2026-01-09, 13:39
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Om tanken var att strypa henne i samband med överfallet är detta en logiskt tanke. Men det motsägs av att han förberett handfängslen (om det nu stämmer). Oavsett så tror jag inte det gick precis som han planerade. Hon skrek och han behövde snabbt få tyst på henne, och då tror jag att han antingen slog med hammaren tills hon slocknade eller ströp henne med händerna.

Buntbanden han hade använt sig av tidigare var 300 mm vilket inte hade räckt runt halsen om han inte kopplat ihop flera som du är inne på.

Som tagits upp i många andra trådar med strypningsmord:
ett inte medvetslöst och helt inkapaciterat offer som stryps av gärningsmannens händer fäktar och gör motstånd. Klöser, river, vrider sig och sparkar den GM som finns inom räckhåll.

Nu framgår inte om MGM har några avvärjningsskador, men av mugg-shot bilderna syns inget sådant.

Så det är väl inte otroligt, som du säger, att han slog henne först med hammaren om han har lyckats strypa henne med sina bara händer utan någon större kamp.
Citera
2026-01-09, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyally
De var ju inne i huset när han var på jobbet under lördagen. Och när han kom hem så tog det några timmar sedan åkte han iväg till skogsområdet och de grep honom. De hade span på honom och huset hela denna tiden. Hur skulle hon kunna vara vid liv då?

Jag menar naturligtvis under tiden mellan överfallet och att han gick till jobbet.
Citera
2026-01-09, 13:44
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lioninacoma
Btw. Tycker så jäkla synd om brorsan A.
Mamma dement. Pappa död, bror häktad för mord och andra gruvligheter.
Det går bra nu!

Man får vara glad att morsan är dement i alla fall. För hennes skull menar jag.
Citera
2026-01-09, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Skulle i så fall behöva vara någon som känner honom så man vet att pengarna kommer till rätt person, alternativt någon kändis som tex Joakim LaMotte (inte för att jag har så mycket övers till honom )

Såg att förtalsstödet skapat insamling.
Citera
2026-01-09, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
ett inte medvetslöst och helt inkapaciterat offer som stryps av gärningsmannens händer fäktar och gör motstånd. Klöser, river, vrider sig och sparkar den GM som finns inom räckhåll.

Nu framgår inte om MGM har några avvärjningsskador, men av mugg-shot bilderna syns inget sådant.

Så det är väl inte otroligt, som du säger, att han slog henne först med hammaren om han har lyckats strypa henne med sina bara händer utan någon större kamp.

Jag tänker som så att en stressad gm s första tanke är att få tyst på offret. Har han då redan en hammare i handen ligger det nära till hans att tro att han använder den. Sen kan han ju givetvis ha tappat den i en tumultartat situation. Blir lite vilda spekulationer, men ändå intressant.
Citera
2026-01-09, 13:55
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinnamontree
Jag ställer inte diagnos jag lägger fram det som är bevisat gällande de hur psykiskt störda människor agerar. Du vet ju inte ens vad du snackar om, pratar om ”teorier” och ”motiv”. Uppenbarligen har du sett för många hollywood filmer. Jag ställer inga diagnos jag pratar om att en psykopat eller sociopat inte behöver någon jävla motiv även om det är så svårt för vanligt folk som oss att förstå.

Och vilka "bevis" har du för att GM är psykopat? Hans tidigare RPU säger annorlunda.

Det krävs inga hollywood filmer för att inse att en mördare kan ha ett motiv. Är du seriöst efterbliven?
Citera
2026-01-09, 13:58
Medlem
VonJuvelens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Exakt dom har säkerligen hittat mängder blod men går inte ut med det.

Det tror jag också de gjort. GM lär få problem att förklara hur blodet hamnade i bostaden när GM var på jobbet.
Citera
2026-01-09, 14:01
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli

Citat:
Jag tänker som så att en stressad gm s första tanke är att få tyst på offret. Har han då redan en hammare i handen ligger det nära till hans att tro att han använder den. Sen kan han ju givetvis ha tappat den i en tumultartat situation. Blir lite vilda spekulationer, men ändå intressant.
Ja att hammaren har används först känns ju som det mest troligaste iom att han glömde kvar den.

Hade den legat kvar i bilen har jag svårt att tro att den skulle ramlat ut när han bökade in kroppen.

Jag är lite intresserad av det som framkom igår i en podd som någon berättade om, att hammaren var inlindad i en strumpa och silvertejp.

Undra om den var inlindad "hårt" och silvertejp fastspänt eller om hammaren "låg löst" i strumpan och silvertejp vid strumpans öppning.

Ifall syftet var minimal skada, så hon inte dör av slaget ( "hårt lindat" )

"Hemfixare (Skona underlaget): Om du behöver slå på något ömtåligt och inte har en gummi- eller plastklubba, kan du trä en tjock strumpa över hammarhuvudet. Detta dämpar slaget och förhindrar märken på materialet"

Eller om tanken var att ha den som "slunga" för maximal kraft. ("låg lös")

"Att använda en hammare i en strumpa som vapen (ofta kallat en improviserad "slunga" eller "blackjack") betraktas i lagens mening som ett gatustridsvapen."
Citera
2026-01-09, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonJuvelen
Det tror jag också de gjort. GM lär få problem att förklara hur blodet hamnade i bostaden när GM var på jobbet.

Ja eller eventuellt i nån bil dom spanade på i uttran på tantgrönsväg, som ev skulle ha bärgats som ett vittne sett som arbetade natt. Bärgaren skulle ha haft efterföljande poliseskort.
Citera
2026-01-09, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Ja att hammaren har används först känns ju som det mest troligaste iom att han glömde kvar den.

Hade den legat kvar i bilen har jag svårt att tro att den skulle ramlat ut när han bökade in kroppen.

Jag är lite intresserad av det som framkom igår i en podd som någon berättade om, att hammaren var inlindad i en strumpa och silvertejp.

Undra om den var inlindad "hårt" och silvertejp fastspänt eller om hammaren "låg löst" i strumpan och silvertejp vid strumpans öppning.

Ifall syftet var minimal skada, så hon inte dör av slaget ( "hårt lindat" )

"Hemfixare (Skona underlaget): Om du behöver slå på något ömtåligt och inte har en gummi- eller plastklubba, kan du trä en tjock strumpa över hammarhuvudet. Detta dämpar slaget och förhindrar märken på materialet"

Eller om tanken var att ha den som "slunga" för maximal kraft. ("låg lös")

"Att använda en hammare i en strumpa som vapen (ofta kallat en improviserad "slunga" eller "blackjack") betraktas i lagens mening som ett gatustridsvapen."

Tror att han antingen ville få tillbaks henne levande till stugan, eller undvika öppet sår som dels lämnar spår på platsen, men även i bilen.
Citera
2026-01-09, 14:16
Medlem
esprit21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Och vilka "bevis" har du för att GM är psykopat? Hans tidigare RPU säger annorlunda.

Det krävs inga hollywood filmer för att inse att en mördare kan ha ett motiv. Är du seriöst efterbliven?

Ett "motiv" kan vara så banalt som att mördaren bara vill se hur det känns. Att hänga upp sig på logiska motiv hos uppenbart empatistörda individer blir kontraproduktivt.

Motiv för den här typen av brott är bara intressant ur forskningssynpunkt. Men för fallet i sig är det redan glasklart att "Vilma" är en mycket störd och empatilös gärningsman som kan ha styckmördat henne av det enkla skälet att han ville veta hur det känns. Sedan om Buffalo bill-Vilma gjorde det för känslans skull, att han ville bli seriemördare, för att han avundades henne eller för att han trodde att han var "under förvandling" som i Röd drake kan de få gotta sig i på något mentalsjukhus på Shutter island eller liknande.

Vi andra vill bara se aset inlåst för alltid.
Senast redigerad av esprit21 2026-01-09 kl. 14:23.
Citera
2026-01-09, 14:20
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Tror att han antingen ville få tillbaks henne levande till stugan, eller undvika öppet sår som dels lämnar spår på platsen, men även i bilen.
Ja det som var min första tanke med men när det sen framkom att han strypt henne på plats känns det konstigt. (om den uppgiften stämmer)

Alternativet kan ju iofs då vara att han ville se henne dö av egen hand så att säga. Så att han slog först o ströp sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in