Citat:
Ursprungligen postat av
coli
Som tagits upp i många andra trådar med strypningsmord:
ett inte medvetslöst och helt inkapaciterat offer som stryps av gärningsmannens händer fäktar och gör motstånd. Klöser, river, vrider sig och sparkar den GM som finns inom räckhåll.
Nu framgår inte om MGM har några avvärjningsskador, men av mugg-shot bilderna syns inget sådant.
Så det är väl inte otroligt, som du säger, att han slog henne först med hammaren om han har lyckats strypa henne med sina bara händer utan någon större kamp.
Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Jag tänker som så att en stressad gm s första tanke är att få tyst på offret. Har han då redan en hammare i handen ligger det nära till hans att tro att han använder den. Sen kan han ju givetvis ha tappat den i en tumultartat situation. Blir lite vilda spekulationer, men ändå intressant.
Ja att hammaren har används först känns ju som det mest troligaste iom att han glömde kvar den.
Hade den legat kvar i bilen har jag svårt att tro att den skulle ramlat ut när han bökade in kroppen.
Jag är lite intresserad av det som framkom igår i en podd som någon berättade om, att hammaren var inlindad i en strumpa och silvertejp.
Undra om den var inlindad "hårt" och silvertejp fastspänt eller om hammaren "låg löst" i strumpan och silvertejp vid strumpans öppning.
Ifall syftet var minimal skada, så hon inte dör av slaget ( "hårt lindat" )
"Hemfixare (Skona underlaget): Om du behöver slå på något ömtåligt och inte har en gummi- eller plastklubba, kan du trä en tjock strumpa över hammarhuvudet. Detta dämpar slaget och förhindrar märken på materialet"
Eller om tanken var att ha den som "slunga" för maximal kraft. ("låg lös")
"Att använda en hammare i en strumpa som vapen (ofta kallat en improviserad "slunga" eller "blackjack") betraktas i lagens mening som ett gatustridsvapen."