2026-01-08, 09:53
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Från en skala till 1-10, hur långt före Tesla tycker du BD är på dessa punkter?
1. AI
2. Fingerfärdighet
3. Skalbarhet och inlärning
4. Tillverkningskostnad
5. Vertikal integration / tillverkning av komponenter

Och till sist, hur vet du detta? Har du fått en förhandstitt på Optimus Gen 3? Tror du Tesla är helt transparenta när de inte är i det minsta behov av att ta in kapital för utveckling?
Kan inte uttala mig om BDs AI men Optimus verkar ha en extremt lång väg att gå på det området. Allt den gör är fortfarande styrt med joystick. BD hävdar att Atlas är självgående ganska långt.
Designen på Atlas är överlägsen, det tror jag de flesta håller med om. 360grader rörliga leder och "fingrar" som kan justeras för diverse olika upplägg.

Skalbarheten borde vara på samma nivå eller bättre än Tesla med tanke på att man har Hyundai i ryggen. Hyundai är ett större företag än Tesla, dom omsätter mera, säljer flera bilar och har längre erfarenhet.

Tillverkningskostnaden i eventuell massproduktion är antagligen ganska lika. Kanske lite billigare för Optimus då Musk har för vana att alltid försöka ta genvägar och använda dom sämsta och billigaste lösningarna.

Teslas R&D ligger nästan på noll då man jämför med andra företag inom AI och robotar så jag har inga större förhoppningar på nån Optimus Gen 3.
Citera
2026-01-08, 10:10
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Men Tesla är ett krympande bolag med ett havererat varumärke, och en årlig utspädning på 3.6% (ej inräknat den löjliga bonus som betalas till världens mest hatade man).

Det här säger lite mer om din personliga inställning i stället för att fokusera på själva aktien. Ditt personliga hat till Tesla och Musk är så pass stort, att du inte vill ta in informationen. Du kör ett race där ditt enda syfte är sprida hat och dynga.

Men det är kul att du tycker Musk är världens mest hatade man vilket han inte är. Men det är ju lika troligt som du för 8 månader sa och framåt att aktien kommer åka ner under 20$.

Du framstår inte någon person med några studieskulder för vara snäll

Så skönt att vi har Musk och Trump tycker jag. Det är Entreprenörer och ledare i den högre skolan
Citera
2026-01-08, 10:29
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Kan inte uttala mig om BDs AI men Optimus verkar ha en extremt lång väg att gå på det området. Allt den gör är fortfarande styrt med joystick. BD hävdar att Atlas är självgående ganska långt.
Designen på Atlas är överlägsen, det tror jag de flesta håller med om. 360grader rörliga leder och "fingrar" som kan justeras för diverse olika upplägg.

Skalbarheten borde vara på samma nivå eller bättre än Tesla med tanke på att man har Huyndai i ryggen. Hyundai är ett större företag än Tesla, dom omsätter mera, säljer flera bilar och har längre erfarenhet.

Tillverkningskostnaden i eventuell massproduktion är antagligen ganska lika. Kanske lite billigare för Optimus då Musk har för vana att alltid försöka ta genvägar och använda dom sämsta och billigaste lösningarna.

Teslas R&D ligger nästan på noll då man jämför med andra företag inom AI och robotar så jag har inga större förhoppningar på nån Optimus Gen 3.

Långt ifrån allt Optimus gör är teleoperation och jag tror du behöver kolla på hela reportaget om Atlas från 60 minutes.
Med skalbarhet så menar jag hur skalbar själva inlärningen av olika arbetsuppgifter är, och det är starkt förankrat i AI-delen. Tesla leder på real world AI, och har byggt upp en ganska gedigen verktygslåda när det gäller att vidareutveckla detta. R&D säger egentligen ingenting, men hur stor R&D har BD jämfört med Tesla när det gäller just Optimus? Eftersom du vet denna siffra?

Hur kommer det sig att flertalet experter istället tycker att Tesla ligger före BD inom vissa nyckelområden i humanoid robotutveckling, särskilt när det gäller praktisk tillämpning, skalbarhet och AI-integration? Om det nu är så solklart att Tesla ligger många år efter och har lång väg att gå när det gäller AI-delen?

Experter som:
Brian D. Colwell (Robotics-analytiker och skribent.)
Dr. Scott Walter (Doktor i maskinteknik)
Jeff Lutz (expert inom supply chain och tillverkning)

Vad har du för meriter som trumfar deras?

Jag tycker det Boston Dynamics gör är underbart och jag vill att utvecklingen pushas framåt av flera aktörer. Marknaden kommer förbli omättad lång tid framöver även om flera aktörer lyckas bra, men jag tror du har missuppfattat indikatorerna som tyder på ledning, och underskattar komplexiteten i vad som krävs för att framgångsrikt producera en humanoid robot som är användbar i flera yrkesområden.
Citera
2026-01-08, 10:42
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Det här säger lite mer om din personliga inställning i stället för att fokusera på själva aktien. Ditt personliga hat till Tesla och Musk är så pass stort, att du inte vill ta in informationen. Du kör ett race där ditt enda syfte är sprida hat och dynga.

Men det är kul att du tycker Musk är världens mest hatade man vilket han inte är. Men det är ju lika troligt som du för 8 månader sa och framåt att aktien kommer åka ner under 20$.

Så skönt att vi har Musk och Trump tycker jag. Det är Entreprenörer och ledare i den högre skolan

Det är egentligen inte att politiska aktivister vägrar ta in information, de är för upptagna av sin personliga agenda att forma andras uppfattning, så de inte känner sig ensamma i sitt hat. Dock får det motsatt effekt då beteendet är så transparent att folk får lite avsmak för att dela åsikter med denna typen av människor, och börjar tänka om. Man vill ju sällan vara i ett sällskap med så obstinata och trångsynta människor.

Det är kul när det ramlar in mer normala och vettiga människor här och delar med sig. Oftast så kommer människor bara in på forum när de är bittra och arga i syfte att ventilera och dra ner nivån tills den är lika skit som de själva känner sig. Folk som är nöjda och positiva är inte i närheten så aktiva som negativa människor. Där tycker jag att vi bär lite av ett ansvar, annars ger det ett skevt perspektiv för passiva läsare.
Citera
2026-01-08, 13:48
Medlem
raskenss avatar
Tesla kanske får uppleva ett nokia-moment framöver. Precis alla hylladeNokia med deras överlägsna teknologi och dominans. I dag är Nokia en muslort.

Kan vara ett genidrag för Nvidia att skänka mjukvaran gratis till alla om vill då dom ändå kommer tjäna storkovan på processorer.

Tesla har i omgångar försökt sälja in deras teknologi till andra men intresset är iskallt.

Att Nvidia hyllar Tesla är spel för gallerierna.

Nu kommer inte Fordonsautomation att vara nånting som kommer förändra våra köpbeteenden ändå för överskådlig framtid. Teslas tro att det kommer bli ett plötsligt smartphone moment ala Appel kommer aldrig inträffa.

Det kommer snarare bli som när katalyatorer introducerades. Alla har det i dag men igenting som nån egentligen bryr sig om.
Citera
2026-01-08, 13:52
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Krympande bolag brukar ha sjunkande omsättning och EPS, inte stigande som Tesla har.
Nej lol, inflation och dylikt gör sitt. Tesla krymper, försäljningen bokstavligen kollapsar.
Citera
2026-01-08, 13:56
Medlem
otellos avatar
Citat:

Vilken information syftar du på? Att försäljningen sjunkit 60% YoY här hemma i Sverige, samtidigt som EV-sektorn vuxit?

Aktien ska ner under $20, kommer du vara kvar som bagholder eller säljer du på toppen?

Jag är utbildad och praktiserande ingenjör, tyvärr dras jag med studieskulder. Hurså?

Föga förvånande är du ett fan av både Musk och Trump, två vedervärdiga människor som jobbar hårt för att försvaga och skada ditt hemland (och resten av Europa för den delen).
Citera
2026-01-08, 14:24
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Vilken information syftar du på? Att försäljningen sjunkit 60% YoY här hemma i Sverige, samtidigt som EV-sektorn vuxit?

Aktien ska ner under $20, kommer du vara kvar som bagholder eller säljer du på toppen?

Jag är utbildad och praktiserande ingenjör, tyvärr dras jag med studieskulder. Hurså?

Föga förvånande är du ett fan av både Musk och Trump, två vedervärdiga människor som jobbar hårt för att försvaga och skada ditt hemland (och resten av Europa för den delen).

Mitt ditt resonemang så är eller kan du knappast vara ingenjör. Vi pratar aktiekursen. Ingen nämnt att försäljningen sjunkit 60% vilket inte är så konstigt med tanke på framgångarna före samt att vi haft pandemin och även tullavgifter mm.
Likförbannat håller sig aktien stark vilket visar att det gått upp med 200$ trots dina 500 hatinlägg i denna tråd om att aktien går eller gått ner under 20$

Du har ju pointerat redan för ca 1 år sedan att redan under året skulle raset komma och det har du skrivit varje månad men ändå har det gått uppåt. Säger det inget om din okunskap och dumhet i denna tråd? (svara inte för du är nog den enda som inte förstår)

Jag har strax under 1500st aktier och jag tycker man kan vara lugn i båten. Egentligen helt jävla ointresserad och diskutera mina investeringar och vad jag satsar och tror. Men får vara glad att jag inte lyssnat på dig än så länge. Men samtidigt så har jag satt en nedre gräns i fall du undrar men jag sitter lugn i båten. Tror även Tesla kan få ett mycket bättre 2026.

Men i det här fallet anser jag mer eller mindre att du förstår tråden med din personliga hat, din okunskap samt din förmåga att inte se hur fan en person kan göra bort sig så mycket som du gör.
Du låter som en papegoja som kan 4-5 ord och fortsätter spamma en massa skit.
Jag tycker trådar här på FB ska vara kunna diskuteras och språket ska vara tufft och man behöver inte tycka lika. Har inga problem med folk som tjafsar mellan varandra.

Men när det en person fortsätter köra ett jävla race själv och ha 100000% fel om allt så blir jävligt svårt att hålla käften. Det blir så sjukt så man förbannad att någon kan vara så dum.

Du kallar de för mest hatade(ej någon fakta) samtidigt du sprider felaktig fakta.
Trump folkvald av folket och fortfarande president.
Musk en av det bästa entreprenörer som funnits och fortfarande utvecklar en massa nya saker skapar mängder av arbetstillfällen världen över.

Men nu är väl det så att du anser veta bättre och du företräder världen alla åsikter så vi får väl rätta oss efter det va?
Citera
2026-01-08, 14:33
Medlem
otellos avatar
Citat:
Mitt ditt resonemang så är eller kan du knappast vara ingenjör. Vi pratar aktiekursen. Ingen nämnt att försäljningen sjunkit 60% vilket inte är så konstigt med tanke på framgångarna före samt att vi haft pandemin och även tullavgifter mm.
Likförbannat håller sig aktien stark vilket visar att det gått upp med 200$ trots dina 500 hatinlägg i denna tråd om att aktien går eller gått ner under 20$

Du har ju pointerat redan för ca 1 år sedan att redan under året skulle raset komma och det har du skrivit varje månad men ändå har det gått uppåt. Säger det inget om din okunskap och dumhet i denna tråd? (svara inte för du är nog den enda som inte förstår)

Jag har strax under 1500st aktier och jag tycker man kan vara lugn i båten. Egentligen helt jävla ointresserad och diskutera mina investeringar och vad jag satsar och tror. Men får vara glad att jag inte lyssnat på dig än så länge. Men samtidigt så har jag satt en nedre gräns i fall du undrar men jag sitter lugn i båten. Tror även Tesla kan få ett mycket bättre 2026.

Men i det här fallet anser jag mer eller mindre att du förstår tråden med din personliga hat, din okunskap samt din förmåga att inte se hur fan en person kan göra bort sig så mycket som du gör.
Du låter som en papegoja som kan 4-5 ord och fortsätter spamma en massa skit.
Jag tycker trådar här på FB ska vara kunna diskuteras och språket ska vara tufft och man behöver inte tycka lika. Har inga problem med folk som tjafsar mellan varandra.

Men när det en person fortsätter köra ett jävla race själv och ha 100000% fel om allt så blir jävligt svårt att hålla käften. Det blir så sjukt så man förbannad att någon kan vara så dum.

Du kallar de för mest hatade(ej någon fakta) samtidigt du sprider felaktig fakta.
Trump folkvald av folket och fortfarande president.
Musk en av det bästa entreprenörer som funnits och fortfarande utvecklar en massa nya saker skapar mängder av arbetstillfällen världen över.

Men nu är väl det så att du anser veta bättre och du företräder världen alla åsikter så vi får väl rätta oss efter det va?
Inte många rätt där.

Om du verkligen sitter på 1500 aktier så bör du sälja nu när kursen är tillbaka på 2021-nivåer.

Till skillnad från dig så läser jag kvartalsrapporter och analyserar världsläget. Tesla har nu betydligt sämre fundamenta jämfört med 2021.

Tesla är en bubbla likt Enron på steroider. Det fundamentala värdet är typ $7/aktie, så jo, vi ska ner under $20.
Citera
2026-01-08, 23:49
Medlem
raskenss avatar
Citat:
En lågoddsare, som sagt. Hade rollerna varit omvända så hade Trump, Musk och hela MAGA-ensemblen helgonförklarat föraren och yrkat på dödsstraff för skytten. Måtte demokraterna vinna midterms så det blir lite ordning där borta.

Ska bli spännande läsa hur medlemmarna i Teslasekten kommer försvara precis alla avgrundsdjupt ryggradslösa och fascistiska uttalandena Elon Musk än gör. Det är skrämmande ur lågt Teslas CEO kan sjunka men dom gör det i desperation att med alla medel upprätthålla kursen och luftslottet. Sen finns det säkert en hel del i Teslakyrkans som får en kick av att trycka ner svaga människor.
Citera
2026-01-09, 00:14
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ska bli spännande läsa hur medlemmarna i Teslasekten kommer försvara precis alla avgrundsdjupt ryggradslösa och fascistiska uttalandena Elon Musk än gör. Det är skrämmande ur lågt Teslas CEO kan sjunka men dom gör det i desperation att med alla medel upprätthålla kursen och luftslottet. Sen finns det säkert en hel del i Teslakyrkans som får en kick av att trycka ner svaga människor.
Venndiagrammet Tesla-fanboy och Trump/MAGA-supporter är i princip 100% överlappande. Det blir spännande att se Elon backtracka när demokraterna återtagit makten, om han lever så länge.
Citera
2026-01-09, 10:02
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens

Det är mest intressant hur Elon och Trump lever helt rent free i era huvuden varje dag. Kanske starta en ny krypto? Hate coin? Kanske blir värt lika mycket som Hawk Tua tjejens meme-coin en dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in