2026-01-05, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Har också reagerat på dessa "vargen kommer" varningar. Det är vinter. Då snöar det ibland och det har det alltid gjort så varför behövs denna upplysning? Visst, om det kommer att vräka ned en halvmeter på ett dygn så behöver kanske folk förberedas på att det kan bli stökigt och att inte snöröjarna och andra hinner med men att det snöar någon dm på ett dygn är väl bara helt normal vinter och inget som behöver taggas som "orange varning"?

Jag är själv uppväxt i snörika områden i Norrland och jag kan inte påminna mig att det under min uppväxt föll så mycket snö på kort tid att infrastrukturen havererade och skolorna fick stänga etc men det som verkar ha hänt är att de snömängder vi fick då numera mest faller över mellansverige och där måste kreti och pleti varnas med stora bokstäver.

Sen tror ju vissa att ju dyrare bil man har, desto bättre klarar den vinterförhållanden; "jag har ju anti-allt, 4WD och dyra vinterdäck och då ska det banne mig gå att hålla 110 på en stor väg, oavsett snörök, trafikintensitet och annat.". Då inträffar olyckor.
I Norrland sänkte vi hastigheten när det toksnöade och försökte inte ens köra om ifall sikten var obefintlig.

Ja, inte fan har det varit vare sig mycket snö eller särskilt kallt. Och inte har det blåst nåt mycket heller. Rena rama solsemestern alltihop. Det är allmän jävla dekadens och urartning och brist på tukt och disciplin som gör att folk gnäller så förbannat.

2 meter snö, full storm och -32. Då kan man börja ha vissa synpunkter. Om man ska ligga ute i bivack och bara har sur ved förstås.
Citera
2026-01-06, 08:44
Medlem
AIAdventurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Randomcrap
Vad är det frågan om med "orange" och "röd" varning om det ena och det andra för att det snöar lite?

Hur kan folk vara så talanglösa på vägarna, det är inte så svårt att anpassa hastighet och att ta sig fram med vettiga däck. Det kommer snö varje år men folk verkar inte förstå det. Hur kan det ske varje år?

Det minskar trafiken på vägnätet när det är dåligt väder och det är bra. Jag själv tittar på varningar innan jag ger mig ut i trafiken och om det varnas ger jag mig inte ut om jag inte måste.
Citera
2026-01-06, 09:10
Medlem
Jaha… ännu en klassisk gnälltråd med ”varför xxxxxxx” i rubriken, rätt tröttsamt att det ska gnällas och undras vaffö det ena än det andra, som oftast är bara vanlig vardagsmat, livet, business as usual….

Jag ser inga som helst fel med att det ges varningar om div ting i vardagen, som t ex vädervarningar.

Man får försöka att inte glömma att vi är många miljoner individer bara här i landet, och alla är inte kloner som har samma logik förstånd erfarenheter utbildning etc etc etc. Vi är alltså olika….

Det betyder att bara för att jag inte har några problem med en sak som vinterkörning, och egentligen inte behöver nån varning, så kan andra ha det. De kanske är färskare med körkort, eller kört för lite bil på vintern eller där det är vinterväglag.

Mycket bättre att varna (och det blir inte röda varningar för ”lite snö”….) så får folk mer chans att snappa upp det och förbereda sig. Den som tycker sig inte ha nån nytta av varningarna kan väl bara låta dem passera….

Men det hela handlar ju om säkerhet och då finns det två saker som är helt primära, nämligen att först vara kapabel att identifiera riskerna, och förstå konsekvenserna, och här är det mycket vanligt att se stora variationer och brister hos folk. De har ofta dålig fantasi och är aningslösa.
Sen gäller det att förstå hur man kan/ska kontrollera riskerna, så att man slipper uppleva konsekvenserna, för då är det för sent….

Att det kan bli eländigt väder och väglag på vintern förstår nog de flesta, men hur illa eller när, och var, det är inte lika lätt att veta. Så det kan vara bra att t ex höra på radion på jobbet att det vankas elände i trafiken, så man är lite mer förberedd på det när man ska köra hem senare.

Det babblas säkert nånstans i denna tråd om att folk från vissa ställen kör dåligt, och från andra ställen vet hur man kör på vintern, ja det gamla vanliga självgoda närmast rasistiska tramset.
Fakta är att det sker trafikolyckor även i Norrland, med inhemska norrlänningar etc. De kör av vägen, kör fast, krockar de med. Och det är inget som säger att t ex folk från Hufvudstaden alltid skulle vara sämre förare på vintern.

Bättre att vi alla jobbar för trafiksäkerheten (och verkligen förstår vad det är och innebär…) oavsett årstider etc, än att peka finger och klanka på allt möjligt.

Sen är det ju så att ingen är felfri eller immun mot att kunna råka illa ut i t ex trafiken, ev egna misstag eller andras. Så varningar är viktiga, och bättre att varna än att låta bli. En enkel varning av omtänksamhet, om än för nåt som kanske kan te sig banalt, kan ju rädda någon från problem eller elände
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-01-06 kl. 09:51.
Citera
2026-01-06, 10:36
Medlem
Radikalexorcists avatar
De enda gånger meteorologer lyckas pricka in sina väderleksrapporter är när det gäller snö, det ska vi vara glada över. Resten av årets väder går aldrig in.
Citera
2026-01-06, 12:17
Medlem
SmarterThanYous avatar
Vädret och ljusförhållanden är typ avgörande för all bilkörning så det är bra att de är tydliga med det.

I synnerhet eftersom vi har mycket EU-utbildade förare som arbetar i Stockholm och som inte fattar väglag som det svenska ordentligt.
Citera
2026-01-06, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radikalexorcist
De enda gånger meteorologer lyckas pricka in sina väderleksrapporter är när det gäller snö, det ska vi vara glada över. Resten av årets väder går aldrig in.

Eh.. jo, de meteorologiska prognoserna ligger generellt sett bra med hur vädret sen blir.
Citera
2026-01-06, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmarterThanYou
Vädret och ljusförhållanden är typ avgörande för all bilkörning så det är bra att de är tydliga med det.

I synnerhet eftersom vi har mycket EU-utbildade förare som arbetar i Stockholm och som inte fattar väglag som det svenska ordentligt.

Det ska dock påminnas att det är väldigt vanligt att folk tror vinterväglag bara finns här i Norden, och nye nere i Europa. Det visar bara att folk har dålig koll…
Det finns gott om områden nere i Europa som har liknande vinterväglag som vi har här uppe i Norden.
Citera
2026-01-06, 18:28
Medlem
Radikalexorcists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Eh.. jo, de meteorologiska prognoserna ligger generellt sett bra med hur vädret sen blir.
Det håller jag inte med om. Trots att vi idag har mer avancerade instrument för att kunna förutspå väder så är prognoserna under speciellt sommar riktigt dåliga.
Citera
2026-01-06, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radikalexorcist
Det håller jag inte med om. Trots att vi idag har mer avancerade instrument för att kunna förutspå väder så är prognoserna under speciellt sommar riktigt dåliga.

Och det grundar du på seriösa jämförelser med fakta? Hur stora områden har du kontrollerat och jämfört…? Vilka avvikelser kan anses acceptabla eller inte mellan prognos och vad det sen blev…?

Jag tror faktiskt att du helt enkelt inte förstår ämnet riktigt, utan mest tycker….?

Varför skulle då företag lita på väderprognoser, och t o m betala extra för att få mer frekventa prognoser för att de har projekt som är väderkänsliga?

Jag har viss erfarenhet av detta från mitt liv på oljeplattformar, där vi ofta är extremt väderkänsliga och behöver kunna planera t ex tunga lyft utifrån kommande väder etc. Och min erfarenhet är att prognoserna generellt sett stämmer bra.

Men du kanske förväntar dig att man ska träffa rätt på sekundmetern i vind, på mm i nederbörd etc etc…. och om de inte gör det på din tomt så är det galet fel? Men det kanske stämmer några km från dig…?
Citera
2026-01-08, 13:56
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jaha… ännu en klassisk gnälltråd med ”varför xxxxxxx” i rubriken, rätt tröttsamt att det ska gnällas och undras vaffö det ena än det andra, som oftast är bara vanlig vardagsmat, livet, business as usual….

Jag ser inga som helst fel med att det ges varningar om div ting i vardagen, som t ex vädervarningar.

Man får försöka att inte glömma att vi är många miljoner individer bara här i landet, och alla är inte kloner som har samma logik förstånd erfarenheter utbildning etc etc etc. Vi är alltså olika….

Det betyder att bara för att jag inte har några problem med en sak som vinterkörning, och egentligen inte behöver nån varning, så kan andra ha det. De kanske är färskare med körkort, eller kört för lite bil på vintern eller där det är vinterväglag.

Mycket bättre att varna (och det blir inte röda varningar för ”lite snö”….) så får folk mer chans att snappa upp det och förbereda sig. Den som tycker sig inte ha nån nytta av varningarna kan väl bara låta dem passera….

Men det hela handlar ju om säkerhet och då finns det två saker som är helt primära, nämligen att först vara kapabel att identifiera riskerna, och förstå konsekvenserna, och här är det mycket vanligt att se stora variationer och brister hos folk. De har ofta dålig fantasi och är aningslösa.
Sen gäller det att förstå hur man kan/ska kontrollera riskerna, så att man slipper uppleva konsekvenserna, för då är det för sent….

Att det kan bli eländigt väder och väglag på vintern förstår nog de flesta, men hur illa eller när, och var, det är inte lika lätt att veta. Så det kan vara bra att t ex höra på radion på jobbet att det vankas elände i trafiken, så man är lite mer förberedd på det när man ska köra hem senare.

Det babblas säkert nånstans i denna tråd om att folk från vissa ställen kör dåligt, och från andra ställen vet hur man kör på vintern, ja det gamla vanliga självgoda närmast rasistiska tramset.
Fakta är att det sker trafikolyckor även i Norrland, med inhemska norrlänningar etc. De kör av vägen, kör fast, krockar de med. Och det är inget som säger att t ex folk från Hufvudstaden alltid skulle vara sämre förare på vintern.

Bättre att vi alla jobbar för trafiksäkerheten (och verkligen förstår vad det är och innebär…) oavsett årstider etc, än att peka finger och klanka på allt möjligt.

Sen är det ju så att ingen är felfri eller immun mot att kunna råka illa ut i t ex trafiken, ev egna misstag eller andras. Så varningar är viktiga, och bättre att varna än att låta bli. En enkel varning av omtänksamhet, om än för nåt som kanske kan te sig banalt, kan ju rädda någon från problem eller elände

Nä, jag håller inte med. Kan du själv komma på att du någon gång under 70- eller 80-talet (för du är nog så gammal) att man satt och käbblade och varnade i TV i timmar om "snökaoset"? I bästa fall kunde meteorologerna nämna i sina prognoser att det nog kommer att komma en del snö i morgon så man får ta det lite lugnt och räkna med vissa trafiksvårigheter, typ. Och då gjorde man det. Inga färgade varningar med olika skalsteg till höger och vänster. Jag kan köpa att det bör finnas ett varningssystem men då ska det vara något som verkligen sticker ut från medianvädret. Eller är detta ett fenomen som beror på att informationsflödet är så mycket större idag, man kan ju varna på så många olika sätt idag jämfört med förr och då var även väderprognoserna betydligt osäkrare?

Men jag har en egen teori: på den tiden var det nästan alltid Norrland som fick mest snö under en hel vinter och att det föll flera dm under en dag som kunde vara vardag i Norrland utmanade inte i några större rubriker eller varningar "för så är det i Norrland" men nu när snömängderna verkar ha flyttat sig mot Svealand och även Götaland så behöver folk varnas. För dom är inte vana och förstår inte hur man ska agera.

Det förekom även då att man någonstans i landet fick exceptionellt med snö/nederbörd/vind etc ibland och sånt hade givetvis ett nyhetsvärde - även i varnande syfte men att trumpeta ut att nu är det minsann orange varning för att det snöat en dm är bara löjligt och överdrivet. Varningar blir menlösa om det inte finns något fog för dem, folk slutar lyssna.
Jag bor själv i ett orange område där det varnades för snökaos nyligen och jag jämställer snömängden på ca en dm kallsnö som kom då med ett vanligt simpelt snöfall som inte på något sätt utmärker sig mot andra. Det snöar på vintern och det har det alltid gjort. Move on. Kan man sen inte anpassa fart och fordon efter rådande väglag och körförhållanden utan att varningar också ska behöva utfärdas av myndigheterna kan man fundera på om dessa individer öht är mogna nog att inneha ett körkort. Som körkortsinnehavare och förare är man själv ansvarig för allt som händer bakom ratten och det inkluderar också att ta beslut om man är kompetent nog att hantera väglaget och om det är lämpligt att ge sig ut på vägarna under stökiga väderförhållanden.
Citera
2026-01-09, 15:56
Medlem
zoombos avatar
Igår var det dags igen. Både röd och orange varning efter bl a norrlandskusten och ja, inom det röda området har det varit rätt besvärligt verkar det som. Riktigt besvärligt rentav.

Men det orangea då? Ja du, jag bor själv i det området och vi har fått exakt noll (0) mm nederbörd de sista 24 timmarna. Inte en snöflinga har det kommit! Är inte detta att skrämma upp folk i onödan så säg?
Citera
2026-01-09, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Jag undrar det med. Orange varning är vad jag sett 10-20 centimeter nysnö. Vad i helvete?

Hur djävla sönderuckade är elbilsbögarna om de behöver aktiva varningar för 15 cm snö? För helvete - knappt två fucking decimeter - var det så många år sedan när det en normal vinter innebar snö till midjan när det snöade ordentligt?!? Utan att media behövde gå ut med varningar?

Vad är det för fel på folk idag? Varför har folk blivit sådana bögar på heltid?!?

Visa gärna hur många elbilar det är som ligger i diket kontra små sketna gamla Renaults?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in