2026-01-09, 15:53
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jag kanske inte skall be dig sluta ljuga, för det finns ju en chans att du faktiskt tror på dyngan du skriver.
Har du fått en förhandstitt på Optimus Gen3? Kan du dela med dig av det senaste som ingen annan i världen fått se förutom du?

Vaporware. Fake it til you make it som Kekkius devis är. Nej Tesla är inte ledande. En "hand"full utvecklare ligger långt före tesla.

Ett exempel bland ett 20tal bolag som utvecklar händer. Tesla är en liten spelare i mängden bland många. Nej Tesla har ingenting i pipelinen som är revolutionerande

https://youtu.be/LXVV-oErD8s
Senast redigerad av raskens 2026-01-09 kl. 16:37.
Citera
2026-01-09, 15:55
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Vaporware. Fake it til you make it som Kekkius devis är. Nej Tesla är inte ledande. En "hand"full utvecklare ligger långt före tesla.

Om det får dig att må bättre att tro det så kör hårt.
Citera
2026-01-09, 17:21
Medlem
otellos avatar
Uhoh
Citat:
Tesla sales in China Fell again in 2025

2023 947,742 sales
2024 916,860
2025 851,731
Citera
2026-01-09, 18:02
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Uhoh

Men snart ska vaporware i form av fantasirobotar från tesla dominera världen så Teslasekten bryr sig inte om kollapsad bilförsäljning.

Nästs år har Kekkius kommit på nått nytt buzzword som ska frälsa världen.
Citera
2026-01-09, 18:10
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Men snart ska vaporware i form av fantasirobotar från tesla dominera världen så Teslasekten bryr sig inte om kollapsad bilförsäljning.

Nästs år har Kekkius kommit på nått nytt buzzword som ska frälsa världen.
Ja haha. Såg du att xAI förlorade ytterligare några miljarder dollar föregående kvartal? Härligt att se.
Citera
2026-01-09, 18:29
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Hur många arbetsplatser är så farliga för människor att det behövs ett så stryktåligt skal att det klarar av att bli påkört av en bil?

Gör dig inte dummare än vad du redan är mongot. Du förstår innebörden av heavy duty och dess roll i industrin. Vet du: Du kanske kan plinga på på ABB eller Kuka och föreslå att deras robotar ska göras i plast i stället för cast iron och aluminiumlegeringar. Sen kan du ju övertyga dem om det genom dräpar-argumentet att de aldrig kommer bli påkörda.

Både Tesla, Figure och Kineserna tar en kortare väg genom att hålla ned vikt. Det finns INGET fel i detta om man samtidigt också fokuserar på hem och offentlig miljö. Då är det snarare den enda vägen och det rätta vägen!!

Mitt inlägg var inte ens en tesla-bash men du behövde springa hem till mutter och bölen och fråga efter motargument i alla fall. Sjukt stört.

Det är nu du ska kämpa mot väderkvarnar och förklara att en lättvikts Tesla Optimus på 125lb är precis lika bra och tålig som en BD Atlas på 200lb i industrin eftersom BD bara är så tröga att de inte fattat att de kan använda mindre motorer, tunnare gods och plast.

Att jag inte ens argumenterar mot tesla utan bara antyder att designvalen antagligen är baserade på strategisk inriktning och att Tesla säkert kommer med en mer tung Optimus för industrin går dig helt förbi.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2026-01-09 kl. 18:42.
Citera
2026-01-09, 18:51
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Tesla sold 93,843 cars in China in December.

This is +13.2% year-over-year and +31.2% quarter-over-quarter compared to September. This is by far the best month ever and leading to the second best quarter ever.

https://x.com/piloly/status/2009545232019300479?s=20

Tröttsamt att trollen skall in med sina lögner här hela tiden.
Citera
2026-01-09, 18:53
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Gör dig inte dummare än vad du redan är mongot. Du förstår innebörden av heavy duty och dess roll i industrin. Vet du: Du kanske kan plinga på på ABB eller Kuka och föreslå att deras robotar ska göras i plast i stället för cast iron och aluminiumlegeringar. Sen kan du ju övertyga dem om det genom dräpar-argumentet att de aldrig kommer bli påkörda.

Både Tesla, Figure och Kineserna tar en kortare väg genom att hålla ned vikt. Det finns INGET fel i detta om man samtidigt också fokuserar på hem och offentlig miljö. Då är det snarare den enda vägen och det rätta vägen!!

Mitt inlägg var inte ens en tesla-bash men du behövde springa hem till mutter och bölen och fråga efter motargument i alla fall. Sjukt stört.

Det är nu du ska kämpa mot väderkvarnar och förklara att en lättvikts Tesla Optimus på 125lb är precis lika bra och tålig som en BD Atlas på 200lb i industrin eftersom BD bara är så tröga att de inte fattat att de kan använda mindre motorer, tunnare gods och plast.

Att jag inte ens argumenterar mot tesla utan bara antyder att designvalen antagligen är baserade på strategisk inriktning och att Tesla säkert kommer med en mer tung Optimus för industrin går dig helt förbi.

Jag formulerade mig så för att på ett lite artigare sätt än vad du gjorde säga att du inte skulle göra dig dummare än vad du är. Du har fått betydligt fler taggar utåt efter att jag påpekat saker du sagt nu som inte varit särskilt klyftiga. Det finns en anledning till att industrirobotar har avgränsade zoner och är konstruerade på det sätt de är. En robot som skall röra sig i en arbetsmiljö bland andra människor bör ha en så lätt vikt som möjligt ur en säkerhetssynpunkt, samt att det är energieffektivt. Det som spelar roll rent mekaniskt är kvalitet, precision och hållbarhet på ställdon. Boston Dynamics robot skulle lämpa sig bättre för särskilda uppgifter, men de demonstrerar dem i fabriksmiljö. Bättre att demonstrera dem i militärt syfte då.
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2026-01-09 kl. 18:58.
Citera
2026-01-09, 19:02
Avslutad
Passade på och fylla på mitt innehav i Tesla under den korta dippen, nu är vi uppe igen och kör vidare. Kommer bli mycket spännande att se hur Tesla kommer att samköras med Space X när Space X väl lanserats på börsen (och som jag kommer att positionera mig i direkt). Space X räknar med 1000 st launches per år. Kommer alltså bli enorma mängder datacenter i rymden (som inte kommer att kunna administreras/beskattas av någon nationalstat på jorden).

Space X är inte ensamma utan även Starcloud, Lonestar, Madari Space och Aetherflux konkurrerar.

Otroligt spännande.
Citera
2026-01-09, 19:04
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Jag formulerade mig så för att på ett lite artigare sätt än vad du gjorde säga att du inte skulle göra dig dummare än vad du är. Du har fått betydligt fler taggar utåt efter att jag påpekat saker du sagt nu som inte varit särskilt klyftiga. Det finns en anledning till att industrirobotar har avgränsade zoner och är konstruerade på det sätt de är. En robot som skall röra sig i en arbetsmiljö bland andra människor bör ha en så lätt vikt som möjligt ur en säkerhetssynpunkt, samt att det är energieffektivt. Det som spelar roll rent mekaniskt är kvalitet, precision och hållbarhet på ställdon. Boston Dynamics robot skulle lämpa sig bättre för särskilda uppgifter, men de demonstrerar dem i fabriksmiljö. Bättre att demonstrera dem i militärt syfte då.

Hur påverkar en rörelses inbromsning:
lätta actuators och lätt materiel vs starkare och tyngre gods?

Hur påverkar 25 000 sådana rörelser per månad:
Citera
2026-01-09, 19:20
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Hur påverkar en rörelses inbromsning:

Hur påverkar 25 000 sådana rörelser per månad:

Vet du vad Teslas ställdon väger? Dela gärna med dig av sådan info.
Citera
2026-01-09, 19:47
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Vet du vad Teslas ställdon väger? Dela gärna med dig av sådan info.

Du svarade inte på frågan. Svara du först så svarar jag sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in