Citat:
Ursprungligen postat av
mats41
USA har blivit ett sjukt land. Hur ska detta sluta?
Vad jag förstår blir hon skjuten mitt i huvudet.
Hela Trump-gänget verkar tycka det är ok.
Ja, ett mycket sjukt land. Man får nästan känslan av att de är på väg att "göra inbördeskriget ogjort", där man delar landet i två fraktioner igen.
Landet är så splittrat nu att allting är totalt svart-vitt: Antingen så gjorde ICE-agenterna precis allting rätt och kvinnan är en terrorist. Eller så gjorde ICE-agenterna precis allting fel och kvinnan en martyr. Det finns liksom inget ingenmansland längre, inga nyanser. Är du inte med oss, är du emot oss.
För mig, som inte bryr mig nämnvärt om amerikansk politik, är det hela ganska enkelt (men samtidigt otroligt mycket mer komplicerat än det svart-vita tänkandet).
En person verkar ha varit i Minnesota för att protestera mot och försvåra ICE-agenternas arbete. Säga vad man vill om det - dumdristigt, beundransvärt? - men ett aktivt val i så fall. Personen befinner sig alltså frivilligt i en spänd situation där federala agenter med våldsmonopol ställs mot illegala invandrare och protesterande invånare.
Hon beordras av dessa myndighetsutövare att stiga ur sitt fordon men gör ett aktivt val att inte lyda order (igen, det kan vara ack så beundransvärt men samtidigt ett aktivt val). Hon tänker istället åka iväg och undgå konsekvenserna av sina tidigare val.
En ICE-agent står framför bilen och väljer att leka pang pang istället för att hoppa undan. Kvinnan dör, ICE-agenten kommer vara föremål för utredningar och så var det med den saken. Båda två var där frivilligt, båda var med i leken.
Som uttrycket säger: Ger man sig in i leken,
får man leken tåla. Jag är för att människor skiter i myndigheternas påbud - åt helvete med dem som talar om för oss vad vi skall göra och inte göra. Men då får man också acceptera konsekvenserna. I USA kan du få ett skott i pannan till exempel, det får man ha med i beräkningen.