Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-07, 14:48
Avstängd
CuteTwink-I-wass avatar
Endast 23 % av svenskarna har mer än 2 000 kr i kontanter hemma i beredskap för en eventuell kris.

Jag kan oblygt erkänna att jag är en av de 77 % som inte har 2 000 kr i kontanter hemma. Främst för att jag inte tror att 2 000 kr i en skvalpig fiatvaluta som SEK skulle vara till någon nytta vid en kris. Istället har jag en del euro, pund och lite 1 oz silvermynt.

Jag är egentligen inte så förvånad över resultatet av studien. Vad jag är mer förvånad över är att Riksbanken och MSB pratar om "alternativ" samtidigt som inga 1 oz mynt i .999 silver präglas.

Så vad tycker ni andra, vore det något för kontantupproret att driva att vi ska ha riktiga mynt i Sverige? Vilka valörer vore då bra och vilka motiv skulle passa?

Själv tänker jag 1/10 oz, 1/4 oz, 1/2 oz, 1 oz och 5 oz med lilla riksvapnet och växter såsom vitsippan, linnea och gluckskon på de små mynten, och stora riksvapnet på de stora med älg och björn på 1 oz och 5 oz mynten.

Vad tror ni, skulle ni vilja se svenska mynt istället för Philharmoniker, Känguruer och Maples?

https://www.mynewsdesk.com/se/sparbankernas-riksfoerbund/pressreleases/var-tredje-svensk-tror-att-de-skulle-klara-sig-baettre-aen-andra-i-en-kris-3423076
Citera
2026-01-07, 14:52
Medlem
Vad blir kursen på sedeln/valutan?
Blir ju typ ett papper som man inte vet framtida värde på, det kommer bli byteshandel, varor eller tjänster.
Citera
2026-01-07, 14:58
Avstängd
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Vad blir kursen på sedeln/valutan?
Blir ju typ ett papper som man inte vet framtida värde på, det kommer bli byteshandel, varor eller tjänster.

Tänker att mynten saknar värde på samma sätt som Krügerranden, utan har ett värde motsvarande 1 oz .999 Ag på världsmarknaden. Det skulle ju effektivt skydda silvermynten mot inflation och svarthandel.
Citera
2026-01-07, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Tänker att mynten saknar värde på samma sätt som Krügerranden, utan har ett värde motsvarande 1 oz .999 Ag på världsmarknaden. Det skulle ju effektivt skydda silvermynten mot inflation och svarthandel.
Tänkte mer på behovet att ha (dagens) kontanter hemma, finns ingen logistik som kan hantera det idag och utan ström längre tid (veckor) eller krig så finns det större problem.
Citera
2026-01-07, 15:02
Medlem
Långa metalltenar/remsor av guld eller andra ädelmetaller som var förpräglade så att man kunde vicka av små bitar på kanske 1, 2 eller 5 gram och använda som betalningsmedel vore väl praktiskt, men det är ju klart att det skulle finnas en förfalkningsrisk.
Citera
2026-01-07, 15:03
Medlem
Svenska kronan är ingen skvalpvaluta.
Men visst vore det bättre om vi hade euro.
Citera
2026-01-07, 15:08
Avstängd
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Tänkte mer på behovet att ha (dagens) kontanter hemma, finns ingen logistik som kan hantera det idag och utan ström längre tid (veckor) eller krig så finns det större problem.

Ja, det pratas ju om alternativ. Riktiga mynt vore ju ett effektivt och enkelt komplement som avsevärt skulle underlätta byteshandeln vid elavbrott.

Funkar inte korten, funkar ju inte fiatvalutan heller...
Citera
2026-01-07, 15:10
Avstängd
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollstyrelsen
Svenska kronan är ingen skvalpvaluta.
Men visst vore det bättre om vi hade euro.

Den svenska kronan hade ju inte behållit sitt värde i många minuter vid anfall eller omfattande miljökatastrof.
Citera
2026-01-07, 15:17
Avstängd
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Långa metalltenar/remsor av guld eller andra ädelmetaller som var förpräglade så att man kunde vicka av små bitar på kanske 1, 2 eller 5 gram och använda som betalningsmedel vore väl praktiskt, men det är ju klart att det skulle finnas en förfalkningsrisk.

1 eller 2 gram guld är en väldigt liten mängd, ganska svårhanterlig jämfört med 1/10 Rand som är lövtunn och stor som en gammal 10-öring. Så att ha remsor som kan töjas eller klippas snett, filas på, hade jag inte känt mig trygg med.
Citera
2026-01-07, 15:19
Avstängd
CuteTwink-I-wass avatar
Men hur känner ni andra inför ett 1 oz silvermynt med en älg på? Skulle du vara lika trygg med det myntet som du är med en maple?
Citera
2026-01-07, 15:21
Medlem
TheGretaResets avatar
Kikade nu. Jag har 340 spänn i mitt mobilfodral.

Men jag har en (generös) månadslön i 18k ringar (med svensk kattfot) om det värsta skulle inträffa.

Var nyss utan bankkort i femdagar då jag bytte kort efter ett försök till nätfiske (och jag spärrade två kort på studs och hamnade lite på pottan). Jag kunde gått till pantbanken om jag behövt.

Har tänkt ta ut ett par 500-lappar men det har inte blivit av.

Har isk uppdelat hos avanza och nordnet om något skulle hända. Även en liten isk hos min bank (för att bli guldkund.

Jag är i en bra sits tycker jag själv. Möjligen lite mer cash hemma.
Senast redigerad av TheGretaReset 2026-01-07 kl. 15:29.
Citera
2026-01-07, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009

Finns redan, Valcambi kombibar.

https://webbutik.karasmussen.se/kombibar-valcambi-20-x-1-gr-ny-10-2020-03-0-21345300-1711110313.html
Senast redigerad av Overpass 2026-01-07 kl. 15:40.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in