variera rejält i vädret mellan oss. Kan toksnöa på ena stället men inte det andra, eller regna, eller vara väsentliga tempskillnader eller olika vind, eller lika väder.
När man är ute och åker så händer de5 ju att man kör rätt in i ett regnväder, med mycket skarp gräns. Eller att snödjupet plötsligt stiger rejält på bara en km eller så.