Endast 23 % av svenskarna har mer än 2 000 kr i kontanter hemma i beredskap för en eventuell kris.
Jag kan oblygt erkänna att jag är en av de 77 % som inte har 2 000 kr i kontanter hemma. Främst för att jag inte tror att 2 000 kr i en skvalpig fiatvaluta som SEK skulle vara till någon nytta vid en kris. Istället har jag en del euro, pund och lite 1 oz silvermynt.
Jag är egentligen inte så förvånad över resultatet av studien. Vad jag är mer förvånad över är att Riksbanken och MSB pratar om "alternativ" samtidigt som inga 1 oz mynt i .999 silver präglas.
Så vad tycker ni andra, vore det något för kontantupproret att driva att vi ska ha riktiga mynt i Sverige? Vilka valörer vore då bra och vilka motiv skulle passa?
Själv tänker jag 1/10 oz, 1/4 oz, 1/2 oz, 1 oz och 5 oz med lilla riksvapnet och växter såsom vitsippan, linnea och gluckskon på de små mynten, och stora riksvapnet på de stora med älg och björn på 1 oz och 5 oz mynten.
Vad tror ni, skulle ni vilja se svenska mynt istället för Philharmoniker, Känguruer och Maples?
https://www.mynewsdesk.com/se/sparbankernas-riksfoerbund/pressreleases/var-tredje-svensk-tror-att-de-skulle-klara-sig-baettre-aen-andra-i-en-kris-3423076