2026-01-08, 09:46
Medlem
Cremefraicheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Stämmer inte, framhjulen på bilen är markant riktade åt höger när hon kör iväg. Den skjutglade agenten riskerade knappast att bli överkörd då han står vid vänster flygel och bilen är på väg åt höger. Agenten har hunnit dra sitt vapen och avlossa skott när kvinnan kört bilen ca 1,2 meter (ca 75% av ett fullt hjulvarv). När första skottet avlossas föreligger ingen fara för överkörning eftersom agenten då befinner sig med marginal utanför bilens färdriktning.

Även om man anser att alla som irriterar dessa ICE-agenter bör avrättas omedelbart på plats borde man lätt inse att risk för påkörning eller överkörning aldrig förelåg — vilket filmklippet bakifrån offrets bil tydligt visar.

Det är inte en sjukglad agent. I USA så räknas en bil som vapen och kan göra extrem skada på allmänheten samt polisen/agenten. Det händer stort sett varje vecka hur någon som sitter i en bil och brassar iväg när dom blir stoppade av polisen som blir ihjälskjutna - och i flera fall så har allmänheten tagit skada eftersom personen som sitter i bilen har panik - gasar och kör in i folk, andra bilar och finns de tillfällena där polisen själv har blivit överkörda.

Det här är en classic case av - polisen gjorde rätt. Följ polisens order och du klarar dig utmärkt, sätter du gasen i botten i bilen kommer du bli skjuten. Det är inte som att det här inte är något som är såpass ovanligt att folk inte känner till spelreglerna i USA.
Citera
2026-01-08, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Hon var beordrad att stanna och kliva ur bilen men valde istället att lägga i växel och köra iväg - med en federal agent i full mundering framför bilen. Alla såna bilförare kan man skjuta ihjäl, ja.
Visste hon att de var ICE eller kan hon ha trott att de var rånare? Var vägen hon körde på avspärrad för biltrafik, någon? Läste att hennes fru hejade på i publiken/folksamlingen bakom…
Citera
2026-01-08, 09:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Yoodur
https://x.com/i/status/2008971195379798221 slowmotion på att hon försöker köra därifrån och inte inte siktar på polis.
Verkligen svårt å se allt som sker. Men hon är säkert stressad.

Tycker hon drar iväg rakt fram men viker sen av, kanske för att hon ser ICE-gubben, kanske för att hon ser att han drar pistol.

Jag tycker ICE har ett ansvar i att inte vara direkt framför bilar med, för man ska väl inte blockera en bil med kroppen heller. Då gör man ju bilen till ett dödligt vapen vilket aldrig slutar bra för någon.

Sen vet jag inte vad hennes roll i det hela är heller, ska hon deporteras eller är hon bara där för att störa eller hamnade mitt i en upphämtning?

Sen har ju de vänsterblivna som står å skriker vid ICE-ingripanden sitt ansvar, de tror de är gudasänd godhet, men de skapar ett kaos för alla, inte bara för ICE, vilket säkert hjälpte till att stressa kvinnan här.

Sen om kvinnan har barn å hela livet framför sig etc etc och är i USA illegalt kanske man ska tänka igenom vad man ska göra om ICE kommer. Ge upp, eller fly på nåt mer smidigt sätt, inte panika sig ur situationen, då slutar det såhär. Kvinnan var säkert lågintelligent, en smart kvinna hade insett läget å gett upp, eller gjort nåt smartare.
Citera
2026-01-08, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Att det ska vara så jäkla svårt att vara medgörlig. Play stupid game, win stupid prizes.
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Haha verkligen.

Och pöbeln leker samma spel. Nu är det innocent cry game
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Han blev träffad av bilen.
En tung SUV räknas som ett dödligt vapen och om den här federala agenten uppfattade det som ett hot mot sitt liv, så kommer han försöka skydda sig själv.
Ifall det var en demokrat som stod likadant framför en MAGA-supporters stillastående bil som började köra, hade det då varit fritt fram för demokraten att skjuta ihjäl föraren?

I så fall har jag ett bra förslag hur USA kan bli av med MAGA-kulten på ett lagligt och effektivt sätt
Citera
2026-01-08, 09:53
Medlem
Och hennes lesbiska aktivist fru stod och filmade allt innan! Är synd när karma slår till!
Citera
2026-01-08, 09:54
Medlem
GonerStoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiereGoogles
Säg att rollerna var ombytta, exakt samma situation men att ICE-agenten var en antifaanhängare och föraren hade varit Trump.
Hade du fortfarande tyckt att skjutningen var rättfärdigad?

Attacken på julmarknaden i Magdeburg, det är att använda sin bil som ett vapen.
Detta är det INTE!
Ser du inte skillnaden kan hjärntvätten från kultledarna ses som fulländad.

Nu bad jag dig att förklara och inte jämföra.
Du har ju fakta.
Citera
2026-01-08, 09:56
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Hur du ingen koll på USA och vad poliser kan komma undan med där? Sök på videon med hur Daniel Shaver dödades i en hotellkorridor där han efter bästa förmåga försökte följa polisens instruktioner krälandes på golvet men till slut gjorde "fel" och vart skjuten. Allt helt lagligt i USA.
Det var en olämplig person som fått bli polis för han var polischefens son och han flydde efteråt till Malaysia. Så regler har inte följts.
Citera
2026-01-08, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Har ICE-agenter rätt att kräva att en person som inte är misstänkt illegal invandrare ska kliva ur sin bil? Det är det jag syftar på. Det var ju vad de gjorde och det var innan hon körde iväg. De har inte samma befogenheter som poliser och får bara ingripa i särskilda fall. Deras syfte är att gripa illegala invandrare, inte att hålla ordning på amerikanska medborgare och kräva att de lämnar bilen pga att de står snett på en gata. Om hon provocerat dem på något sätt dessförinnan ska de kontakta polisen eftersom inte det heller är deras uppgift. Inte helt lätt att hitta källa på det, men nu vet du i alla fall vad jag syftar på.

Det första han gör efter att kvinnan backat är att dra vapen, sedan höjer han det och siktar henne i ansiktet medan hon kör snett framåt i inte särkilt hög hastighet, sedan går han lite åt sidan och skjuter mot henne, hon åker vidare och han avlossar ytterligare två skott från sidan.

Rätt eller fel, man kan såklart tycka att det var rätt agerat beroende på vad man tycker är rätt. Men självförsvar, nej det är inte försvarligt eftersom han kunde hoppa undan, och när han avlossar de två sista skotten är han absolut inte hotad på något sätt.

Kan jag förstå honom? Ja, till viss del. Kan jag se det rimliga i hans agerande? Ja, till viss del. Men var det professionellt, var det självförsvar? Nej.

När det gäller vad ice agenterna får och inte får göra vet jag faktiskt inte. Har googlat men inte hittat nåt om detta fall. För övrigt har du ju en bra beskrivning av situationen. Men det är också en bedömning, en tolkning av allt som händer. Finns ju att läsa allt från att han gjorde helt rätt och hon helt fel och tvärtom.

Devory Darkin som brukar vara relevant har följande syn på saken:

https://www.youtube.com/watch?v=P17ZLIeE6S4&t=731s
Citera
2026-01-08, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Han står inte framför bilen när han skjuter, gå till ditt arbete till fabriken nu och låt oss vuxna diskutera

Hahahaha...idiot! Du ser väl för fan att han ställer sig framför bilen medans en annan polis försöker öppna dörren samtidigt som hon trampar på gasen.
Citera
2026-01-08, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PunkRockLooser
Du är uppenbarligen en idiot.
Du är uppenbarligen osmart och dödsföraktande om du tycker att man ska ignorera instruktioner från myndighetspersoner i full polismundering.
Citera
2026-01-08, 10:04
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiereGoogles
Ifall det var en demokrat som stod likadant framför en MAGA-supporters stillastående bil som började köra, hade det då varit fritt fram för demokraten att skjuta ihjäl föraren?

I så fall har jag ett bra förslag hur USA kan bli av med MAGA-kulten på ett lagligt och effektivt sätt

Bilens framhjul spann pga isen. Det finns video om du googlar.
Sedan drar polisen sitt vapen.

Utan isen under hade det gått illa för personen framför.

Play stupid games win stupid prices.

Jag förstår att det är jobbigt när ens likasinnade spelar apa och åker dit.

Tryck inte på den röda knappen. Likförbannat ska någon göra det.
Citera
2026-01-08, 10:05
Medlem
varför gjorde kvinnan så där för? det ser ut som att de bad henne stanna.

varför körde hon ändå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in