2026-01-09, 14:24
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esprit21
Ett "motiv" kan vara så banalt som att mördaren bara vill se hur det känns. Att hänga upp sig på logiska motiv hos uppenbart empatistörda individer blir kontraproduktivt.

Motiv är bara intressant ur forskningssynpunkt. Men för fallet i sig är det redan glasklart att "Vilma" är en mycket störd och empatilös gärningsman som kan ha styckmördat henne av det enkla skälet att han ville veta hur det känns. Sedan om Buffalo bill-Vilma gjorde det för känslans skull, att han ville bli seriemördare, för att han avundades henne eller för att han trodde att han var "under förvandling" som i Röd drake kan de få gotta sig i på något mentalsjukhus på Shutter island eller liknande.

Vi andra vill bara se aset inlåst för alltid.
Skulle nog tro att åtminstone 80% i denna tråd och andra sjuka mordtrådar är väldigt intresserade av motivet.
Extra mycket i detta sjuka fall.

Att alla vill se aset inlåst för alltid gäller nog samtliga. Oavsett intresse för motivet eller inte.
Citera
2026-01-09, 14:27
Medlem
esprit21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Skulle nog tro att åtminstone 80% i denna tråd och andra sjuka mordtrådar är väldigt intresserade av motivet.
Extra mycket i detta sjuka fall.

Att alla vill se aset inlåst för alltid gäller nog samtliga. Oavsett intresse för motivet eller inte.

Det jag menar är att motivet för detta brott förmodligen är lika intetsägande för en galning som "Vilma" som motivet när han försökte kidnappa och mörda en 10-åring. Vad är seriemördares motiv? Ibland inget mer än att komma undan med ett brott de njuter av att genomföra.
Citera
2026-01-09, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Ja det som var min första tanke med men när det sen framkom att han strypt henne på plats känns det konstigt. (om den uppgiften stämmer)

Alternativet kan ju iofs då vara att han ville se henne dö av egen hand så att säga. Så att han slog först o ströp sen.

Jag har väldigt svårt att tro att dom kan veta det. Det är nog mer en teori dom jobbar utefter, eftersom mord brukar ske i direkt anslutning till överfallet. Men här finns en del saker iaf som pekar på att han hade intresse för att ta med henne levande. Tidigare sökhistorik, tidigare överfall, samt förberedelser i form av buntband och inlindad hammare.
Citera
2026-01-09, 14:36
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyz
Genetiskt betingade drag sedan födseln är nog den största orsaken.
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Nej, samhället kan inte bota en sexsadistisk pedofil/nekrofil.
Citat:
Ursprungligen postat av Johan201
Ett skott i pannan ska han ha.
Hade gjort världen en tjänst.
Citat:
Ursprungligen postat av Silverpondus
Finns inget annat att göra. Vissa människor ska helt enkelt inte existera. Bättre med en kula och dumpa avfallet på någon soptipp.
Citat:
Ursprungligen postat av Silverpondus
Skulle nog att Robin är betydligt fulare. Manson spökar ut sig säljer plattor osv.
Robin är mest störd. Och ful som fan.
Bli inte transa, kids

Kan dom hätska utfallen om och avfärdandet av den patologiska mördaren som en genetisk avart vara ett sätt att slippa konfronteras med den fasanfulla insikten att vi under samma vidriga betingelser också kunna slutat som styckmördare - just saying 😉

Nåväl! Nåt som inte nagelfartits är väl vilken bil den nekrofla styckaren använde att frakta sitt offer med? En hyrbil tycker jag mig minnas nämnts?
Senast redigerad av Taggad 2026-01-09 kl. 14:51.
Citera
Medlem
Fyfan att ha likdelar i sin kyl uschhh

Känns som det kommer bli en makaber lösning.
Citera
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Det jag menar är att motivet för detta brott förmodligen är lika intetsägande för en galning som "Vilma" som motivet när han försökte kidnappa och mörda en 10-åring. Vad är seriemördares motiv? Ibland inget mer än att komma undan med ett brott de njuter av att genomföra.
Ok då är jag med dig. Det är sant, i många fall finns det inga motiv som du säger.

Det jag tänkte på var vad som kan ha föranlett allting. Varför är han som han är?
Eller typ få en inblick i hans sjuka hjärna.
Citera
2026-01-09, 14:39
Medlem
Kan detta vara blod på väggen bakom teknikern?

https://imgur.com/a/dvV8xMS
Citera
2026-01-09, 14:43
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag har väldigt svårt att tro att dom kan veta det. Det är nog mer en teori dom jobbar utefter, eftersom mord brukar ske i direkt anslutning till överfallet. Men här finns en del saker iaf som pekar på att han hade intresse för att ta med henne levande. Tidigare sökhistorik, tidigare överfall, samt förberedelser i form av buntband och inlindad hammare.
Ja det har varit min teori hela tiden, särskilt efter artikeln i LT i förrgår som jag postat tidigare om.
(där jag tror att reportern av misstag skrivit mot istället för mellan.)

Men jag hoppas innerligt att uppgifterna till expressen igår stämmer, att hon mördades direkt på plats.

"Polisen vet därmed fortfarande inte exakt var den 25-åriga kvinnan dog – och inte heller exakt när.

Gärningsmannen Vilma Andersson misstänks ha utfört mordet någon gång under natten mot 26 och 27 december."
https://www.lt.se/artikel/polisens-jakt-pa-mordplatsen/#:~:text=Polisen%20vet%20d%C3%A4rmed%20fortfarande %20inte%20exakt%20var,under%20natten%20mot%2026%20 och%2027%20december.
Citera
2026-01-09, 14:44
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ett "motiv" kan vara så banalt som att mördaren bara vill se hur det känns. Att hänga upp sig på logiska motiv hos uppenbart empatistörda individer blir kontraproduktivt.

Motiv för den här typen av brott är bara intressant ur forskningssynpunkt. Men för fallet i sig är det redan glasklart att "Vilma" är en mycket störd och empatilös gärningsman som KAN ha styckmördat henne av det enkla skälet att han ville veta hur det känns. Sedan om Buffalo bill-Vilma gjorde det för känslans skull, att han ville bli seriemördare, för att han avundades henne eller för att han trodde att han var "under förvandling" som i Röd drake kan de få gotta sig i på något mentalsjukhus på Shutter island eller liknande.

Vi andra vill bara se aset inlåst för alltid.

Det fetade visar att detta är DIN teori. Vad är så svårt med att jag har en annan?
För DIN del kan de få "gotta sig" i det någon annanstans. För MIN del är det ett intressant diskussionsämne.
Jag var inte informerad om att du har ensamrätt på att avgöra vad som hör hemma i tråden. Vad "ni andra" vill lägger jag mig inte i.
Senast redigerad av Turphiee 2026-01-09 kl. 14:47.
Citera
2026-01-09, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhilN.Heimann
Det som förbryllar mig är uppgifter som cirkulerat kring själva transportmomentet efter överfallet.

Enligt det som diskuterats ska händelsen ha skett i direkt anslutning till stationen och offret snabbt ha blivit medvetslöst. Om det stämmer uppstår ett praktiskt problem: en livlös vuxen kropp är tung och svår att hantera för en ensam och tanig person som GM, särskilt i offentlig miljö.

Det har även nämnts att ytterligare en person ska ha hjälpt till att få in henne i bilen, efter att ha fått förklaringen att det rörde sig om en flickvän som var kraftigt berusad. Om detta är korrekt handlar det i så fall inte nödvändigtvis om uppsåt, men det väcker ändå frågor kring hur mycket omgivningen faktiskt uppfattade och hur rimlig den förklaringen egentligen var i situationen.

Jag påstår inget säkert här, men det är just den här typen av detaljer jag hoppas att utredningen verkligen har rett ut ordentligt, eftersom de är centrala för att förstå hur händelseförloppet faktiskt kunde genomföras.
Mest sannolikt levande medvetslös, koma liknande tillstånd i bilen efter överfallet, de måste varit kaos på vid rönninge idrottsplats, adrenalinet gör att du blir starkare än en man , medvetslös kördes hon till UTTRAN och vaknade till, sen blev hon nog mördad i UTTRAN och sen dumpades kläderna där säkert massa blod
Citera
2026-01-09, 14:45
Medlem
Sopphjonets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xyzaao
Kan detta vara blod på väggen bakom teknikern?

https://imgur.com/a/dvV8xMS

Det tror jag.
Citera
2026-01-09, 14:46
Medlem
esprit21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Det fetade visar att detta är DIN teori. Vad är så svårt med att jag har en annan?
För DIN del kan de få "gotta sig" under någon annanstans. För MIN del är det ett intressant diskussionsämne.
Jag var inte informerad om att du har ensamrätt på att avgöra vad som hör hemma i tråden. Vad "ni andra" vill lägger jag mig inte i.

Läs mitt svar till Mercede:

Citat:

Det är detta jag menar. Vad tror du Vilmas motiv är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in