2026-01-07, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alit
. Om de digitala betalningsmöjligheterna ligger nere så kan de flesta livsmedelsaffärer inte heller ta emot kontanter då detta görs digitalt (sedlar skannas och hamnar i ett fack i kassaapparaten, och inget av detta funkar om internet ligger nere).

Med kontanter kommer du alltid kunna köpa mat och förnödenheter på olika ställen och även direkt från privatpersoner eller bonden.

De kommer skratta åt nån tönt som vill betala med kort men med kontanter så kommer folk alltid sälja grejer.

VArornas pris ligger väl förövrigt oftast på en loka dator och det behövs självklart inget internet för detta om man inte behöver uppdateringar eller annat.

Andra butiker slår in allt manuellt i kassan och där finns heller inga problem.

Skulle elen gå så har många storbutiker reservaggregat.

Kommer ihåg vid elavbrott i stan då det var beckmörkt sålde en butik varor genom luckan och hade marschaller så allt går att lösa även om det är vinter.

Folk kommer inte lägga sig ner och sätta sin butik i konkurs utan de kommer hitta på sätt att sälja varor.

Vid långvarig kris skulle storbutikerna sätta in hela personalen i arbete och börja prismärka varje vara precis som man gjorde på 90 talet och sälja varor som vanligt.
Citera
2026-01-07, 21:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Med kontanter kommer du alltid kunna köpa mat och förnödenheter på olika ställen och även direkt från privatpersoner eller bonden.

Kontanter är ju bara papper som ska vara svårt att kopiera. De har inget reellt värde. Den enda som skrattar är den som har ris och annat hemma. Jag skulle torkat mig i röven med dina hundralappar om det uppstod någon riktig kris.
Citera
2026-01-07, 21:23
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Att räkna kronor per gram är inget problem. Det som är problem är att renheten är typ .400 dvs vilket gör beräknandet svårare, specielt svårt blir det att räkna och kontrollera äkthet genom att väga.

Att ha ett standaliserat 1oz .999 mynt som är jämförbart med övriga 1oz .999 mynt gör det enklare för alla. Världet i .400 mynt blir ju inte heller verkligt innan de renats vilket är kostsamt.
Före 1942 var det 6 gram i myntet, 42-68 2,8 gram. För de slitnaste kronorna från Oscar kanske man får dra av 5% för slitage. Annars är det ganska så enkelt, bara medierna tar sig samman och noterar silver (och guld) i kronor/gram, inte i dollar/uns.

Tror att en Kreuger-rand är mycket mera sannolikt att någon vill förfalska, än en grånad gammal svensk enkrona. Silver har heller inte samma speciella kännbara tyngd som guld, och kan därför viktmässigt ersättas med många oäkta legeringar.

Att det inte är .999 är en fördel, eftersom helsilvermynt inte är särskilt slitstarka. Det är inte 1oz länge om det cirkulerar. Det gäller ju ännu mer för guld förstås.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-01-07 kl. 21:26.
Citera
2026-01-07, 21:32
Medlem
Citat:
Endast 23 % av svenskarna har mer än 2 000 kr i kontanter hemma i beredskap för en eventuell kris.

Jag kan oblygt erkänna att jag är en av de 77 % som inte har 2 000 kr i kontanter hemma. Främst för att jag inte tror att 2 000 kr i en skvalpig fiatvaluta som SEK skulle vara till någon nytta vid en kris. Istället har jag en del euro, pund och lite 1 oz silvermynt.

Jag är egentligen inte så förvånad över resultatet av studien. Vad jag är mer förvånad över är att Riksbanken och MSB pratar om "alternativ" samtidigt som inga 1 oz mynt i .999 silver präglas.

Så vad tycker ni andra, vore det något för kontantupproret att driva att vi ska ha riktiga mynt i Sverige? Vilka valörer vore då bra och vilka motiv skulle passa?

Själv tänker jag 1/10 oz, 1/4 oz, 1/2 oz, 1 oz och 5 oz med lilla riksvapnet och växter såsom vitsippan, linnea och gluckskon på de små mynten, och stora riksvapnet på de stora med älg och björn på 1 oz och 5 oz mynten.

Vad tror ni, skulle ni vilja se svenska mynt istället för Philharmoniker, Känguruer och Maples?

https://www.mynewsdesk.com/se/sparbankernas-riksfoerbund/pressreleases/var-tredje-svensk-tror-att-de-skulle-klara-sig-baettre-aen-andra-i-en-kris-3423076
Och hur är pund och euro inte fiatvalutor de med? Silver är bra, guld är ännu bättre. Stabila råvaror som håller över tid. Har själv en liten guldtacka
Citera
2026-01-07, 21:37
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Tänkte mer på behovet att ha (dagens) kontanter hemma, finns ingen logistik som kan hantera det idag och utan ström längre tid (veckor) eller krig så finns det större problem.
Det problemet tror jag löser sig ganska snabbt. I krigets Ukraina kan du betala nästan allt både med kort, mobil och kontanter. Såg folk som betalade sin hyra med en hög sedlar. Det har funkat och kommer naturligtvis alltid funka. Varför skulle det inte? Det blir naturligtvis krångligare men det går ju självfallet. Logistik kan man naturligtvis ordna om det behövs men värdetransporterna lär ju bli fler. Är därför det är så viktigt att vi inte självmant tar bort den möjligheten. Fysisk valuta kommer ju i kristider vara otroligt viktigt när saker inte fungerar som i vår drömvärld.

Skulle säga att detta lär vara top 3 prio för civilförsvaret nu när MSB byter namn att fokusera på. Det måste finnas ett robust system för kontanthantering och bankerna bör göras del av detta.
Citera
2026-01-07, 21:52
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexuna
Funkar i Ukraina i detta nu, ink för befolkningen vid fronten.

I Ukraina har andelen transaktioner i kontanter minskat efter invasionen.
Citera
2026-01-07, 21:53
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmeatball123
Och hur är pund och euro inte fiatvalutor de med? Silver är bra, guld är ännu bättre. Stabila råvaror som håller över tid. Har själv en liten guldtacka

Euro och pund är fiatvalutor de med, men de är större fiatvalutor än exempelvis SEK.
Citera
2026-01-07, 21:55
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Varenda gång kortsystemet har hackats och inte funkar i allt från 6 timmar till 7dar så har det alltid funkat att betala med kontanter på willys,citygross,ica,shell,hemköp och andra kedjor.

Den enda som fick stänga 1 gång i 7dar var coop för att nån inkompetent person inte hade fixat så att det gick att ta emot kontanter.

Fast många coop butiker hade öppet iallafall så inte alla hade samma system.

Med kontanter kommer du alltid kunna köpa varor nånstans.

Med endast bankmaffians plastkort så får du suga på dina tummar.

Är det strömavbrott på min Willys, så stänger de butiken. Det spelar ingen roll om du har kort eller kontanter.
Citera
2026-01-07, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alit
Kontanter är ju bara papper som ska vara svårt att kopiera. De har inget reellt värde. Den enda som skrattar är den som har ris och annat hemma. Jag skulle torkat mig i röven med dina hundralappar om det uppstod någon riktig kris.

Okej du är helt enkelt ingen businessman och överlevare så du skulle lägga dig ner och dö och det är helt okej.
Finns folk till allt.

övriga fortsätter köpa och sälja varor för kontanter oavsett kris,internetavbrott eller hackerattack.
Citera
2026-01-07, 21:59
Medlem
Citat:
Är det strömavbrott på min Willys, så stänger de butiken. Det spelar ingen roll om du har kort eller kontanter.

En del storbutiker har redan reservaggregat för de vill inte slänga kyl och frysvaror för miljoner i onödan.

Övriga kommer fixa det rätt så snabbt i händelse av kris.

Annars så kan man vid strömavbrott ofta fortfarande handla i mindre butiker eller hos bonden och eller vänner,grannar osv om man ha lite stålar.

Ingen normal businessmänniska eller pri vatperson tackar nej till stålar.

Vid andra avbrott såsom hackerattack och annat så tar de emot kontanter medans töntarna med plastkort får suga på sin tumme.
Citera
2026-01-07, 22:00
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Före 1942 var det 6 gram i myntet, 42-68 2,8 gram. För de slitnaste kronorna från Oscar kanske man får dra av 5% för slitage. Annars är det ganska så enkelt, bara medierna tar sig samman och noterar silver (och guld) i kronor/gram, inte i dollar/uns.

Tror att en Kreuger-rand är mycket mera sannolikt att någon vill förfalska, än en grånad gammal svensk enkrona. Silver har heller inte samma speciella kännbara tyngd som guld, och kan därför viktmässigt ersättas med många oäkta legeringar.

Att det inte är .999 är en fördel, eftersom helsilvermynt inte är särskilt slitstarka. Det är inte 1oz länge om det cirkulerar. Det gäller ju ännu mer för guld förstås.

Fast nu sätts ju priset i både silver och guld i oz, så det är bara att gilla läget. Och du skriver själv "anta" och "ganska enkelt", smaka på dina ord och tänk en gång till.
Citera
2026-01-07, 22:01
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
En del storbutiker har redan reservaggregat för de vill inte slänga kyl och frysvaror för miljoner i onödan.

Övriga kommer fixa det rätt så snabbt i händelse av kris.

Annars så kan man vid strömavbrott ofta fortfarande handla i mindre butiker eller hos bonden och eller vänner,grannar osv om man ha lite stålar.

Ingen normal businessmänniska eller pri vatperson tackar nej till stålar.

De flesta krogar och butiker tackar nej till kontanter....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in