Citat:
Ursprungligen postat av
gladihatten
Tänk på alla de uppgifter människor utför i fabriker världen över. Använda verktyg som skruvdragare, symaskin, skiftnyckel mm. Sen kollar du på Atlas händer och funderar på hur lätt/svårt du skulle ha att utföra de uppgifterna om dina händer byttes ut mot Atlas. Och fundera på om du haft större fördel av att kunna rotera din höft 180 grader, än att behålla dina nuvarande händer.
Atlas är en cool robot absolut och kan säkert fylla vissa funktioner på fabriker. Allt som inte behöver någon form av finmotorik. Men Optimus kommer ju kunna göra de sakerna också, plus allt det som kräver finmotorik. Att då vara lite långsammare på att t.ex rotera sin kropp är en droppe i havet i sammanhanget.
Om det visar sig att en roterande höft är bättre för industriell produktion kommer Tesla ha den lösningen också i en produkt för industriell produktion. Om det visar sig att finmototorik och taktil förmåga är key så kommer BD också att ha det i sina produkter.
Jag tror BD har 100% fokus på industriell förmåga och de har även andra händer än trefingerklon.
Tesla och Figure verkar ha skiftat en hel del fokus mot hem och offentlig miljö.
En reflektion jag gjort baserat på visuellt materiel är att BD är den enda roboten som ser ut att vara en heavy duty workhorse som klarar lite hårda tag över tid också. Alla andra (Figure, Optimus och samtliga kineser) ser ut som saker som inte håller över tid i tuff miljö.
Nu är det nog ingen större sak att ta fram en separat produkt som heter Optimus Rough eller Figure Tough som kostar extra pga dyrare materielvar så det jag skriver är inte för att basha alla utom BD, det är bara en reflektion att jag ser just nu att de verkar ha valt lite olika inriktningar.
Finns säkert plats för alla dessa aktörer precis som att en Nissan Micra uppfyller vissa kunders behov och en Ford F150 andra kunders behov.