2026-01-04, 02:57
Medlem
Vad är det frågan om med "orange" och "röd" varning om det ena och det andra för att det snöar lite?

Hur kan folk vara så talanglösa på vägarna, det är inte så svårt att anpassa hastighet och att ta sig fram med vettiga däck. Det kommer snö varje år men folk verkar inte förstå det. Hur kan det ske varje år?
Citera
2026-01-04, 03:01
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Randomcrap
Vad är det frågan om med "orange" och "röd" varning om det ena och det andra för att det snöar lite?

Hur kan folk vara så talanglösa på vägarna, det är inte så svårt att anpassa hastighet och att ta sig fram med vettiga däck. Det kommer snö varje år men folk verkar inte förstå det. Hur kan det ske varje år?

När man får rycka ut med bandvagnar så är nog inte "snöar lite" rätt ordval.
Citera
2026-01-04, 03:02
Medlem
franges avatar
Jag undrar det med. Orange varning är vad jag sett 10-20 centimeter nysnö. Vad i helvete?

Hur djävla sönderuckade är elbilsbögarna om de behöver aktiva varningar för 15 cm snö? För helvete - knappt två fucking decimeter - var det så många år sedan när det en normal vinter innebar snö till midjan när det snöade ordentligt?!? Utan att media behövde gå ut med varningar?

Vad är det för fel på folk idag? Varför har folk blivit sådana bögar på heltid?!?
Citera
2026-01-04, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Jag undrar det med. Orange varning är vad jag sett 10-20 centimeter nysnö. Vad i helvete?

Hur djävla sönderuckade är elbilsbögarna om de behöver aktiva varningar för 15 cm snö? För helvete - knappt två fucking decimeter - var det så många år sedan när det en normal vinter innebar snö till midjan när det snöade ordentligt?!? Utan att media behövde gå ut med varningar?

Vad är det för fel på folk idag? Varför har folk blivit sådana bögar på heltid?!?
Nu får du väl ändå ge dig... Snövarningarna har inte ett dugg med elbilar att göra! Och varningar för hård väderlek i TV och Radio har funnits hela vår livstid. Det vet du om du tänker efter...
Citera
2026-01-04, 03:12
Medlem
Citat:

Om snön går ÖVER däcken då...? Det har kommit en halvmeter här...
Citera
2026-01-04, 03:17
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Nu får du väl ändå ge dig... Snövarningarna har inte ett dugg med elbilar att göra! Och varningar för hård väderlek i TV och Radio har funnits hela vår livstid. Det vet du om du tänker efter...
Likt förbannat är det ju cuckarna i elbilar i Stockholm som varningarna är till för - knappast för norrlänningar som kör höjda Cheva Suburban med 6,2 liters diesel och 38cm markfrigång - eller hur?
Citera
2026-01-04, 03:20
Medlem
Citat:
Likt förbannat är det ju cuckarna i elbilar i Stockholm som varningarna är till för - knappast för norrlänningar som kör höjda Cheva Suburban med 6,2 liters diesel och 38cm markfrigång - eller hur?
Varningarna är till för där de utfärdas. Mig veterligen skiljer de inte på snödjupet för varningarna i olika delar av landet.
Citera
2026-01-04, 03:28
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Varningarna är till för där de utfärdas. Mig veterligen skiljer de inte på snödjupet för varningarna i olika delar av landet.
Och likt förbannat var orange varning för 10-20cm nysnö. Klarar du inte av 2dm nysnö så kan du definitivt parkera elbilen och lämna in körkortet hos närmsta psykoterapeut.
Citera
2026-01-04, 03:38
Medlem
Citat:
Och likt förbannat var orange varning för 10-20cm nysnö. Klarar du inte av 2dm nysnö så kan du definitivt parkera elbilen och lämna in körkortet hos närmsta psykoterapeut.
Återigen, det har inte ett smack med elbilar att göra! Det är den här typen av korkade fördomar som gör att jag envisas med att kalla er "elbilshatare"...
Citera
2026-01-04, 03:41
Medlem
Citat:

Det som skiljer idag mot för 15år sen är ju hur man snöröjer. Idag är det på beredskap medans för 15år sen så hade man betald beredskap på plats under vintern, så plogbilen kom ut snabbare och gjorde ett bättre jobb.

Jag vet inte riktigt hur du kan ha missat det på dessa år?
Det handlar inte om en enstaka elbilsförare som helt plötsligt blivit sämre på att köra bil.
Eftersom att plogningen idag uteblir i större utsträckning så fastnar oxå enstaka bilar i större utsträckning.

Och för 15år sen så stängde man inte av E4an när en bil fastnade, men det gör man idag.
Citera
2026-01-04, 04:07
Medlem
Citat:

Jag undrar om denna fråga mest var till för att provocera till sig en kvasidebatt. För att... olika kommuner verkar bekämpa snön på olika sätt. En del använder pengarna till snöröjning och vissa kommuner verkar strunta i det. Det beror också rätt mycket på vilken del av landet man bor, hur halt det blir och hur mycket trafik det är på vägarna.
Citera
2026-01-04, 05:12
Moderator
Gromguttens avatar
Bilar -> Trafik

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem